Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pappspänning och dold eldragning  (läst 2092 gånger)

dubbel-gustaf

Pappspänning och dold eldragning
« skrivet: 05 apr-13 kl 21:51 »
Vi bygger om på övervåningen och kommer att ha entums panel med pappspänning utanpå. Traditionellt har man ju haft utanpåliggande el men hur gör man med pappen vid dold eldragning? Alltså hur fixar man med pappen runt uttag och strömbrytare? Vi tänkte tapetsera efteråt. Det som jag tänkt är att spika tätt runt dosan och sedan klistra på makuleringspapper, men jag är osäker... Någon som vet?

Gustaf
« Senast ändrad: 08 apr-13 kl 14:56 av dubbel-gustaf »

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Pappspänning och dold eldragning
« Svar #1 skrivet: 06 apr-13 kl 08:38 »
Blir det alltså helt nya elinstallationer med enledare i VP-rör/slang och infällda dosor? I så fall, se till att dosorna sitter fast ordentligt och att framkanten på dem ligger i plan med panelen eller högst ett par mm innanför, spika fast pappen runt dosorna och gör tapetseringen innan strömbrytare, vägguttag mm monteras. Då kläms ju pappen dessutom fast av elapparaternas monteringsring.

dubbel-gustaf

« Svar #2 skrivet: 06 apr-13 kl 15:31 »
Det var så jag menade. Tack för svaret.

dubbel-gustaf

« Svar #3 skrivet: 14 apr-13 kl 11:06 »
Fler pappfrågor...
Sittter och planerar och google hittade dessa sidor:
http://www.asarp.backas.se/page16/page16.html
http://www.asarp.backas.se/files/876cff4e41c5e80d941f8ad1927660eb-23.html

Är det någon som vet var man hittar "golvskyddspappen" som ska vara identisk med Gysinges men utan det orimliga priset (fy skäms Gysinge om det stämmer)?
Har någon erfarenhet av att använda klammer istället för pappspik? Det står i bloggen att Claessons säger att klammerpistol används nuförtiden, jag antar att man då använder klammer istället för spik? Verkar ju smidigt, jag har inget behov av att göra det på gammalt vis. Men det kanske finns nackdelar. Jag ska pappspänna hela övervåningen, både väggar och tak så det kanske är vits att inhandla en spik eller klammerpistol av bättre kvalitet (man kan ju sälja den när arbetet är klart).

dubbel-gustaf

« Svar #4 skrivet: 20 apr-13 kl 07:48 »
För den som är intresserad ställde jag samma fråga på byggahus forum och fick några svar:
http://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/212233-pappspanningsfragor.html#post1724229

Dela detta:

* Inloggade just nu

575 gäster, 2 användare
CathrynO99, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser