Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tredje tackan som dör.  (läst 4800 gånger)

Greenhorn

• Södermanland
Tredje tackan som dör.
« skrivet: 06 apr-13 kl 13:19 »
Tredje tackan nu i vinter som jag hittat stendöd på morgonen, kvällen innan he samtliga varit vid gott mod!? Rasen är texel med lite finull långt tillbax, samtliga har lammat några veckor innan det "plötsliga" dödsfallet och om jag inte missminner mig så har alla tre varit bland det fåtal som fått tvillingar! Nästan alla andra har bara fått 1 lamm...

Vad kan det vara?

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: Tredje tackan som dör.
« Svar #1 skrivet: 06 apr-13 kl 13:40 »
Dom har inte haft fler lamm i sig ?
Viruset som härjat i vinter ger missbildade lamm som kan vara omöjliga att få ut.
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Greenhorn

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 06 apr-13 kl 14:04 »
Nej efterbörden har kommit ut efter ordning, dock var 2 av dessa 3 mindre till kroppsstorlek än övriga.

lena70

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 06 apr-13 kl 14:43 »
Hur mår lammena? De döda tackornas lamm är de okej?. Men du tyckte att två av tackorna som lammat, varit små i växten? Uppfattade jag dig rätt?.Har du märkt något anorlunda med tackorna som dött?.De har inte varit lösa i magen? "Påse" under hakan eller liknande?.
Kan inte låta bli att göra lite reklam här för Fårhälsan, om moderaten tycker det är okej?. På fårhälsan finns experter på får, och de hjälper gärna till, även om man inte är med i fårhälsan. (Djurhälsovården)

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #4 skrivet: 06 apr-13 kl 18:43 »
Man kan ringa Svensk Landbrukstjänst så hämtar de ett dött djur och tar det till obduktion. Det är gratis om djuret är 18 månader eller mer. Jag vet inte om man måste vara medlem i fårhälsovården för att få obduktionen gratis, man kan ju fråga. Det vore ju bra med obduktion för att få veta varför de dött.
Åsenfår, hundar och katter

Greenhorn

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 06 apr-13 kl 21:38 »
Lantbrukstjänst får hämta alla mina döda djur gratis eller ej, dock har jag aldrig fått någon feedback på dem? Borde man det eller vad? Har skickat 6-8 tackor över 18 månader och några kor...

Jag har inte sett något "annorlunda" som påsar dock har jag ju inte specifikt stirrat efter det heller så jag kan inte avfärda det.  Ja det är rätt tolkat med mindre till växten, personligen misstänker jag inavel pga för sent delade bagglamm (av han som drev gården innan mig) . Lammen är piggare går förstås på ersättning.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #6 skrivet: 06 apr-13 kl 22:44 »
Man kanske måste ringa och fråga, eller kanske ha remiss från veterinär, vet faktiskt inte. Jag har skickat en tacka en gång men hon avlivades av slaktare för hon var sjuk och jag visste vilken sjukdom det var fråga om, så det behövdes ingen obduktion för min skull. Men jag tror att de tar emot gratis just för att söka efter någon sjukdom, kommer inte ihåg.
Åsenfår, hundar och katter

Charlotte

• -
« Svar #7 skrivet: 06 apr-13 kl 22:57 »
Det är Scrapies man kollar efter på de äldre djur som man får skicka gratis.
https://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/sjukdomarhosdjur/smittsammadjursjukdomar/tse/scrapie.4.6a459c18120617aa58a80002180.html
Om man vill veta något annat måste man nog säga till/ha remiss från sin veterinär?
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

lena70

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 07 apr-13 kl 07:38 »
Låter lite oroväckande att tre tackor dött.. :-\ Samtidigt som de små lammen mår bra..? Funderar lite på parasiter, "Stora magmasken", som kan ge akuta dödsfall, djuren dör då av akut blodbrist,( blir dårlig tillväxt ochså på djuren)(sk ödem, påse under hakan)(sjuka djur behöver inte ha diarre) tycker samtidigt, att det är lite tidigt på året( var det länge sedan dina andra två tackor dog, eller hände det nyligen?), nu "sover" väl parasiterna inne i fåren?, men det börjar ju bli rätt varmt ute nu, de kanske börjar vakna till liv nu..Vi har själva inte fått klartecken än av fårhälsan att ta träckprov, de vill vänta lite till..Så vi får rätt provsvar..!
Har de blivit avmaskade? (i höstas, innan installning)  (Ivomec tar död på stora magmasken) Om du eventuellt har problem med Stora magmasken, kan fler djur dö..Och alla fåren är troligen smittade)Svensk Lantbrukstjänst,  skickar djur vidare till obduktion. Du kan begära obduktion direkt av Svensk Lantbrukstjänst, utan remiss. ( När du anmäler dött djur för hämtning, talar du om/skriver att du vill ha en obduktion)Men med remiss ifrån vetrinär och om du är med i Fårhälsovården, får du obduktionen till reducerat pris. ( eventuellt utan kostnad, endast  konstnad för frakten)Om jag förstått saken rätt..Kontakta  gärna Fårhälsovården( vetrinärer special utbildade på just får), de hjälper dig, hur du ska göra och hur du ska gå vidare , med detta!!.
« Senast ändrad: 07 apr-13 kl 10:29 av Fru solvända »

Greenhorn

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 15 apr-13 kl 09:29 »
3 till dog i helgen! Nu sitter jag i bilen ned ett får på flaket påväg till SVA i Uppsala för obduktion... Trist!

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #10 skrivet: 15 apr-13 kl 11:23 »
Jag hoppas att de kan ge dig svar!
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #11 skrivet: 15 apr-13 kl 11:27 »
Fy vad trist! Det är inte kalkbrist?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Kretsloppan

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 15 apr-13 kl 11:35 »
Verkligen tråkigt! Hoppas som sagt att SVA kan hjälpa och att det inte blir fler insjuknanden.

Greenhorn

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 15 apr-13 kl 19:28 »
Någon som vet hur lång tid det brukar ta att få svar?

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #14 skrivet: 15 apr-13 kl 21:10 »
Det brukar gå fort , men oftast skickar dom svaret till din vet .
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Greenhorn

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 16 apr-13 kl 05:37 »
& nu 1 lamm

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #16 skrivet: 16 apr-13 kl 06:36 »
Känner för dig! Inte roligt när de dör, tackor måste vara värre än lamm, men lamm är ju inte roligt det heller. Jag själv fick avliva ett lamm igår då det saknade analöppning. Det var mitt 6:e döda lamm, har 7 levande...
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

lena70

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 16 apr-13 kl 08:20 »
3 till dog i helgen! Nu sitter jag i bilen ned ett får på flaket påväg till SVA i Uppsala för obduktion... Trist!

Åhh..Vilken mardröm!!.Jag hoppas att SVA hjälper dig och att du får en dödsorsak fastställd!! Håller tummarna!!.
Kan de ha fått i sig något olämpligt? Selenbrist?.(men då borde lammena med vara drabbade) Gasbrand? (rört ströbädden hos fåren?)
Jag undrar verkligen vad det kan vara..
« Senast ändrad: 16 apr-13 kl 08:27 av Fru solvända »

zeina66

• Värmland
« Svar #18 skrivet: 16 apr-13 kl 12:19 »
Fy va hemskt och att så många dött!! Känner verkligen med dig och hoppas du får ett svar på varför. Tack för att du delar med dig av erfarenheten,vi lär oss alla nått nytt "nästan" varje dag.
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Greenhorn

• Södermanland
« Svar #19 skrivet: 16 apr-13 kl 18:04 »
Preliminär svaret från obduktion är Harmanchus? Parasit som lett till plötslig blodbrist och snabb död... Veterinär ville läsa på mer för att ge rätt medel så vi ska höras imorgon bitti för att påbörja avmaskning i väntan på fullständiga obduktions svar! Men troligtvis är det "enda" orsaken

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 2 användare
skogaliten, gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser