Nu är det bara EN liten fundering kvar att reda upp innan jag lyfter luren och ringer på annonsen om myskankor...
Jag har, alldeles i närheten av hönsgården, ett grönsaksland där jag gärna vill odla potatis och sallad och sockerärter etc. Jag har haft och hoppas kunna ha hönsen frigående igen och skulle helst vilja ha även ankor på det sättet. Hönsen är inte helt lätta att stänga ute från grönsakerna när de väl fått smak på de späda mumsigheterna (synd att man inte kan dressera dem till att bara äta ogräset...) eller när de ser en chans till ett jättefint stort jordbad som den snälla människan grävt och rensat så flitigt och iordningställt bara för dem.

Det fungerade hyggligt med ett viltstängsel på knappt en och en halv meters höjd runt landet i fjol, men jag överväger att försöka höja upp det lite till, för helt hönssäkert har jag inte lyckats få det.
Men hur fungerar det med ankorna? De är väl bättre på att flyga än de ganska tunga blommehönsen, så tar de sats en bit bort borde de ju kunna segla rätt ner i spenaten och salladen. Jag vill gärna att de ska hålla sig alldeles i närheten av grönsakerna och sätta i sig alla mördarsniglar... men det är lite meningslöst att de äter mördarsniglarna om de sedan i sin tur skövlar grönsakerna.
Erfarenheter, någon?