Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  diar bara en sida  (läst 1975 gånger)

vallar-elin

  • Inlägg: 217
    • Norrbotten
diar bara en sida
« skrivet: 05 apr-13 kl 22:45 »
Min tacka 12:an hade jättstora spenar förra året som sedan krympte efter nån dag med två lamm.
I år fick hon bara ett lamm (en bagge på 7, 8kg). Efter ett par dagar i egen box så är det tydligt att han favoriserar vänster spene. Den ser numer ut som en vanlig fårspene och juverhalvan är mjuk och plufsig. Höger spene är fortfarande stor som en kospene oxh juverhalvan spänd.

Ska jag mjölka ur högra sidan?  Gjorde inget annat ikväll än att provmjölka den och inga problem att få ut mjölk.
Ingen flockighet i mjölken vad jag såg. Försökte ställa dit "lilla" lammet men han vägrade bli bossad över ;)
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

vallar-elin

  • Inlägg: 217
    • Norrbotten
SV: diar bara en sida
« Svar #1 skrivet: 06 apr-13 kl 08:40 »
Jag tänker mest att det gått ett par dagar sedan lammet kom innan jag upptäckte det.  Frågan är om det är bättre att mjölka ur så spenen blir mindre eller låta den sidan vara orörd och sina? Är rädd att lammet ändå ninte vill ta den sidan när han fått in vanan att ta den andra sidan.
Att jag då fått igång produktion av mer mjölk på den orörda sidan i onödan?

Tackan är snäll och jag skulle få en hel del mjölk att frysa in för stödmatning i alla fall. 
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: diar bara en sida
« Svar #2 skrivet: 06 apr-13 kl 11:42 »
Om du har användning för mycket mjölk till stödmatning så är det väl en bra idé att mjölka. Men då får du nog mjölka kontinuerligt och sedan trappa ner i lugn takt. Annars skulle jag låta det vara.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

vallar-elin

  • Inlägg: 217
    • Norrbotten
SV: diar bara en sida
« Svar #3 skrivet: 06 apr-13 kl 18:38 »
Ja.  Jag har inte gjort ngt ännu. Är ju lite rädd för komplikationer om juverhalvan ska sinas   men också onödigt om det blir problem om jag mjölkar ur.
Det ser bara så knepigt ut med en enorm spene som nästan är i golvet på en stor o stinn juverhalva på ena  sidan och en liten en som pekar mot armbågen på andra.
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: diar bara en sida
« Svar #4 skrivet: 06 apr-13 kl 19:40 »
En sån tacka hade jag också, mjölkade ur rejält så krympte juvret. Du får massor av bra råmjölk. Behöver du inte den i år så frys in och spara till nästa år. Juvret krympte bra och det blev aldrig problem med mastit. Däremot så sparade jag inte den tackan ett år till inte heller hennes tacklamm.

vallar-elin

  • Inlägg: 217
    • Norrbotten
SV: diar bara en sida
« Svar #5 skrivet: 06 apr-13 kl 20:53 »
Det är ju inte tackan det är fel på,  då lammet favoriserar en spene. Jag vill bara inte att det ska bli nåt fel på henne :)
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: diar bara en sida
« Svar #6 skrivet: 07 apr-13 kl 00:07 »
Tackor med jättejuver skapar ofta problem för lammen att lära sig dia när spenen hänger ned nästan till marken och den mer liknar (som du säger) en kospene. Problemet blir inte bättre med åren och jag har hört att det kan vara nedärvt. Därför sparar jag inte en sån tacka eller tacklamm efter.

vallar-elin

  • Inlägg: 217
    • Norrbotten
SV: diar bara en sida
« Svar #7 skrivet: 07 apr-13 kl 22:06 »
Mina inlägg via mobilen tenderar att falla bort.
Skulle säga att jag förstår hur du menar :) Vi har två tacklamm från denna tacka som kommer att lamma i år så det ska bli intressant att se hur deras spenar ter sig.
I övrigt så har hon inget jättejuver utan det är just spenarna som är stora från början.
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

304 gäster, 1 användare
Eldtroll

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser