Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höns och hyreshus  (läst 1294 gånger)

allimak

• Jämtland
Höns och hyreshus
« skrivet: 04 apr-13 kl 21:58 »
Hallå!
Jag och min sambo har precis köpt hus, ett fint flerfamiljshus med 4 lägenheter och i det ska vi bo med vänner, det är en liten trädgård och sådär till och jag har alltid närt en dröm om höns och nu har jag fått med sambon på banan också och de vänner vi ska bo med har absolut inte något emot höns.

Till saken hör att vår kommun tidigare har tillåtit höns inne i stan i samma område som vi bor i, men det har varit fristående villor och det är ju lite speciellt eftersom det är en näringsfastighet vi ska bo i trots alls och vi måste ju ha bygglov och sådant för ALLT vi ska göra, får inte ens måla om huset i någon annan färg utan bygglov :/

Men är det någon som vet om det ens är värt att ansöka om lov för att ha höns på gården eftersom det är ett hyreshus? Någon som har erfarenheter om detta?

Väderhatt

• Södermanland
SV: Höns och hyreshus
« Svar #1 skrivet: 04 apr-13 kl 22:10 »
Jag har höns på tomten till ett hus som jag hyr. Nu begär inte min kommun tillstånd för en liten hönsgrupp, men det har å andra sidan inte heller behövts något extra tillstånd pga att jag inte äger huset (jag frågade naturligtvis min hyresvärd, men där var aldrig kommunen inblandad).

Kommuner kan ha väldigt olika inställning till höns! Lättast är nog att helt enkelt gå in på kommunens hemsida, hitta någon ansvarig för djurfrågor, och skicka ett mail där du förklarar hur situationen ser ut. Det kan du göra innan du gör en riktig ansökan.

allimak

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 04 apr-13 kl 22:49 »
Vi kommer ju att äga huset men hyra ut delar av det, det är alltså en näringsfastighet och inte en villa och i min kommun behövs det tillstånd oavsett storlek eftersom det är stadsplanerat område.

Men ja, jag ska väl ringa miljö och hälsa imorgon och höra vad de säger om våra chanser att få ha höns

flindra

• -
« Svar #3 skrivet: 05 apr-13 kl 02:17 »
Inom stadsplanerat område måste man ha bygglov till det mesta, även om det är en vanlig villa och inte ett hyreshus. Ni hade haft samma problem gällande ommålning och liknande även om ni hade haft en vanlig villa. Det är olika från kommun till kommun, men saker man kan behöva bygglov för är till exempel skärmtak (!), markiser, plank med mera.

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser