Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stopp i avloppet  (läst 25640 gånger)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Stopp i avloppet
« skrivet: 05 apr-13 kl 13:22 »
Det är stopp i vårt badkarsavlopp. Problemet är att stoppet inte sitter i avloppsbrunnen för den är rensad utan måste vara i röret längre bort någonstans. Har läst eller hört att man inte ska använda pulverpropplösare för de kan göra mer skada än nytta. Så vad gör jag? Jag har inte lust att riva upp golvet precis.  :P
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Rödskägg

• Småland
SV: Stopp i avloppet
« Svar #1 skrivet: 05 apr-13 kl 14:04 »
Högtryckspolar, antingen med hjälp av spolbil eller högtryckstvätt med en "iller"
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

stbeh

• Västmanland
    • Min Blogg
« Svar #2 skrivet: 05 apr-13 kl 14:57 »
Jag hyrde en gång en maskin med en fjäder som man stoppade ner i avloppet.
Denna fjäder kunde också byggas på så att den blev längre.
Sedan vevade man så fjädern vred sig i röret och på så sätt löste proppen.

christelle

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 05 apr-13 kl 15:19 »
har man gamla rör så är nog inte högtryck eller kaustik nåt att rekommendera. Försök få tag på en kraftig vajer eller liknande och rensa försiktigt med.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 05 apr-13 kl 15:28 »
Tack för svar. Högtryckstvätt med iller funkar inte eftersom det inte går att nå så långt från brunnen/bakvägen. Detta är såklart så långt från brunnen man kan komma och tre våningar upp.
Utan iller kanske men, hur blött blir det?
Maskinen med en fjäder låter intressant. Var hittar man en sådan?

Rödskägg

• Småland
« Svar #5 skrivet: 05 apr-13 kl 15:44 »
Det går kanske nå stoppet från någon annastans på ledningen, jag har en iller som är på en 15 m slang hemma det blir en rätt stor kåk med glest mellan avloppen. Fjädermaskinen går att hitta hos rörmokare, maskinuthyrningar, goda grannar och i mindre skala ibland i den egna bråten.

Är rören av en kvaltet som inte tål högtryckspolning är det definitivt dags att byta.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #6 skrivet: 05 apr-13 kl 21:25 »
Om det är en gammal gjutjärnsgolvbrunn så brukar det finnas en gängad plugg som man kan skruva ur så att man kommer åt så att säga rakt fram i avloppsröret med en "iller" eller någon annan slags avloppsrensare.

Om det inte är totalstopp utan ändå rinner undan sakta kan ett sätt vara att leda hett avloppsvatten från diskmaskinen till det avlopp som är igensatt. Het maskindiskmedelslösning brukar vara ganska bra som avloppsrensmedel.

slainte

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 05 apr-13 kl 21:42 »
En rensningsapparat hittar du här:
http://www.jula.se/rensspiral-for-borrmaskin-450036
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #8 skrivet: 05 apr-13 kl 23:24 »
Sitter stoppet så till att det kan tänkas vara att det frusit? Annars kan ett rensband http://www.jula.se/rensband-30-m-450039 möjligen fungera för att få upp en första öppning. Jag har lyckats med ett sånt ett par gånger men det får inte vara för många eller skarpa krökar. Att köra ned det någonstans där det är fruset kan därmot vara misslyckat. Jag har blivit stående med ett sånt som jag inte kunde få loss därför att det frös fast.  :o ;D

/Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #9 skrivet: 05 apr-13 kl 23:37 »
Åh, vad många bra tips! Det är en gjutjärnsbrunn och där sitter mycket riktigt en plugg. Det är inte totalstopp men, rinner undan mycket långsamt med följden att vattnet från badkaret rinner ut på golvet istället.
Jag ska kolla efter både fjäder och band på Jula imorgon. Vi åker nämligen förbi ett då. Sen ska jag prova med het maskindiskmedelslösning också. I vilket fall som så är det inte fruset där stoppet sitter, där råder i princip rumstemperatur skulle jag tro.

christian k

« Svar #10 skrivet: 06 apr-13 kl 10:46 »
Hei
Det enkleste er ofte å kjøpe en flytende avløps åpner.
Hel i ,la det stå i alt fra 20 min til over natten(kommer Ann på hvor tett det er)
Bruk samme middel engang i blandt i forebyggende.
Gjutjerns rør har en tendens til å "gro" igjen.
Mvh
Christian

Anders G.

• -
« Svar #11 skrivet: 09 apr-13 kl 16:10 »
Det där med att rensa avlopp med kaustiksoda (Natriumhydroxid, NaOH) kan vara farligt. (Ej att förväxla med "målarsoda" Natriumkarbonat, Na2CO3 som är betydligt beskedligare.)
Pulvret/flingorna är inte särskilt lättlösliga (tro det eller ej, men så är det). Oupplösta pulverrester lägger sig som en stenhård olöslig propp i stoppet och skadar rörmokaren då han kommer och röjer efter hemmafixarens försök.

Om nu ditt avlopp inte är helt täppt kan du hälla i kokande vatten i lagom takt. Rinner det igenom kan du då det runnit undan men stoppet fortfarande är varmt hälla i UPPLÖST kaustiksoda 1/3 i vatten. Lös upp i ett plastkärl, använd ögonskydd, det blir varmt, bubblar, kokar och stänker. Låt verka någon timme, och häll i mer kokande vatten i lagom takt.

Kaustiksoda i ögonen är inte att leka med. Måste sköljas bort OMEDELBART med stora mängder vatten, direkt till ögonläkare, fortsätt skölja under transporten. Småstänk på huden är bara att lugnt skölja bort med vatten.  Tvål och vatten underlättar på slutet.

christelle

• Blekinge
« Svar #12 skrivet: 09 apr-13 kl 16:32 »
Om man grejar med kaustiksoda ska man ha gummihanskar och vara rejält påklädd och det är bra att ha en spann med vatten blandat med ättika - får man kaustiken på huden så doppar man ner kroppsdelen i hinken. När det gäller ögonstänk MÅSTE man skydda sig noga annars kan man få svåra skador.

Anders G.

• -
« Svar #13 skrivet: 11 apr-13 kl 22:42 »
Nej. Skölj med VATTEN, ev trixande med syra på huden först efter lång vattensköljning. Punkt Slut. Tvål på slutet av sköljningen gör den nytta christelle menar, men på ett SÄKERT sätt.

christelle

• Blekinge
« Svar #14 skrivet: 12 apr-13 kl 09:10 »
Hm, har lutat av mycket möbler och dörrar etc med typ kaustik och hade alltid en spann med vatten + ättika i närheten och har i vart fall räddat ena foten från att bli sönderfrätt efter att kaustik runnit ner i stöveln - det är väl inget trixande, mixen är ju klar att användas vid behov. Dock får man hoppas att man slipper använda den - kaustik ger svåra frätskador.

Anders G.

• -
« Svar #15 skrivet: 12 apr-13 kl 15:16 »
NEJ. Gör inte så.

Broberg

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 12 apr-13 kl 19:05 »
NEJ. Gör inte så.

Du menar att det blir en sådan fräsande reaktion som när man blandar ättika och bikarbonat eller tvättar bort brukrester med saltsyra?
Tar det värre på skinnet då?

Broberg

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 12 apr-13 kl 19:09 »
Du menar att det blir en sådan fräsande reaktion som när man blandar ättika och bikarbonat eller tvättar bort brukrester med saltsyra?
Tar det värre på skinnet då?

Ja, det gör det kom jag på.
Farsan sa att det var lugnt att få spädd saltsyra på nävarna så länge man inte hade brukrester kvar på dem, för då försvann skinnet.. De var inte så noga med handskar förr.

christelle

• Blekinge
« Svar #18 skrivet: 12 apr-13 kl 21:27 »
Lut neutraliseras väl med ättika? Varför ifrågasätta beprövade metoder?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #19 skrivet: 12 apr-13 kl 21:59 »
Lut neutraliseras väl med ättika? Varför ifrågasätta beprövade metoder?

Förvisso, men det är just den starka reaktionen som uppstår vid neutraliseringen som man helst håller borta från huden. Då är det bättre att pH-värdet får vara lite i högsta laget en stund som det kanske blir när man har sköljt bort det mesta men inte allt av luten med vatten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 2 användare
Nannanas, lillatorpet

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser