Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fiske på ostkusten?  (läst 9860 gånger)

Micke.R

• Småland
Fiske på ostkusten?
« skrivet: 08 apr-13 kl 16:55 »
Är i tagen att skaffa en båt och bor på ostkusten och undrar vad man kan fiska för fisk här. Gädda och strömming vet jag bara men vad finns det mer. Hade ju gärna haft samma möjligheter som dom på västkusten så man kunde fiska lax och räkor osv men vad jag har förstått så finns det inte på ostkusten?

kurt

SV: Fiske på ostkusten?
« Svar #1 skrivet: 08 apr-13 kl 18:16 »
Nu är ju den svenska ostkusten mycket lång, men ända från Blekingen till Haparanda kan man nog finna både lax och räkor (östersjöräka och tångräka - båda fiskas kommersiellt)

Mustapeikko

• vänemöinen,gandalf,snusmumriken och jag
    • Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 08 apr-13 kl 18:30 »
finns gott om lax på sina håll på ostkusten...du gör nog bäst i att ha koll på närmsta lekälvar/åar för dom, vilket då gör att du också får koll på havsöringen som kommer in närmare land när vattnet är kallare på vår och höst(leker ju på hösten) och många stannar kvar under vintern för att vandra ut på sommaren...men har faktiskt fångat havsöring i innerskärgården i stockholm även på sommaren. sedan finns det ju abborre, ål, id, sik, rödspätta, brax, gös som jag kan tänka på på rakarm som matfiskar som rör sig kustnära. Dock ska man nog tillägga att östersjöfisk rent allmänt anses ha ganska höga halter av gifter i sig...

sedan bor man också ta reda på bästa metoder för att fiska de olika fiskarna...beror ju på om du vill sportfiska eller satsa på nät o långrev o dylikt. Är ingen expert på det men om du vill veta mer kan du ju fråga...har ändå fiskat sedan jag var 4-5 år och familjen har haft båt i skärgården hela min uppväxt och jag fiskade aktivt hela tiden, framförallt sportfiske...men ägnade mig även åt endel olovlig nätläggning osv

Micke.R

• Småland
« Svar #3 skrivet: 08 apr-13 kl 19:31 »
Nu är ju den svenska ostkusten mycket lång, men ända från Blekingen till Haparanda kan man nog finna både lax och räkor (östersjöräka och tångräka - båda fiskas kommersiellt)

Östergötland och Kalmar län är det som är aktuellt för mig.

Vad är det för skillnad på östersjöräkan och nordhavsräkan? Kan man äta östersjöräkan och smakar den i så fall lika gott som nordsjöräkan?

Finns det blåmusslor i östersjön och hur får man tag på dom?

finns gott om lax på sina håll på ostkusten...du gör nog bäst i att ha koll på närmsta lekälvar/åar för dom, vilket då gör att du också får koll på havsöringen som kommer in närmare land när vattnet är kallare på vår och höst(leker ju på hösten) och många stannar kvar under vintern för att vandra ut på sommaren...men har faktiskt fångat havsöring i innerskärgården i stockholm även på sommaren. sedan finns det ju abborre, ål, id, sik, rödspätta, brax, gös som jag kan tänka på på rakarm som matfiskar som rör sig kustnära. Dock ska man nog tillägga att östersjöfisk rent allmänt anses ha ganska höga halter av gifter i sig...

sedan bor man också ta reda på bästa metoder för att fiska de olika fiskarna...beror ju på om du vill sportfiska eller satsa på nät o långrev o dylikt. Är ingen expert på det men om du vill veta mer kan du ju fråga...har ändå fiskat sedan jag var 4-5 år och familjen har haft båt i skärgården hela min uppväxt och jag fiskade aktivt hela tiden, framförallt sportfiske...men ägnade mig även åt endel olovlig nätläggning osv

Vad menas med "ganska höga gifthalter"? Är det giftigare än allt annat skräp vi får i oss i detta produktionssamhälle?

I första hand är det väl lax jag vill åt, älskar kokt lax potatis och tex hollandaisås. :) Havsöring, gös, id och brax har jag aldrig ätit men jag gillar annars all fisk. Rökt ål och en stekt spätta osv. Jum nu blev jag hungrig! :)

Skulle väl vilja blanda spöfiske med nätfiske. Åka ut och lägga ett nät och sedan åka och spöfiska lite under tiden man väntar på att nätet ska få något i sig. Hur lång tid bör man låta ett nät ligga innan det är dags att vittja? Ett par dagar eller? Måste man vara olaglig och lägga nät på enskilt vatten eller har man lika goda chanser på almänt vatten? Vill ju inte ge mig för långt ut heller.

Det jag mest är ute efter är väl ron som infinner sig av att puttra omkring lite i en snipa på sjön och övernatta i båten och dra igång grillen och bara slappna av.

Tacksam för alla tips!

Mustapeikko

• Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 08 apr-13 kl 20:03 »
man behöver nog inte ge sig ut så långt för goda resultat..snarare tvärtom då det är lättare o läsa av vatten runt kustlinjer o grynnor osv(som fiskar ofta söker sig till)...

du bör dock vittja dina nät varje dag...fisk typ drunknar i nät och blir dålig fort...ruttnar i vatten.

med höga halter...hmmm typ all lax över 4 kilo tror jag är förbjuden som människoföda...rekomendationen är väl typ ät lax 1 gång i månaden..gravida kvinnor o barn inte alls(inga exakta siffror...men typ nått sånt)...lax är en fet fisk som samlar på sig mer gift...jämnfört med skräpsamhället i övrigt är det kanske inte så farligt..men faktum är att östersjön är mer förorenat än andra hav pga att det mer slutet och länderna runtom det har inte direkt skonat det.

ål, abborre och även gös kan man fånga bra med långrev(en lång lina med krokar som man sätter maskar på...) men man bör va lite försiktig med det...fåglar kan ibland ta på dom och det kan vara väldigt effektivt... rödspätta kan man soft fiska med bottenmete...lika så sik...skit fint vår fiske efter sik...sök dom efter sandiga bottnar...jag brukade åka till badstränder...(som är tomma på våren) tända en brasa...slänga ut några spön med sänken o en upphängd krok ovanför med en mask på...några bjällror på spöna som indikerar när det hugger...o sitta i solen o dricka öl...inte helt fel...

när det gäller nät igen...så tror jag att bestämmelsen (var när jag gjorde det) att man får typ näta överallt(utom på specifika platser) bara det var 300 meter från land(inte ultimat eftersom mycket fisk stryker efter land o jagar....att lägga ett nät ut från en udde innan det böjer in till en vik är oftast väldigt bra) och man måste nog enligt lag märka ut sina nät ganska tydligt...med någon typ av flagga...jag la ut mina utan bojjor...hade någon lång lina gömd upp på land osv för o hitta dom)

havsöring...är i princip som lax i smak osv...en bra fet matfisk o en väldigt rolig sportfisk... ett tips om du fiskar utanför kalmar är ju att beta av runt kärnkraftverket..ovanligt mycket stor fisk håller till däromkring..o det är inte pga strålning :) ..kylvattnet gör vattnet varmare o tillväxten ökar...men kolla bestämmelserna runt verket...vet att dom har kontroll där o man får inte fiska allt för nära har jag för mig

hur det är med gös där nere vet jag inte...men gå till en lokal sportfiske butik o hör dig för..för det är verkligen en fisk värd att fiska efter...väldigt god och en riktigt kul fisk..speciellt på försommaren när den går in i vikar o vassar för o leka...inget slitfiske då...mer glida runt varma dagar o kvällar o ha det skönt samtidigt som man fiskar

Fnixen

• Öland
« Svar #5 skrivet: 08 apr-13 kl 20:32 »
Näten vittjar du efter en natt inte mer. Vattendöd fisk äter knappt katten. Den surnar.

Vilka fiskar är du ute efter i nät? Lax kan du nog glömma i nät. Det är vandringslax man tar i drivgarn och den typen av fiske är förbjuden.

Mitt tips är att skaffa ett nät med maskor runt 50-60mm. 60 fiskar både flundra, torsk, gädda, torsk, havsöring mm. Går du ner till 50 lär du få fina abborrar. Betydligt mindre storlek på flundror och annan fisk blir det med det måttet.

Ett tips är att försöka att inte få näten sträckta som fiolsträngar när du sätter. Försök köra lite i s-rörelser. Inga skarpa svängar utan bara för att få lite mer slack i redskapen.

Köp inget skitgarn på biltema eller jula. Lägg en 500-800kr och få ett handskjutet garn runt 30-60 meter. Beror lite på maskstorlek och telnar å så.

Sen nämns det ål flera gånger. Ålen är fredad och får inte fiskas annat än av yrkesfiskare med ållicens.

Nu blev det kanske lite rörigt. Fråga så försöker jag svara. Jag är uppvuxen på en fiskebåt. Vi fiskade flundror på sommaren. Annars torsk, lax, ål och sill.

Gös kan du glömma i östersjön. Vi fick nån enstaka i torskgarnen. Men i sjöarna fimns de.

Micke.R

• Småland
« Svar #6 skrivet: 08 apr-13 kl 20:42 »
man behöver nog inte ge sig ut så långt för goda resultat..snarare tvärtom då det är lättare o läsa av vatten runt kustlinjer o grynnor osv(som fiskar ofta söker sig till)...

du bör dock vittja dina nät varje dag...fisk typ drunknar i nät och blir dålig fort...ruttnar i vatten.

med höga halter...hmmm typ all lax över 4 kilo tror jag är förbjuden som människoföda...rekomendationen är väl typ ät lax 1 gång i månaden..gravida kvinnor o barn inte alls(inga exakta siffror...men typ nått sånt)...lax är en fet fisk som samlar på sig mer gift...jämnfört med skräpsamhället i övrigt är det kanske inte så farligt..men faktum är att östersjön är mer förorenat än andra hav pga att det mer slutet och länderna runtom det har inte direkt skonat det.

ål, abborre och även gös kan man fånga bra med långrev(en lång lina med krokar som man sätter maskar på...) men man bör va lite försiktig med det...fåglar kan ibland ta på dom och det kan vara väldigt effektivt... rödspätta kan man soft fiska med bottenmete...lika så sik...skit fint vår fiske efter sik...sök dom efter sandiga bottnar...jag brukade åka till badstränder...(som är tomma på våren) tända en brasa...slänga ut några spön med sänken o en upphängd krok ovanför med en mask på...några bjällror på spöna som indikerar när det hugger...o sitta i solen o dricka öl...inte helt fel...

när det gäller nät igen...så tror jag att bestämmelsen (var när jag gjorde det) att man får typ näta överallt(utom på specifika platser) bara det var 300 meter från land(inte ultimat eftersom mycket fisk stryker efter land o jagar....att lägga ett nät ut från en udde innan det böjer in till en vik är oftast väldigt bra) och man måste nog enligt lag märka ut sina nät ganska tydligt...med någon typ av flagga...jag la ut mina utan bojjor...hade någon lång lina gömd upp på land osv för o hitta dom)

havsöring...är i princip som lax i smak osv...en bra fet matfisk o en väldigt rolig sportfisk... ett tips om du fiskar utanför kalmar är ju att beta av runt kärnkraftverket..ovanligt mycket stor fisk håller till däromkring..o det är inte pga strålning :) ..kylvattnet gör vattnet varmare o tillväxten ökar...men kolla bestämmelserna runt verket...vet att dom har kontroll där o man får inte fiska allt för nära har jag för mig

hur det är med gös där nere vet jag inte...men gå till en lokal sportfiske butik o hör dig för..för det är verkligen en fisk värd att fiska efter...väldigt god och en riktigt kul fisk..speciellt på försommaren när den går in i vikar o vassar för o leka...inget slitfiske då...mer glida runt varma dagar o kvällar o ha det skönt samtidigt som man fiskar

Först och främst, kanon tack för alla tips!

Har förstått att fisket ofta är bättre i skärgården, har dock läst mig till på Länsstyrelsens hemsida att man som fritidsfiskare utan fiskerätt bara får använda handredskap så som spö och pilk när man befinner sig på enskilt vatten och enligt kartan dom har så är allt vatten i skärgården enskilt och allmänt vatten börjar där skärgården tar slut. :/ Får väl höra mig för lite om man har någon vän som har en vän med fiskerätt i skärgården. Är ju uppväxt i en kuststad och borde rimligtvis känna någon som känner någon :)

Ok, så max ett dygn vid nätläggning asså. Bra.

Tror jag struntar i det där med gifter, jag är alldeles för glad i feta fiskar och dö ska vi alla göra förr eller senare! :)

Långrev har jag hört talas om. Det skulle man kunna lägga en i närheten av där man tänker "kasta ankar" för natten så man har uppsikt över reven.

Jobbar inom kärnkraftsindustrin och vet att det är ett grymt bra ställe för att fånga fisk på. Har fiskat en del uppe i Forsmark men vid OKG har jag aldrig fiskat trots att det är mycket närmre min hemstad. Har dock jobbat där en hel del.

Ska även ta ditt råd om att prata med grabbarna på fiskeaffären, dom om någon borde ju ha koll på vad som gäller och vad man kan fiska här i närheten.

Som sagt, tack för bra tips!

Ser fram emot ett år med mycket fiskelycka och avkoppling i skärgården!

Micke.R

• Småland
« Svar #7 skrivet: 08 apr-13 kl 20:58 »
Näten vittjar du efter en natt inte mer. Vattendöd fisk äter knappt katten. Den surnar.

Vilka fiskar är du ute efter i nät? Lax kan du nog glömma i nät. Det är vandringslax man tar i drivgarn och den typen av fiske är förbjuden.

Mitt tips är att skaffa ett nät med maskor runt 50-60mm. 60 fiskar både flundra, torsk, gädda, torsk, havsöring mm. Går du ner till 50 lär du få fina abborrar. Betydligt mindre storlek på flundror och annan fisk blir det med det måttet.

Ett tips är att försöka att inte få näten sträckta som fiolsträngar när du sätter. Försök köra lite i s-rörelser. Inga skarpa svängar utan bara för att få lite mer slack i redskapen.

Köp inget skitgarn på biltema eller jula. Lägg en 500-800kr och få ett handskjutet garn runt 30-60 meter. Beror lite på maskstorlek och telnar å så.

Sen nämns det ål flera gånger. Ålen är fredad och får inte fiskas annat än av yrkesfiskare med ållicens.

Nu blev det kanske lite rörigt. Fråga så försöker jag svara. Jag är uppvuxen på en fiskebåt. Vi fiskade flundror på sommaren. Annars torsk, lax, ål och sill.

Gös kan du glömma i östersjön. Vi fick nån enstaka i torskgarnen. Men i sjöarna fimns de.

Angående nätläggningen så är det mest för att det verkar vara enklare än att spöfiska och jag kan tänka mig att äta all möjlig fisk så jag är inte ute efter något speciellt i mina nät. Maskstorlek förstår jag men vad är telnar?

Laddade hem en .pdf med en väldans massa fiskar och där det står om dom är fredade eller om det är speciella mått som gäller utav en speciell art. Såg att ålen var fredad däri. Tråkigt, sita i en båt med lite flatrökt ål på en knäcke, lite sol och en pilsner till det, kan livet bli bättre! :)

Det blev inte så rörigt tycker jag. Bra och klara tips! Tack!

Mustapeikko

• Norrbotten
« Svar #8 skrivet: 08 apr-13 kl 21:05 »
angående omöljigt med gös i östersjön så förstår jag inte vad han menar...kanske på öppet hav...men inne i skärgården har den ju alltid funnits...dock har den minskat mycket här och där men vet av vänner att dom fångar den i ganska rikligt antal på sina håll...

om du skulle råka fånga en ål eller göra något annat "förbjudet" ska du nog inte gråta allt för mycket...så länge det är för eget bruk gör det inte så mycket...och det är inte enskilda personer som tömmer haven...utan just våra yrkesfiskare som får ganska stora anslag från staten för att göra det... ta ett sånt faktum att man fiskar upp lax och mycket av det går som föda till minkfarmer i danmark

det jag vill säga med det...kolla upp vad som gäller så du kan kringgå det när du känner att du behöver...lagar o moral är inte samma sak...yrkesfiskare följer ju lagar(till o från) men beter sig som skövlare...var är moralen i det?

Micke.R

• Småland
« Svar #9 skrivet: 08 apr-13 kl 21:25 »
angående omöljigt med gös i östersjön så förstår jag inte vad han menar...kanske på öppet hav...men inne i skärgården har den ju alltid funnits...dock har den minskat mycket här och där men vet av vänner att dom fångar den i ganska rikligt antal på sina håll...

om du skulle råka fånga en ål eller göra något annat "förbjudet" ska du nog inte gråta allt för mycket...så länge det är för eget bruk gör det inte så mycket...och det är inte enskilda personer som tömmer haven...utan just våra yrkesfiskare som får ganska stora anslag från staten för att göra det... ta ett sånt faktum att man fiskar upp lax och mycket av det går som föda till minkfarmer i danmark

det jag vill säga med det...kolla upp vad som gäller så du kan kringgå det när du känner att du behöver...lagar o moral är inte samma sak...yrkesfiskare följer ju lagar(till o från) men beter sig som skövlare...var är moralen i det?

Jag håller med dig till fullo. Det är ett skevt samhälle vi lever i med en ibland så öppen dubbelmoral att man nästan baxnar.

Skulle det fastna en ål på mitt bottenmete så finns det väldigt stor risk att den hamnar i röken ;) Sen får man väl se till att sköta nätläggning lite snyggt, hålla sig på avstånd från bebyggda öar och de allra populäraste fiskevattnen.

Fnixen

• Öland
« Svar #10 skrivet: 08 apr-13 kl 21:38 »
Sejdaren

Wow! Du dömde precis en hel yrkeskår som kriminella omoraliska tjuvfiskare för att i nästa andetag uppmana till tjuvfiske. Du kan inte på fullaste allvar mena att staten stöttar de få yrkesfiskare som finns kvar? Staten låter yrket dö ut. Du har den typiska bilden av yrkesfiskare som bla miljöpartiet vill skapa...

En yrkeskår med stolthet. Ett yrke som gått i arv från en generation till nästa. Ett yrke som funnits lika länge som vi gått på denna jord.

Vilka sätt stöttar staten yrkesfisket på? Får inte bönder statligt stöd? Är det rätt?

Du uttalar dig i ett ämne du inte har en susning om.

Vi har slutat med yrkesfisket pga att svenska staten och eu gör det svårare och svårare att fiska. Nu är det endast för husbehov med de lagstadgade 180m nät som tillåts för gud förbjude om du har 250m, då straffas du hårt.

Vill någon ha tips om hur man lyckas bättre med sitt husbehovsfiske svarar jag gärna på frågor och delar med mig av det jag kan men sånna påhopp som du gjorde ska jag inte behöva ta när jag försöker hjälpa till.

Fnixen

• Öland
« Svar #11 skrivet: 08 apr-13 kl 21:46 »
Angående nätläggningen så är det mest för att det verkar vara enklare än att spöfiska och jag kan tänka mig att äta all möjlig fisk så jag är inte ute efter något speciellt i mina nät. Maskstorlek förstår jag men vad är telnar?

Laddade hem en .pdf med en väldans massa fiskar och där det står om dom är fredade eller om det är speciella mått som gäller utav en speciell art. Såg att ålen var fredad däri. Tråkigt, sita i en båt med lite flatrökt ål på en knäcke, lite sol och en pilsner till det, kan livet bli bättre! :)

Det blev inte så rörigt tycker jag. Bra och klara tips! Tack!

Ett nät har en flytteln och en sjunkteln för att stå rätt i vattnet. De nät du köper på jula har så klena telnar att de går sönder ganska omgående. Här lönar det sig med kvalitet. Kolla blocket där finns lite handskjutet. Till nästa vinter kan jag nog ordna fram nya nät. Nu har man inte tid att sy, sillen har ju kommit :)

Försök sätta nånstanns på mellan 3-8m djup. Lite beroende på vad du är ute efter. Flundror fiskade vi mellan 4-12m. Torsk djupare men 3-8 meter ger nog god chans på lite blandad fångst. Grundare och du får plocka skit ur garnen en vecka. Ett tips om garnen ser ut som björnskinn är att lägga i en balja. Häll på tvättmedel och vatten. Lägg en sopsäck över och ställ i solen. Det jäser och bli mycket lättare att få rent.

Mustapeikko

• Norrbotten
« Svar #12 skrivet: 08 apr-13 kl 21:55 »
som sagt...tjuvfiske för husbehov går ju knappast att jämnföra med den skövling som yrkesfisket har gjort...tradition eller inte...ska jag slicka samers rövar också för att dom traditionellt hållit på med renar men i dagsläget skjuter alla rovdjur som sniffar på en ren eller skulle kunna tänkas göra det?

vad vet du om vad jag vet?

jag har sagt att han inte ska lägga så mycket paralleller mellan moral och lag...för skulle yrkesfiskare ha moral hade man ju inte tömt haven...och ja yrkesfiske har stöd av staten...skiter i om bönder har det ...två fel gör inte ett rätt..varför ursäkta en skit sak med en annan?

bra att du bidrar med tips men se saker för vad de är....om du vill känna dig förolämpad för att folk tycker att dom som dammsugit havet gjort fel eller att man satt ut nät vid mynningar till lekälvar o skövlat bestånd så är det upp till dig. Ta bara norrlandsälvarna som äntligen börjar hämta sig...laxen har inget större värde än just som sportfisk...man kan begrunda alla jobb som folk skulle kunna ha om all lax fick gå upp i älvarna...sportfiske kamper mm ...men istället har den exploaterats och sålts som foder...till o med när gifthalterna är för stora i dom.

och inte heller har jag dömt ut yrkesfiskare som tjuvfiskare...man har ju fått lov att göra som man gör...men är det rätt för det?(kan vara en anledning att begrunda varför den här sidan heter alternativ.nu?) ...ska man göra som i norge? sätta stora kvarnar på båtarna som maler ner fiskar man inte vill ha för att man hittar sådana stim som ger mer pengar (eftersom man förbjud dumpning av fisk...maler man dom blir det ju bara fiskrens)

ha gärna din åsikt..o känn dig förolämpad...så har jag min vilket jag inte tänker be om ursäkt för

Fnixen

• Öland
« Svar #13 skrivet: 08 apr-13 kl 22:02 »
Vi kan enas om att vi tycker olika. Ingen behöver be om ursäkt, istället accepterar vi att vi har olika åsikter så tråden lever vidare utan att spåra ur.

Mustapeikko

• Norrbotten
« Svar #14 skrivet: 08 apr-13 kl 22:36 »
fint...har inget emot folk som fiskar...inte heller de som haft det som tradition...dock är utvecklingen av hur man hela tiden ökat uttaget utan omtanke för mig ett större moraliskt brott än att som privat person sätta ut ett nät då o då på "fel" ställe för att få matfisk.

min såkallade moral grundar sig mycket på självförsörjning är bättre än att folk förser andra med föda...dock vill ju inte många rätta sig efter mina lagar så jag väljer att åtminstånde göra det själv...

men undrar dock vad du menade med gösen...var det ute till havs? eller har den minskat så drastiskt även i inner skärgården på sina håll?

Micke.R

• Småland
« Svar #15 skrivet: 08 apr-13 kl 22:40 »
Ett nät har en flytteln och en sjunkteln för att stå rätt i vattnet. De nät du köper på jula har så klena telnar att de går sönder ganska omgående. Här lönar det sig med kvalitet. Kolla blocket där finns lite handskjutet. Till nästa vinter kan jag nog ordna fram nya nät. Nu har man inte tid att sy, sillen har ju kommit :)

Försök sätta nånstanns på mellan 3-8m djup. Lite beroende på vad du är ute efter. Flundror fiskade vi mellan 4-12m. Torsk djupare men 3-8 meter ger nog god chans på lite blandad fångst. Grundare och du får plocka skit ur garnen en vecka. Ett tips om garnen ser ut som björnskinn är att lägga i en balja. Häll på tvättmedel och vatten. Lägg en sopsäck över och ställ i solen. Det jäser och bli mycket lättare att få rent.

Ok, ska kolla med nät på min fiskeaffär. Måste ändå dit och få lite lokala tips och råd.

Man behöver alltså inget sänke till näten utan det finns som du sa sjunktelnar längst med undre delen av nätet eller måste jag ha nån form av sänke i ändarna ändå? Hur ställer jag djupet på nätet? Med hjälp av nätbojarna eller vad man kallar det för? Har letat en del på internet men tycker jag bara hittar dålig information. Har även kollat på de fåtal klipp jag hittar på youtube men där ser jag inga sänken iaf.

Förklara gärna lite när du får en stund över, eller om du har tips på länkar på nätet(internet) :) som jag kan får mer info ifrån.

Tack för tipsen om olika djup, sånt värdesätter jag högt!

Micke.R

• Småland
« Svar #16 skrivet: 08 apr-13 kl 23:03 »
fint...har inget emot folk som fiskar...inte heller de som haft det som tradition...dock är utvecklingen av hur man hela tiden ökat uttaget utan omtanke för mig ett större moraliskt brott än att som privat person sätta ut ett nät då o då på "fel" ställe för att få matfisk.

min såkallade moral grundar sig mycket på självförsörjning är bättre än att folk förser andra med föda...dock vill ju inte många rätta sig efter mina lagar så jag väljer att åtminstånde göra det själv...

men undrar dock vad du menade med gösen...var det ute till havs? eller har den minskat så drastiskt även i inner skärgården på sina håll?

Nu går jag lite OT i min egen tråd, får jag det? Ja det får du! ;)

Självförsörjning är väl det enda hållbara i längden skulle jag vilja säga. Det är denna massproduktion som tar sönder vår jord. Läste någonstans att för att man ska få sin affärs-köpta tomat på bordet så går det åt 3 liter diesel/bensin/bränsle. Det låter inte så bra i mina öron.

Hur svårt kan det vara?

Jag är inte självförsörjande på långa vägar men jag har iaf förstått och strävar nu efter att bli det på en helt annan nivå.

Lasse46

• Jämtland
« Svar #17 skrivet: 08 apr-13 kl 23:24 »
lmed höga halter...hmmm typ all lax över 4 kilo tror jag är förbjuden som människoföda...rekomendationen är väl typ ät lax 1 gång i månaden..gravida kvinnor o barn inte alls(inga exakta siffror...men typ nått sånt)...lax är en fet fisk som samlar på sig mer gift...jämnfört med skräpsamhället i övrigt är det kanske inte så farligt..men faktum är att östersjön är mer förorenat än andra hav pga att det mer slutet och länderna runtom det har inte direkt skonat det.

Tror jag struntar i det där med gifter, jag är alldeles för glad i feta fiskar och dö ska vi alla göra förr eller senare! :)

Istället för att gissa kolla den här länken om vad som rekommenderas  http://www.slv.se/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Rad-om-fisk/

Lasse

Fnixen

• Öland
« Svar #18 skrivet: 09 apr-13 kl 05:33 »

Jag menade ute till havs. Där fick vi den endast som slumpfisk ytterst sällan.

Fnixen

• Öland
« Svar #19 skrivet: 09 apr-13 kl 05:37 »
Ok, ska kolla med nät på min fiskeaffär. Måste ändå dit och få lite lokala tips och råd.

Man behöver alltså inget sänke till näten utan det finns som du sa sjunktelnar längst med undre delen av nätet eller måste jag ha nån form av sänke i ändarna ändå? Hur ställer jag djupet på nätet? Med hjälp av nätbojarna eller vad man kallar det för? Har letat en del på internet men tycker jag bara hittar dålig information. Har även kollat på de fåtal klipp jag hittar på youtube men där ser jag inga sänken iaf.

Förklara gärna lite när du får en stund över, eller om du har tips på länkar på nätet(internet) :) som jag kan får mer info ifrån.

Tack för tipsen om olika djup, sånt värdesätter jag högt!

Du använder bojar eller dunkar. Lina från dunken till nätet. På linan ett par meter ftån nätet sätter du en liten kätting.

Ang nätet ställer du inte djupet. Du fiskar som regel alltid på botten. Sillgarn har du i ytan.

Hinner inte utveckla mer nu. Måste till jobbet nu

Dela detta:

* Inloggade just nu

464 gäster, 1 användare
Aquamaja

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser