Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ungar på sommarbete  (läst 1095 gånger)

Eurydike

• Småland
Ungar på sommarbete
« skrivet: 03 apr-13 kl 09:45 »
Den här frågan har säkert varit uppe tidigare. Men jag hittar den inte just nu...  ::)

När det är dags för ungarna att separeras från sin mamma, kan man då sätta ut dem i betesbur direkt? Eller blir de dåliga i magen då av allt gräs. De kommer ha fri tillgång till hö också. Jag tänker mig att det vore lämpligt när de är mellan 8-10 veckor. Eller är det bättre att flytta ut mamma ihop med ungar redan tidigare? Har förstått det som att de är mer känsliga i sina magar tidigare...

I annat fall räcker det att ge dem lite gräs dagligen en tid innan eller är det kortare stunder ute i betesbur i taget som gäller tills de är "invanda"?

Undrar också om det är samma med mamma kanin. När det är dags att avvänja ungarna. Kan jag sätta ut henne i betesbur bara så där eller är det stegvis invänjning som gäller. Kan ju kanske skilja mellan ung och vuxen kanin det där kanske...  ::)

Som jag hade tänkt mig det annars var att flytta ut mamman först på sommarbete och låta ungarna gå kvar i mammans bur ett tag till sen flytta ut ungarna på sommarbete i egen betesbur.

När flyttar ni ut era vårungar?

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
SV: Ungar på sommarbete
« Svar #1 skrivet: 03 apr-13 kl 16:21 »
När jag sätter ut mina på sommar bete har jag en plåt under betesburen och låter bara det vara en springa gräs framme så skuter jag undan plåten bit för bit annars blir det lätt dåliga och jag sätter ungarna för sig mamman behöver vila inför ev. ny kull alternativt att du matar dom inne med gräs och ökar efter hand och minskar på höet
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

Maria C S

• Småland
« Svar #2 skrivet: 03 apr-13 kl 18:13 »
Hej jag vänjer alltid in kaninerna inne först, gräset är kraftigt i början så dom ska inte äta för mycket innan dom är helt vana.
Hö bör dom få alltid, dels för att balansera upp magen och för att slita ner tänderna tillräckligt.
Jag flyttar alltid betesburen när det har torkat upp (daggen har försvunnit) blir oftast på dagen.
Vanligaste orsak till att kaniner får rubbningar i tarmarna som slutar med död, är nog färsk foder.
Det lönar sig att vara försiktig med både ungar och mor och ge bara lite och sakta öka på givan.
Och då ge upptorkat gräs, inte daggvått.

Invänjningen kan ske när dom lär sig äta men som sagt försiktigt, bara lite och mycket hö.
Dom har ju en omställning från mjölk till foder att gå igenom med.
Kvistar från bär och fruktträd finns för endel att tillgå så här års, och det har jag aldrig fått problem med.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Eurydike

• Småland
« Svar #3 skrivet: 03 apr-13 kl 19:47 »
Invänjning då alltså. När?  *red.  jaha när de lär sig äta såg jag nu....   :-[ *

Eller snarare kanske frågan borde vara hinner det komma något gräs i år innan kaninungarna blivit vuxna.   :'(  ???  ::)  :o

Eurydike

• Småland
« Svar #4 skrivet: 03 apr-13 kl 19:50 »
Kvistar från bär och fruktträd finns för endel att tillgå så här års, och det har jag aldrig fått problem med.
Det hade jag inte ens tänkt på... Mamman har i princip fri tillgång till gnagpinne. Rönn sly mestadels. Men då låter jag det vara kvar.

Maria C S

• Småland
« Svar #5 skrivet: 04 apr-13 kl 12:11 »

Eller snarare kanske frågan borde vara hinner det komma något gräs i år innan kaninungarna blivit vuxna.   :'(  ???  ::)  :o

Ha ha ha ja det får vi verkligen hoppas att det gör ... men attans så långdragen vinter det är i år.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Janne på Näset

• -
« Svar #6 skrivet: 05 apr-13 kl 15:57 »
Kaninungars magar är känsliga så det är gradvis tillvänjning till gräset som gäller precis som vid alla foderbyten. Jag brukar skilja ungarna från honan när de är 10 v. Då könsbestämmer jag dem också och hanar och honor får skilda burar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 2 användare (1 dolda)
William

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser