Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  snett juver  (läst 2028 gånger)

ia-pia

snett juver
« skrivet: 30 mar-13 kl 20:56 »
Så var det den där tackan som stött bort sitt ena lamm och bara har ett lamm som diar.
Antingen har hon en spene som hon diar från för halva juvret är större än den andra halvan,
Kan detta bli ngn förstoppning för henne eller är det normalt att det ser ut så.

Kan vi låta detta vara eller bör vi mjölka ur den sidan?
Tänkte kanske bäst att mota Olle i grind.

vallhunden

• Västergötland
SV: snett juver
« Svar #1 skrivet: 30 mar-13 kl 21:10 »
Min uppfattning är att lammen blir präglade på en sida av juvret. Alltså har ditt lamm diat bara på sin sida. Då krymper den andra sidan...
Jag tycker inte att du ska mjölka ur, utan låta det vara!!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #2 skrivet: 30 mar-13 kl 22:07 »
Det kan absolut vara på väg att bli stopp ..Mjölk stockning
 Och då är det bråttom att mjölka ur om du ska rädda juverhalvan. Ungen kan som tidigare skrivits ha sin favorit sida och då är det den sidan som är mjuk och elastisk.Kontrolera att det kommer mjölk ur den
Är den andra sidan stor,spänd och spenen kanske större men frisk mjölk i så mjölka ur. Jag mjölkar flera gånger så att halvorna ser likadana ut. Är mjölken frisk fryser jag den .. Är det gulaktig kornig mjölk eller som skirat smör har det gått för långt och juvret eller i värsta fall tackan går inte att rädda.
Jag hade 4 st tackor förra året som fick tvillingar varav ett hos alla var dött missfoster där den friska ungen/arna  efter någon vecka envisades med att ta bara en spene. Tack vare envist mjölkande och ( tyvärr ) antibiotika så klarade sig juvren på alla tackorna. Även ungarna tog båda spenarna sen då den halvan blev mer elastisk.
    MvH   Cokett
« Senast ändrad: 30 mar-13 kl 22:21 av Cokett »
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

ia-pia

« Svar #3 skrivet: 31 mar-13 kl 13:49 »
Var ute och mjölkade lite förut men ser nu efter läst vallhundens inlägg att jag nog tänkt fel. Jag mjölkade den sidan som var störst , tänkte att den var nog den som var fullast och behövde tömmas. Tänkte tvärtom. Den sidan var ju mjölken vit och fin.
Egentligen skulle jag väl mjölkat den sidan som var minst.
Hur får man bäst glid då man mjölkar tar saliv men det torkar ju  så fort fast märker det går ju lättare om det inte blir så torrt. Funderat på kan man ta lite olja och i så fall vilken det får ju inte lämna ngn lukt
Puh, undrar varför utsätter man egentligen sig för det här.  ???

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #4 skrivet: 31 mar-13 kl 14:26 »
Nej du mjölkade rätt sida.
Åsenfår, hundar och katter

svali

• Övriga världen
« Svar #5 skrivet: 31 mar-13 kl 18:18 »
Var ute och mjölkade lite förut men ser nu efter läst vallhundens inlägg att jag nog tänkt fel. Jag mjölkade den sidan som var störst , tänkte att den var nog den som var fullast och behövde tömmas. Tänkte tvärtom. Den sidan var ju mjölken vit och fin.
Egentligen skulle jag väl mjölkat den sidan som var minst.
Hur får man bäst glid då man mjölkar tar saliv men det torkar ju  så fort fast märker det går ju lättare om det inte blir så torrt. Funderat på kan man ta lite olja och i så fall vilken det får ju inte lämna ngn lukt
Puh, undrar varför utsätter man egentligen sig för det här.  ???

Brukar ha en hink med vatten, doppar fingrarna i vattnet så går mjölkningen lättare.
Fårbonde på Island med 550 tackor och 17 baggar. 20 kor, 40 islandshästar, 10 hönor, 2 katter och 4 hundar

ia-pia

« Svar #6 skrivet: 31 mar-13 kl 19:19 »
har nu försökt att mjölka fast detta är inte lätt!!!!!!
Det kom ut lite grann som jag testat på ett slags läskpapper jag köpt från LG. Det visade grönt på själva de gula plupparna men det flöt ju runt mjölk uppepå pappret alltså allt rann ju inte in i pappret på direkten och den lösa mjölken rann ju utanför de gula plupparna och den blev lite blåfärgad,
Ngn som använt dessa papper.
Tempen var 39,5 (hennes kompistacka hade 39.9) Har pratat med en veterinär på telefon som sa att nylammade tackor kan ha en ngt förhöjd temp.
Hon äter och har ingen hälta som tydligen är kännetecken för mastit.
Juvret har blivit mer jämt nu efter jag fick ut lite mjölk Kanske var det en propp i spenen som ställt till det hela. Får tempa henne imorgon igen och ha uppsikt över henne.
« Senast ändrad: 31 mar-13 kl 19:30 av ia-pia »

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #7 skrivet: 31 mar-13 kl 23:39 »
Använd inte våld när du mjölkar då förstör du spenen och får andra problem. Dra inte i spenen eller kläm för hårt .Få tackan att slappna av och halv sitta, buffa på juvret som ungarna gör.. Låt det ta tid i början så du lär dig tekniken och framför allt ha varma händer.
Temp på en frisk tacka är mellan 38,7-39,7
Mjölka ur den sidan som är stor
Vet inte vad för läskpapper du beskriver.. Men läs noga vad som är ok .Finns en skala på det har jag för mig i beskrivningen. Det vet säkert någon annan bättre.
Tackan äter och mår allmänt bra tills inflammationen är ett faktum och spridigt sig i övriga kroppen  då är det för sent att rädda juvret .
Om juvret är mer liksidigt nu .. Då är du är på rätt väg. Men mjölka några gånger extra är mitt råd  :D Lycka till
                           Mvh Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Jennyt

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 01 apr-13 kl 00:14 »
Blöt handen med lite av mjölken, så blir det lättare att mjölka. Den är fet och återfettar dessutom spenen :)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

ia-pia

« Svar #9 skrivet: 01 apr-13 kl 10:32 »
Tack för råden.
Jag får väl försöka att fortsätta mjölka idag.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 01 apr-13 kl 10:50 »
När du ska mjölka ska du knipa åt om spenkanalen högst upp och sedan klämma ut mjölken, med fingrarna.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Dela detta:

* Inloggade just nu

589 gäster, 1 användare
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser