Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilket tegel och bruk i skorsten?  (läst 22507 gånger)

alexbj

• Västergötland
Vilket tegel och bruk i skorsten?
« skrivet: 03 apr-13 kl 11:49 »
Hej,

Skall plocka ner och mura om den vittrade skorstenen över nock på mitt torp från 1928. Jag har fått väldigt många och olika bud vad gäller val av sten och bruk. Tyvärr är jag osäker på exakt vilka material den innehåller idag, men sannolikt något mjukare bruk. Vid rensning av kajbon kunde jag enkelt kunde bila ut enstaka stenar i stocken med en gammal skruvmejsel.

Bloggar och böcker verkar förespråka nytt 19-hålstegel och C-bruk, medan byggnadsvårdarna vill ha massivt hårdbränt tegel och hydrauliskt kalkbruk.

Vad ska man tänka på här?
Är det viktigt att ha exakt samma material under och ovan nock?
Finns några särskilda skäl för att välja hålsten kontra massiv sten?
Behövs hårdbränt tegel eller håller vanligt?

Tacksam för alla synpunkter!

Lönshult

• Droppen urholkar stenen.
    • Småland
SV: Vilket tegel och bruk i skorsten?
« Svar #1 skrivet: 03 apr-13 kl 12:59 »
Hej Alex
När jag för ett antal år sedan ställde samma fråga till en murare svarade han ungefär "Ge fan i att mura upp en ny skorsten, det håller ändå inte. Putsa den ii stället"
Med att det inte skulle hålla menta han att den frostsprängas on den inte används permanent.

I de fem år vi hade torpet efter skorstensputsningen skalade inte putsen av.

Det   är viktigt att stenen är hårtbränte, personligt vill jag föredra kalkbruk (jag är dansk från början, och i Danmark skulle man bli lynchet om man så mycket som föreslog annat brik ån kalkbruk att mura med) kalkbruket har den fördel att det kan röra sig lite utan att spricka, och det kan vara en fördel i ett gammalt torp.

Oavset hur du gör bygg en staabil och lagom stor ställning så du inte ramlar ner och bryter nacken, (med beyten nacke brur du dig inte om hur skorstenen är muret) ::)

Vi har en liten gård i sydvästra Småland. Här bor 30-talet tackor av blandat ursprung, ett 20-tal dito höns, två kattor, en hund och ett antal människor.

alexbj

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 03 apr-13 kl 15:52 »
Hej Alex
När jag för ett antal år sedan ställde samma fråga till en murare svarade han ungefär "Ge fan i att mura upp en ny skorsten, det håller ändå inte. Putsa den ii stället"
Med att det inte skulle hålla menta han att den frostsprängas on den inte används permanent.

I de fem år vi hade torpet efter skorstensputsningen skalade inte putsen av.

Det   är viktigt att stenen är hårtbränte, personligt vill jag föredra kalkbruk (jag är dansk från början, och i Danmark skulle man bli lynchet om man så mycket som föreslog annat brik ån kalkbruk att mura med) kalkbruket har den fördel att det kan röra sig lite utan att spricka, och det kan vara en fördel i ett gammalt torp.

Oavset hur du gör bygg en staabil och lagom stor ställning så du inte ramlar ner och bryter nacken, (med beyten nacke brur du dig inte om hur skorstenen är muret) ::)

Tack Lönshult för dina erfarenheter! Jag har skrivit här om skorstenen tidigare (http://www.alternativ.nu/index.php?topic=122255.0) och fått uppfattningen om att ommurning är bäst, så är ganska inställd på det.

TW

• Finland
« Svar #3 skrivet: 06 apr-13 kl 17:15 »
Jag skulle satsa på ommurning. Skorstenstoppen ovanför vattentaket är en slitdel som skall förnyas emellanåt på ett hus.

Grundregeln är att cementbruk kräver håltegel. Om man murar heltegel med cementbruk vittrar stenarna bort och bruket står kvar.

Under taknivå har jag fått lära mig att man skall använda heltegel av brandsäkerhetsskäl och för att kunna göra utmurade kragar och annat som hör till en skorsten på ett gammalt hus. Om huset skulle vara mitt eget tror jag att jag skulle föredra kalkbruk under taknivå för att få en mer elastisk murning som inte spricker fastän den gamla grunden rör sig någon millimeter och det brukar de ju göra. Ovan tak är det väl mest upp till dig om du väljer den traditionella metoden med heltegel och kalkbruk eller den moderna med håltegel och cementbruk. Resultatet blir ungefär likvärdigt och bara du följer den gamla modellen är det svårt att se skillnad.

Jag är ingen murare men jag är timmerman och byggnadsingenjör och gick en tvåveckors murarkurs en gång.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Broberg

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 07 apr-13 kl 17:07 »
Visst kan man putsa en skorsten, men jag skulle aldrig putsa in en som är skrot. Putsen lär påverka den dåliga skorstenens bärighet obetydligt och man vill inte ha en skorsten som går att påta ikull för näve.

En trevlig fördel med kalkbruk är att när det ska muras om igen om 50-70 år eller nåt, så är det lätt att återanvända alla hela tegel, vilket brukar vara de flesta.

alexbj

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 07 apr-13 kl 19:35 »
Ovan tak är det väl mest upp till dig om du väljer den traditionella metoden med heltegel och kalkbruk eller den moderna med håltegel och cementbruk. Resultatet blir ungefär likvärdigt och bara du följer den gamla modellen är det svårt att se skillnad.

Tack, det var det jag ville höra. Eftersom den gamla skorstenen hade en del utkragningar får det nog bli massivt tegel och kalkbruk då.

Helt klart trevligt att enkelt kunna knacka bort bruket!

Dela detta:

* Inloggade just nu

640 gäster, 2 användare (1 dolda)
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser