Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Återställa svarta knutar  (läst 5437 gånger)

Deniseness

  • Inlägg: 32
  • Normer tjänar till att begränsa kreativitet
    • Lappland
    • !?
Återställa svarta knutar
« skrivet: 07 apr-13 kl 16:32 »
Hej!

Vi bor i ett rött torp där någon, en gång i tiden, fått för sig att måla knutarna samt halva vindskivorna(!!) svarta. Antar att dom inte nådde högst upp och gav upp. Även fönsterfodren är svarta, men inte fönstren.

Svart i all ära, men jag tycker det är lite dystert och vill hellre ha det som det "ska vara". Kan man måla över svart med vitt, rakt av?
 
Den vita tänker jag mig blir alkydoljefärg, som vi ska måla andra detaljer med i sommar. Hittade en burk i ladan, så jag utgår ifrån att det är vad som använts. Vad för slags färg den nuvarande svarta är, har jag ingen aning. Den sitter bra, men flagnar/spricker lite.

Liten sidofråga: Om ett rött hus inte är målat med slamfärg, vad är nästa troliga alternativ? Färgen flagnar och är målad med färgspruta...

Hälsningar Denise
Söker frihet från mängdförsjunkenhet i skogen...

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Återställa svarta knutar
« Svar #1 skrivet: 07 apr-13 kl 16:37 »
Jag kan inget om färger men håller med dig om att svart är fel på ett bostadshus,det är uthuskulörer. Lycka till.

vindensbonig

  • Gäst
SV: Återställa svarta knutar
« Svar #2 skrivet: 07 apr-13 kl 17:08 »
Granen hade måla med röd plast färg  vilket gjorde att panelen ruttna.

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Återställa svarta knutar
« Svar #3 skrivet: 07 apr-13 kl 17:19 »
När vi flyttade till vårt hus var det likadant, svarta knutar, svarta vindskivor och fönsterfoder.

När vi renoverade och målade om lät vi knutar och vindskivor vara svarta, mycket för att vi bytte ut det urdåliga tegeltaket mot ett svart tegelpanneprofilerat plåttak och tyckte att det passade bra ihop. Men runt fönstren målade vi vitt. Fönstren ser så små ut och dystert ser det ut med.

Vi använde alkyloljefärg, den gamla sorten som inte är vattenspädbar för detta var innan den togs bort. Det fungerade bra, skrapa bort all lös färg om det är löst, behandla rent trä med grundolja, grundmåla och måla två gånger. Det funkade för oss iaf. Det är åtta år sen nu och har stått sig bra men börjar nog bli dags att göras om snart.

Kuriosa som någon berättade för mig är att förr bland de faluröda husen var det inte så vanligt med svarta knutar. Men fanns det ett sånt hus bland alla de vitknutade så betydde det att det var där bödeln bodde... Jag vet inte om det är sant eller nåt han hittade på. Men jag tyckte det var lite kul...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

TW

  • Inlägg: 2688
    • Finland
SV: Återställa svarta knutar
« Svar #4 skrivet: 07 apr-13 kl 17:28 »
Svarta knutar har ingenting med svensk byggnadstradition att göra såvitt jag vet. Förr var knutlådor och takkanter och fönsterfoder på rödmålade hus ofta gråvita eller någon gång gula vad jag vet. Gråvita blev de för att det gick åt mindre av det dyra blyvita pigmentet om man bröt det med litet kimrök. Sparsamhet var en dygd. Ofta offrade man bara på den dyra oljefärgen på fodren och strök takkanter och knutar med samma förhållandevis billiga klarröda slamfärg som allt annat. Det gamla färgpulvret från Falun var klarrött som det som ännu tillverkas för den finländska marknaden och inte så mörkt som det man ofta ser i Sverige i dag.
Å andra sidan var ju många hus omålade ända in i modern tid............
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Återställa svarta knutar
« Svar #5 skrivet: 07 apr-13 kl 17:29 »
Vi bor i ett falurött hus med svarta knutar
svarta vindskivor svart plåttak.
Runt fönstren är det vitt.
Hade önskat att knutarna varit vita.
Tycker att huset försvinner i omgivningen, blir inga konturer.
Vi tänker inte ändra färgen.
Hade helst sett att huset var gult med vita knutar  ;)
Hedemorahöns

Broberg

  • Gäst
SV: Återställa svarta knutar
« Svar #6 skrivet: 07 apr-13 kl 17:34 »
Biltema har tydligen vit alkydoljefärg av den "gamla sorten". Någon skrev på forumet om den och var tydligen väldigt nöjd.

Bryt gärna det vita med något, så det inte blir sådär otäckt, bländande och plastigt vitt, som är modernt nuförtiden. Vit är massa olika färger liksom.

Existens!

  • Gäst
SV: Återställa svarta knutar
« Svar #7 skrivet: 07 apr-13 kl 18:40 »
Vi bor i ett falurött hus med svarta knutar
svarta vindskivor svart plåttak.
Runt fönstren är det vitt.
Hade önskat att knutarna varit vita.
Tycker att huset försvinner i omgivningen, blir inga konturer.
Vi tänker inte ändra färgen.
Hade helst sett att huset var gult med vita knutar  ;)

Om du nu önskar andra färger på i stort sett alltihop..varför tänker du då inte byta?  :)

malarmaster

  • Inlägg: 5264
    • Småland
SV: Återställa svarta knutar
« Svar #8 skrivet: 07 apr-13 kl 19:45 »
Alkydoljefärg är ingalunda borttagen från marknaden,vissa fabrikat har plockat bort den medan andra har vidareutvecklat den.
dock skall man alltid läsa innehållsförteckningen på burken då "oljefärgen" ibland är plastfärg.
står det akryl eller akrylat med i förteckningen är det en plastfärg,likaså om det står alkydmodifierad bla bla
den är en dödsdom för trävirke.
det finns alkydoljefärg av flera fabrikat,myten om att den är förbjuden lever hos "fackhandlarna",det som förbjöds var höga halter av lösningsmedel.det finns numera ett gränsvärde.
billig alkydoljefärg finns hos lågprisvaruhusen,dock är den ofta av dålig kvalitet med kort livslängd.
i sådan färg sparar man på pigment och kör i krita istället som är billigt.resultatet blir en färg som snabbt tappar både glans och kulör och kritar.
Men det bästa alternativet finns fortfarande och ökar,den hederliga linoljefärgen.överlägsen allt annat som färghandlaren erbjuder. alkydoljan är bara näst bäst i jämförelse.
den som en gång börjat måla med linolja och också lärt sig tekniken byter aldrig. Ulf

Deniseness

  • Inlägg: 32
  • Normer tjänar till att begränsa kreativitet
    • Lappland
    • !?
SV: Återställa svarta knutar
« Svar #9 skrivet: 07 apr-13 kl 20:29 »
Ish, bödelns hus, det lät inte hemtrevligt! Känner precis som ni skrivit; fönstren känns som små skottgluggar och huset sjunker in i bakgrunden... Lite vitt skulle göra susen. För övrigt har hela farstudelen fortfarande vita detaljer, vilket gör att det hela ser ännu underligare ut.

Brytfärg, jag sökte lite på det... Gick inte så bra. Har det nåt fancy facknamn, eller köper man helt enkelt en mindre burk mörkare nyans och bryter med? Nån som har förslag på bra brytnyans i detta sammanhang? Det är alltså ett klassiskt rött torp vi har att göra med.

Har varit inne på linoljefärg, men jag får för mig att det är lättare & går snabbare med alkydoljefärg? Om enda förlusten är att man får måla om snabbare, så kan jag absolut nöja mig med näst bästa. Men, vare sig man väljer det ena eller andra, täcker vitt ett svart underlag?
Söker frihet från mängdförsjunkenhet i skogen...

Deniseness

  • Inlägg: 32
  • Normer tjänar till att begränsa kreativitet
    • Lappland
    • !?
SV: Återställa svarta knutar
« Svar #10 skrivet: 07 apr-13 kl 20:39 »
Jag fick en annan tanke, som kanske är helt från vettet... Men, borde man inte kunna bryta oljebaserade färger med konstnärsfärger (oljefärger)..?
Söker frihet från mängdförsjunkenhet i skogen...

Broberg

  • Gäst
SV: Återställa svarta knutar
« Svar #11 skrivet: 07 apr-13 kl 20:55 »
Har varit inne på linoljefärg, men jag får för mig att det är lättare & går snabbare med alkydoljefärg? Om enda förlusten är att man får måla om snabbare, så kan jag absolut nöja mig med näst bästa. Men, vare sig man väljer det ena eller andra, täcker vitt ett svart underlag?

Den tidsvinsten får du nog lägga på framtida förarbeten istället.. Många gånger om..

malarmaster

  • Inlägg: 5264
    • Småland
SV: Återställa svarta knutar
« Svar #12 skrivet: 07 apr-13 kl 23:05 »
Ish, bödelns hus, det lät inte hemtrevligt! Känner precis som ni skrivit; fönstren känns som små skottgluggar och huset sjunker in i bakgrunden... Lite vitt skulle göra susen. För övrigt har hela farstudelen fortfarande vita detaljer, vilket gör att det hela ser ännu underligare ut.

Brytfärg, jag sökte lite på det... Gick inte så bra. Har det nåt fancy facknamn, eller köper man helt enkelt en mindre burk mörkare nyans och bryter med? Nån som har förslag på bra brytnyans i detta sammanhang? Det är alltså ett klassiskt rött torp vi har att göra med.

Har varit inne på linoljefärg, men jag får för mig att det är lättare & går snabbare med alkydoljefärg? Om enda förlusten är att man får måla om snabbare, så kan jag absolut nöja mig med näst bästa. Men, vare sig man väljer det ena eller andra, täcker vitt ett svart underlag?

malarmaster

  • Inlägg: 5264
    • Småland
SV: Återställa svarta knutar
« Svar #13 skrivet: 07 apr-13 kl 23:23 »
Ish, bödelns hus, det lät inte hemtrevligt! Känner precis som ni skrivit; fönstren känns som små skottgluggar och huset sjunker in i bakgrunden... Lite vitt skulle göra susen. För övrigt har hela farstudelen fortfarande vita detaljer, vilket gör att det hela ser ännu underligare ut.

Brytfärg, jag sökte lite på det... Gick inte så bra. Har det nåt fancy facknamn, eller köper man helt enkelt en mindre burk mörkare nyans och bryter med? Nån som har förslag på bra brytnyans i detta sammanhang? Det är alltså ett klassiskt rött torp vi har att göra med.

Har varit inne på linoljefärg, men jag får för mig att det är lättare & går snabbare med alkydoljefärg? Om enda förlusten är att man får måla om snabbare, så kan jag absolut nöja mig med näst bästa. Men, vare sig man väljer det ena eller andra, täcker vitt ett svart underlag?

malarmaster

  • Inlägg: 5264
    • Småland
SV: Återställa svarta knutar
« Svar #14 skrivet: 07 apr-13 kl 23:39 »
isses! det går inte bra att posta ikväll,får bara upp felmedelanden.
försöker ge svar igen.
Brytfärg:finns sällan i handeln numera,möjligen en välsorterad färghandel eller konstnärsbutik.
den brytfärg som används i färgbutiken ingår i ett system och de säljs sällan över disk.oftast är de också oandvändbara till oljefärg då de flesta system idag är vattenbaserade.
konstnärsfärg går att använda om du bara skall ha en liten mängd färg,de färgar emellertid dåligt så det går åt mängder.
brytfärg är ju ett koncentrat.
givetvis går det att måla vitt på svart,det kräver givetvis några lager.ju billigare o sämre färg,ju fler lager.(billigt är alltid dyrt i längden,särskilt om du räknar arbetstid)
för virkets skull är linoljefärg det bästa,alkyd är inte på långa vägar lika bra.

avseende kulörer på knutar har det alltid varit mode i det också,det är bara på vårt 1900-tal som vitt är dominerande.
innan rödfärg o oljefärg var allmän förekom visst svarta knutar,då i form av tjärstrukna sådana.
knuten var ju husets känsligaste punkt så den behandlades.
grått var 1700-talets kulör,1800 vitt,olika gråa,sent 1800(nationalromantik o jugend) gröna,dovt blåa,svarta ihop med rött.
hela huset kunde också målas helt rött(även knutar) mitt eget är röd falu med gröna knutar,foder samt vita vindskivor.fönster svagt grågrönt. ulf

Broberg

  • Gäst
SV: Återställa svarta knutar
« Svar #15 skrivet: 08 apr-13 kl 00:32 »
Jo, jag vet ett ställe där knutarnas klädselbrädor är tjärade. Vet inte hur gammalt det är, men huset är byggt första halvan av 1800-talet. Knutlådorna är ihopspikade med smidda spik, så jag antar att de är äldre än den rödfärgade 30-talspanelen, som är spikad med trådspik.

Deniseness

  • Inlägg: 32
  • Normer tjänar till att begränsa kreativitet
    • Lappland
    • !?
SV: Återställa svarta knutar
« Svar #16 skrivet: 08 apr-13 kl 01:13 »
Tack för all info! Eftersom huset är från 30-talet kanske det inte är helt orättvist med vita knutar, tänker jag. Och så någon grå som brytfärg. Jag ska låta min kloka sida lyssna och överväga linoljefärg. Ibland vill jag bara att det ska gå så snabbt som möjligt, men det är ju sällan bäst så..!
Söker frihet från mängdförsjunkenhet i skogen...

TW

  • Inlägg: 2688
    • Finland
SV: Återställa svarta knutar
« Svar #17 skrivet: 08 apr-13 kl 14:11 »
Jag håller med målarmäster. Man vinner bara ett dagsverke på att måla om ett hus med en lättstruken färg men man förlorar minst 20 dagsverken om hela huset måste skrapas före nästa ommålning.

Det här är min uppfattning om de oljefärger som säljs i Finland men jag kan ha fel för jag är timmerman och inte målare:
Teho och andra billiga alkydoljefärger flagar i stora sjok och går knappt att skrapa. Teknolin är litet bättre och Lappi ännu litet bättre och ren linoljefärg från till exempel Ottossons är bäst men svindyr.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

malarmaster

  • Inlägg: 5264
    • Småland
SV: Återställa svarta knutar
« Svar #18 skrivet: 08 apr-13 kl 15:59 »
den finska färgmarknaden är för mig helt okänd så jag kan inte relatera till något.
1 liter ottosson kostare runt 300 (ca 28 euro?) i sverige och bör räcka till c.a 10 m2,en 10-liters blir ju billigare literpris.
att jämföra med jotun demidekk som ligger på ca 1800 per 10 liter och där du kommer 5-7 m2 per liter,nackdelen med den färgtypen är att du åker på att byta fasad var tjugonde år så det är ett väldigt dyrt alternativ.annars visar prisjämförelser i sverige att linoljefärg inte är dyrare än de andra fackhandelsalternativen räknat per m2.
även de billiga alkydfärgerna här har stora nackdelar,just att innehållet är mest krita gör färgen spröd och den flagar lätt.
men uppenbarligen finns det en marknad för den så den finns kvar. ulf

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Återställa svarta knutar
« Svar #19 skrivet: 12 apr-13 kl 06:56 »
svar varför vi inte byter färg på huset.
Det koster för mycket.(stort hus)
Vi orkar inte .
Hedemorahöns


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

411 gäster, 2 användare
LimJans, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser