Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kofoder?  (läst 8790 gånger)

Existens!

• Gäst
SV: Kofoder?
« Svar #20 skrivet: 10 maj-13 kl 20:57 »
vilka raser är det som värper 2 ägg om dagen? om jag skulle va du skulle jag starta ägg fabrik om du kan ha 500 hönor och få 1000 äg så borde det ju vara jätte lönsamt.....

Det skulle onekligen revolutionera äggproduktionen  ;D  Måste vara GMO-höns han har, Tibben...

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #21 skrivet: 10 maj-13 kl 21:13 »
Vi har två isbar. Den ena är som andra höns och värper ett ägg om dagen, på drygt 60 gram. Den andra som är helsyster envisas med att lägga ägg på c:a 55 gram, ett varannan dag och två varannan. Så har hon hållit på några veckor nu.
En är korsning mellan isbar och brun lohman (eller möjligen maran) som värper ett ägg varje dag, förutom en dag senaste veckan. Då la hon två.

Ja de är väl genmodifierade förståss, eller kan det bero på fodret, Galant ordinär?  ;D Men det får de ytterst sällan nu på sommaren.

Citera
Men jag tror jag absolut att hönsen överlever ko fodret, de får ju även säd, vad jag förstår. Och sommarens alla mumsiga insekter o mask o sniglar o gräs o....
Kattspyor med orm och självfångade gråsparvar inte att förglömma! Förutom allt vi inte vet eller vill veta.  :P

Hur och varför maler du fodret?
Vi bara kastar ut det på gräsmattan över sådär 20-40 kvadratmeter, så har de lite att pyssla med den stunden.
« Senast ändrad: 10 maj-13 kl 21:19 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Smajsan

• -
« Svar #22 skrivet: 10 maj-13 kl 21:37 »
Jag maler bara fodret till små kycklingar, de stora får äta hel säd. Och nu lite Plym  :) Jag har en liten kvarn som jag mal både torkad majs, torkade ärtor, hel säd o dyl.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

FM

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 10 maj-13 kl 21:56 »
Som jag förstått det och om Grimla nämner så är det vell metionin och lysin biten som är svårast att tillgodose vid egengjort foder. Om hönsen går fritt sommartid så petar dom nog i sig en bra diet och behöver inte alltid kanske den bästa tillskottsfodringen.
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Smajsan

• -
« Svar #24 skrivet: 11 maj-13 kl 12:18 »
Vad innehåller lysin o metionin? Jag menar i livsmedel eller annat grönt eller rött?
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #25 skrivet: 11 maj-13 kl 12:29 »
Det mesta, mer eller mindre. Kollade en lång tabell i "hönsboken" igår.

Existens!

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 11 maj-13 kl 13:23 »
Ja, förutom spannmål då, som är fattigt på båda delar.

http://www.vaxteko.nu/html/sll/sjv/utan_serietitel_sjv/UST99-03/UST99-03D.HTM

karsan

• Södermanland
« Svar #27 skrivet: 11 maj-13 kl 21:45 »
Metionin och lysin är aminosyror som finns i höga halter nästan bara i  animaliska produkter.  Jag tror båda, men i alla fall metionin, innehåller svavel.  Det är svårt att fixa till tillräckligt till höns från vegetabilier, särskilt om man vill undvika soja.  Fast som sagt, sommartid kan frigående höns skaffa sig sitt 'kött' själva.

Hönshjärna

• Finland
« Svar #28 skrivet: 12 maj-13 kl 06:23 »
Hampa innehåller mycket metionin

Smajsan

• -
« Svar #29 skrivet: 12 maj-13 kl 15:17 »
Hampa får dom ibland när det finns hemma, ska nog ta o köpa mig en hink så det finns tillgängligt, men mina orpington tanter blir feta om dom får lite för mycket av det goda. Dom får det mest på vintern. Men de små slynglarna kanske behöver det ändå mer nu när de växer så det knakar.
Tack för svaren  :D

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #30 skrivet: 12 maj-13 kl 18:13 »
Hampa innehåller mycket metionin

Gör det, Hampfrö ??? innehåller inte det lite metionin..
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #31 skrivet: 15 maj-13 kl 11:49 »
Du menar att du ger Galant till hönsen? Vad tjänar du på det?

Man får det att gå runt.
Köp galant 1500 av grannen som har nöt och pellets i bulk för 2,39 kr per kg plus moms = 2,98 kr per kg år 2012 kostar antagligen lite mer nu.
25 kg hönsmat 219 kr   8,76 kr per kg.
Har han då 20 höns 5 kalkoner ,ankor och gäss så blir det några kronor man sparar.
[xxxxxxxxxxxx o.t ämnet flyttat] http://www.alternativ.nu/index.php?topic=154405.0
Jag har provat nötpellets till mina ankor och de är pigga ,till SLAKTgässen skall jag använda mig av galant 1500 annars går det aldrig ihop sig.
Lars
« Senast ändrad: 16 maj-13 kl 22:48 av Sirpa »
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Charlotte

• -
« Svar #32 skrivet: 15 maj-13 kl 14:40 »
Fodret blir billigare på pappret, men frågan är hur djuren ni fodrar med idisslarfoder utnyttjar innehållet?
Hur märkligt det än kanske kan låta så är ju produktionsfodren utvecklade för att varje djurslag ska producera så mycket som möjligt utav fodret, inte för att vi ska bli lurade på pengar...
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #33 skrivet: 21 maj-13 kl 11:38 »
Fodret blir billigare på pappret, men frågan är hur djuren ni fodrar med idisslarfoder utnyttjar innehållet?
Hur märkligt det än kanske kan låta så är ju produktionsfodren utvecklade för att varje djurslag ska producera så mycket som möjligt utav fodret, inte för att vi ska bli lurade på pengar...
Mvh
Charlotte
Ja det låter märkligt, för att inte säga otroligt!  ;)

Om hönsen går instängda eller i en hönsgård där den naturliga maten snart tar slut, ja DÅ kanske specialfodrena har sin betydelse. Kanske.

Charlotte

• -
« Svar #34 skrivet: 21 maj-13 kl 16:34 »
Så du menar att om Jag, en Kanin, Ko, Anka, Vaktel, Höna, Hund, Katt eller Häst äter exakt samma mat så tar vi upp all näring från den maten på samma sätt? Trots våra olika matsmältningssystem?
Tänk, jag kan sluta laga mat... Bara ställa ut en rundbal till oss allihopa ;) Behöver vi mer protein petar vi i oss lite mask, flugor, bark eller halm, vare se vi är rovdjur, allätare eller koprofager?
Märk väl att Jag inte pratar om överlevnad, utan att olika djurarter utnyttjar olika fodermedel på olika sätt.
Mvh
Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #35 skrivet: 21 maj-13 kl 19:27 »
Så du menar att om Jag, en Kanin, Ko, Anka, Vaktel, Höna, Hund, Katt eller Häst äter exakt samma mat så tar vi upp all näring från den maten på samma sätt? Trots våra olika matsmältningssystem?
Tänk, jag kan sluta laga mat... Bara ställa ut en rundbal till oss allihopa ;) Behöver vi mer protein petar vi i oss lite mask, flugor, bark eller halm, vare se vi är rovdjur, allätare eller koprofager?
Märk väl att Jag inte pratar om överlevnad, utan att olika djurarter utnyttjar olika fodermedel på olika sätt.
Mvh
Charlotte
;D ;D Nej så enkelt är det ju inte.

Men titta på vad de tre fodrena jag nämde innehåller, inte hö, inte hästfoder, inte pyttipanna............ Eller tillhör du de som anser det är olika sorters kalk?  Olika sorters stärkelse, råfett, aska och kalcium också?  I så fall skulle man jun kunna ifrågasätta nyttan med att lista innehållet helt&hållet.
Man skulle behöva lista Hönskalk, hönsstärkelse, hönsfett, hönskalcium............ Nej jag tror inte på tomten heller.

Fast jag tror en hel del på han som jobbade med foderberedning!

Charlotte

• -
« Svar #36 skrivet: 21 maj-13 kl 19:59 »
 Jag tillhör dom som tror att olika djurslag tillgodogör sig foder på olika sätt.
Lämna in ett foder på analys så ser du att du får olika värden om du vill ha analys för häst eller ko tex...
Mvh
Charlotte

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #37 skrivet: 21 maj-13 kl 20:02 »
Jag tillhör dom som tror att olika djurslag tillgodogör sig foder på olika sätt.
Lämna in ett foder på analys så ser du att du får olika värden om du vill ha analys för häst eller ko tex...
Mvh
Charlotte
Ja det var ju just det jag sa  ;D Det behövs ingen analys för det (hoppas jag) Det står ju under produktbeskrivningen.

Charlotte

• -
« Svar #38 skrivet: 21 maj-13 kl 20:14 »
Ja det var ju just det jag sa  ;D Det behövs ingen analys för det (hoppas jag) Det står ju under produktbeskrivningen.
Och ändå jämför du ett foder analyserat för ko rakt av med ett analyserat för höns?
På din kofodersäck står det hur mycket en Ko tillgodogör sig av fodret, inte en höna, kanin eller människa.

Existens!

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 21 maj-13 kl 20:23 »
En ganska stor skillnad mellan en höna och en ko är ju, förutom antalet ben, att kon är en idisslare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 2 användare (1 dolda)
Hagelheta

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser