Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dräktiga och nylammade tackor slutat äta  (läst 2763 gånger)

asjoh108

  • Inlägg: 45
    • Uppland
Dräktiga och nylammade tackor slutat äta
« skrivet: 30 mar-13 kl 21:50 »
För fyra dagar sen lammade de tre första tackorna och fick genast dålig aptit på kraftfoder. I går släppte vi ihop dem med övriga flocken på åtta tackor. Nu verkar det som att alla tackorna har dålig aptit. Förr bräkte de så fort de såg oss och ville ha kraftfoder, men nu äter de inte ens upp. Hö verkar de tugga som vanligt. Är detta vanligt? De som lammat är de gamla tackorna. Kan deras beteende smitta av på hela flocken?

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Dräktiga och nylammade tackor slutat äta
« Svar #1 skrivet: 31 mar-13 kl 09:32 »
De kan ha fått för mycket kraftfoder så de fått foderleda. Sluta genast med allt kraftfoder och ge bara hö. Idisslar de? Lyssna om det hörs något från vommen. De behöver energi, ge dem energibalans. Har du inte hemma så försök låna av någon annan fårägare.
Åsenfår, hundar och katter

asjoh108

  • Inlägg: 45
    • Uppland
SV: Dräktiga och nylammade tackor slutat äta
« Svar #2 skrivet: 02 apr-13 kl 08:43 »
Tack för svaret. Det kan nog stämma. Vi gav dem lite hönsfoder och då blev de helt tokiga i mat igen. Tror kanske att de fått för mycket ärtor. Eftersom ett par tackor började tappa ull, vilket tydligen är vanligt för finull vid proteinbrist, så ökade vi mängden ärtor i fodret. Ser nu att avföringen blivit lösare vilket den blir av mycket protein. Vi får väl prova med en blandning av hönsmat, korn och betor ett par dagar och se om de blir bättre på att äta.

garrilina

  • Inlägg: 3
    • Hälsingland
SV: Dräktiga och nylammade tackor slutat äta
« Svar #3 skrivet: 02 apr-13 kl 09:12 »
Varför ge dem hönsfoder? Om det är ett färdigfoder för höns lämpar det sig inte för tackorna, bättre då att köpa ett färdigfoder anpassat för dem eller enbart ge dem korn eller havre, helt eller kross. Betfor är bra för att tillföra energi.

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Dräktiga och nylammade tackor slutat äta
« Svar #4 skrivet: 02 apr-13 kl 09:29 »
Om du inte vill ge pellets för tackor så kan du blanda hel havre, betfor och ärter, det har jag alltid gett mina tackor och det har fungerat. Försök taa inte ge för mycket bara. Får ska ha hel spannmål för att hinna tillgodogöra sig näringen (när det transporteras genom magarna). Jag har brukat blötlägga ärterna över natten, jag inbillade mig att de var lättare att äta och smälta då.
Åsenfår, hundar och katter

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Dräktiga och nylammade tackor slutat äta
« Svar #5 skrivet: 02 apr-13 kl 10:37 »
Jag har dålig erfarenhet av ärtor. Mina får var väldigt känsliga för dom, och fick lätt foderleda pga ärtorna...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Dräktiga och nylammade tackor slutat äta
« Svar #6 skrivet: 02 apr-13 kl 12:01 »
Vi gav dem lite hönsfoder och då blev de helt tokiga i mat igen.
Vad menar du med hönsfoder!?
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Dräktiga och nylammade tackor slutat äta
« Svar #7 skrivet: 02 apr-13 kl 18:32 »
Konstigt att det kan vara så olika, jag har god erfarenhet av ärter. Jag blandade ungefär 1/3 av vardera havre, betfor och ärter (blötlagda) och tackorna brukade få som mest 3 hg/st fördelat på 2 ggr/dag. Ingen fick foderleda. Jag hade åsenfår och gotlandsfår. Det blev ju inte så mycket, kanske var det därför de klarade sig, men det brukade vara tillräckligt för att de skulle behålla hullet. Jag har alltid gett dem hö också.
Åsenfår, hundar och katter

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Dräktiga och nylammade tackor slutat äta
« Svar #8 skrivet: 02 apr-13 kl 18:35 »
Jag prövade att komplettera Lammfor 500 med ärtor, för att få upp proteinhalten lite mer (+ betfor, för att balansen skulle bli rätt...) Det gick inget vidare - flera lamm visade tecken på foderleda ganska snabbt. Min teori var att det var för lite fibrer i ärtorna ??? ???
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Dräktiga och nylammade tackor slutat äta
« Svar #9 skrivet: 02 apr-13 kl 18:42 »
Konstigt att det kan vara så olika, jag har god erfarenhet av ärter. Jag blandade ungefär 1/3 av vardera havre, betfor och ärter (blötlagda) och tackorna brukade få som mest 3 hg/st fördelat på 2 ggr/dag. Ingen fick foderleda. Jag hade åsenfår och gotlandsfår. Det blev ju inte så mycket, kanske var det därför de klarade sig, men det brukade vara tillräckligt för att de skulle behålla hullet. Jag har alltid gett dem hö också.
Nu när jag tänker efter så gav jag faktiskt mina tackor korn och ärtor ett år (innan lammningen) och det gick bra.
Min teori är att dräktiga och digivande tackor är mycket mer tåliga i magen, än får under andra tider på året... Jag har nämnligen haft tackor som har "brytit sig in" i foderautomaten/lammkammaren till lammen - och fullkomligt hetsätit >:D :o
Första gångerna behandlade jag dom nogrannt, sen blev jag förbannad och sa: OK din dumma j-vel... Titta vad detta gör åt dig(efter tredje gången, samma tacka...)... och ingenting hände. Efter det har jag slutat att bry mig över tackor som är i höglaktation, de kan inte äta för mycket av något....
Däremot kan det saknas fibrer i magen på dom... och ph-balansen bli fel pga detta.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

asjoh108

  • Inlägg: 45
    • Uppland
SV: Dräktiga och nylammade tackor slutat äta
« Svar #10 skrivet: 02 apr-13 kl 22:01 »
Varför ge dem hönsfoder? Om det är ett färdigfoder för höns lämpar det sig inte för tackorna, bättre då att köpa ett färdigfoder anpassat för dem eller enbart ge dem korn eller havre, helt eller kross. Betfor är bra för att tillföra energi.

Hönsfoder var bara för att testa om tackorna vara sjuka eller bara ledsnat på sitt foder. Det senare verkar fara fallet. Kanske har vi gett för stora givor. Höet blev sent slaget och lågt på protein/energi. Vid Jul tyckte jag att tackorna var lite i smalaste lager. Snarare ner mot 2 i hullpoäng än 3-4 som verkar rekommenderas. Därför började vi med kraftfoder ganska tidigt ökade till 1kg per tacka och dag när det var dags för lammning. Kanske var det för mycket? Vi har finullstackor och de kanske inte behöver lika mycket hull som köttras? Fast de kan ju får ganska mänga lamm. Det är inte helt lätt att vara nybliven fårägare...

Alla lammen ser i varje fall pigga och friska ut och växer som bara den. Och tackorna verkar ha gott med mjölk. Är bara lite orolig för de tackor som ännu inte har lammat. Vissa är ungtackor, och ser inte ut som att de tänker lamma på många dagar (veckor?) än.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Dräktiga och nylammade tackor slutat äta
« Svar #11 skrivet: 03 apr-13 kl 01:10 »
När vi hade finullsfår så gjorde vi som du,blev lite oroliga över att de kändes lite tunna och ökade fodergivan. Det blev nog lite för mycket ibland så det slutade med foderleda. Vår Guru tyckte då att vi borde prova med hel havre,vilket visade sig vara toppen. Bara ljudet av havren i foderhäcken satte sprätt på dem.Finullsfåren känns ofta lite tunna pga. att de lagrar fett på insidan sk. fårtalg och de är svåra att känna hullet på. Prova med helhavre du ett tag,så kanske du kan ge den vanliga blandningen sedan i mindre mängder då kanske.

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Dräktiga och nylammade tackor slutat äta
« Svar #12 skrivet: 03 apr-13 kl 21:39 »
Vallhunden, du kanske gav för mycket, inte säkert att det var ärterna. Lammfor innehåller väl också protein så det blev mera då. Jag gav också ganska kort tid, startade före lamningen för att vänja magarna och sedan fick de tills de släpptes ut på bete, då fick de klara sig på gräs. De hade då varit ute på dagarna och ätit gräs och vant sig vid det, sedan fick de hö till natten. De hade inte så stor chans att få vare sig foderleda eller diarré. Så här i efterhand kan jag tycka att jag var alldeles för mesig.
« Senast ändrad: 03 apr-13 kl 21:41 av MonaW »
Åsenfår, hundar och katter

asjoh108

  • Inlägg: 45
    • Uppland
SV: Dräktiga och nylammade tackor slutat äta
« Svar #13 skrivet: 04 apr-13 kl 08:18 »
Hustrun, du har nog rätt. Vi köpte fåren förra våren med lamm. Jag var hela tiden orolig för att de var magra. Vid slakten hade vi betydligt högre slaktvikt än vad vi väntat oss. Det största bagglammet var på over 25 kg och hade ordentligt med fett på sig! Så de var nog inte magra.

Nu tror jag att de börjat äta igen. Drog ner på mängden så att allt blev uppätet. Har dessutom tagit fram ett flyttbart fodertråg, som lammen också når till, och satt utomhus. Får väl va lite försiktig med ökningen igen. Igår fick de 3hg var i stället för 1 kg som jag hade planerat, men det är väl bättre än ingenting.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

463 gäster, 2 användare
Linda Ellegaard Nordström, Adels

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser