Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur gamla är lammen när ni märker? Vilka öronmärken?  (läst 5302 gånger)

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
Mina får håller på att lamma och jag funderar över det här med öronmärken. Fåren har Stallmästaren Combi 2000 Små och de varkar inte ha några problem med dem. Själv tycker jag att de är stora till mina små får... Att sätta dessa märken på lammen däremot känns helt galet. Jag har därför kollat på bygelmärken, men det finns ju så många! Vilken märktyp ska man välja?

Och hur gamla är era lamm när ni märker? Ännu så länge har jag inga problem med att se vilket lamm som är vilket (6 lamm och 11 tackor) men anar att det blir svårare ju fler det blir, har fyra tackor kvar som ska lamma.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur gamla är lammen när ni märker? Vilka öronmärken?
« Svar #1 skrivet: 02 apr-13 kl 12:41 »
Om det endast gäller att se skillnad på dem, så går det bra att sätta en bit färgad tejp på ett framben, gör som en liten flagga av tejp med klister mot klister, så kan benet växa inne i märkningen.  Om nu detta ger dig mera tid.

Redigering:  Stavfel
« Senast ändrad: 05 apr-13 kl 21:27 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 02 apr-13 kl 12:43 »
Jag märker mina lamm med ett bygelmärke i plast innan jag släpper tackan med lamm till flocken (2dygn)
Märke nr två sätter jag i när lammen är 4 månader (120d vägningen) då ett gult Combi mini i det örat.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 02 apr-13 kl 13:04 »
Jag sätter ett Combi - mini märke i vänster öra för tacklamm, och höger öra för bagglamm. I det andra örat sätter jag ett micro-märke i plast. Brukar variera plastfärgen varje år... Jag märker dom innan jag släpper ut dom i stora flocken, igen, från lammningsboxen. Sprayar märkena med Jodipax, för infektionsriskens skull..
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

PeterHalmstad

• Halland
« Svar #4 skrivet: 02 apr-13 kl 14:44 »
Jag märker med Combi mini när de är någon vecka och tycker inte att de verkar ha några problem med det märket. Jag har en liten hink med utspädd jodopax som jag doppar ner märktång och märke i. Har inte haft några problem med infektione ännu.
Vi har Gotlandsfår och två Border Collies på vår lilla Halländska gård.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #5 skrivet: 02 apr-13 kl 18:05 »
Jag märker med mickro märken och märkte min i år vid 6 veckor, lite onödigt sent då sonen hade svårt att hålla dom, ett lamm tyckte jag fick ett märke för högt annars är jag nöjd i år.
jag skulle rekomendera så tidigt som möjligt för då är lammen lättast att hålla. (glöm inte att doppa tång och märke i jodopax innan märkning för att skydda mot stelkramp/infektion)
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

vallhunden

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 02 apr-13 kl 18:32 »
jag skulle rekomendera så tidigt som möjligt för då är lammen lättast att hålla. (glöm inte att doppa tång och märke i jodopax innan märkning för att skydda mot stelkramp/infektion)
Precis!! Jag stod där med slaktmogna bagglamm som skulle märkas ett år. Det krävdes en stor karl för att hålla dom vid märkningen... Det misstaget gör jag inte om!!! :-[ :-[
Dessutom har jag kommit på att man kan fästa återtagsmärkena i micromärket - alltså, man behöver inte göra ett nytt hål i örat ;D ;D
Det innebär att jag kan märka skinnåtertagen, alldeles ensam!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

rackarns

• Närke
« Svar #7 skrivet: 02 apr-13 kl 21:27 »
Precis!! Jag stod där med slaktmogna bagglamm som skulle märkas ett år. Det krävdes en stor karl för att hålla dom vid märkningen... Det misstaget gör jag inte om!!! :-[ :-[
Dessutom har jag kommit på att man kan fästa återtagsmärkena i micromärket - alltså, man behöver inte göra ett nytt hål i örat ;D ;D
Det innebär att jag kan märka skinnåtertagen, alldeles ensam!!!

trycker du dit återtagsmärket genom "hänget"?

vallhunden

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 03 apr-13 kl 09:26 »
Japp, rakt igenom öglan som blir av märket... :o ;D

Beatrice Aurore

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 03 apr-13 kl 10:43 »
Skönt att slippa göra fler hål i örat förstås men ökar det inte risken för att fåren fastnar i allt möjligt med märkena?

vallhunden

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 03 apr-13 kl 11:22 »
Skönt att slippa göra fler hål i örat förstås men ökar det inte risken för att fåren fastnar i allt möjligt med märkena?
Jag sätter inte i skinnåtertagslapparna förrän lammn ska på slakt. ::) Hittills är det ingen som har lyckats trassla in sig övernatt, innan slaktbilen kommer.... ;)

Beatrice Aurore

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 03 apr-13 kl 11:27 »
Nä visst det är klart  ;D. Dumma mig som läser slarvigt  :-[

zeina66

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 03 apr-13 kl 15:09 »
Hej,jag använder pat-horten märken och lammen blir märkta innan de lämnar lammboxen med sin mamma,alltså senast när de är 3 dygn gamla :)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Janne på Näset

• -

Charlotte

• -
« Svar #14 skrivet: 05 apr-13 kl 16:52 »
Dom ska tydligen vara lättare att se siffrorna på än micromärkena.
Jag funderar på att beställa hem några för att kolla.
Det är just att kunna se siffror på lite håll som gör att jag inte använder micromärken.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

peppz

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 08 apr-13 kl 12:52 »
jag märker så fort dom föds, eftersom jag väger alla lamm nyfödda så behöver dom ett id för att jag ska kunna registrea vikten.
Kennel SweetCaileanz

Dela detta:

* Inloggade just nu

604 gäster, 2 användare (1 dolda)
matematiker

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser