Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kläckning av kycklingar  (läst 719 gånger)

Tantiz

• Södermanland
    • Lantis tantiz
kläckning av kycklingar
« skrivet: 30 mar-13 kl 13:24 »
Hej! Idag har det gått 21 dagar sen jag la i äggen i maskinen. Jag ser att några av äggen rör på sig, och ett av äggen har fått en liten liten spricka i sig, man hör också att kycklingen piper. Sprickan såg jag för ca. 5 timmar sedan, och inget mer har hänt, ägget ser precis likadant ut. Hur lång tid brukar det ta för kycklingen från att den börjat picka sig ut ur ägget, tills att den är helt ute? Jag börjar bli orolig att något är fel.
Även ogräs är grönt!!!!!

Tantiz

• Södermanland
    • Lantis tantiz
SV: kläckning av kycklingar
« Svar #1 skrivet: 30 mar-13 kl 13:31 »
En till fråga också...när kycklingarna är kläckta så ska de ju vars i äggkläckaren i ca. Ett dygn tills de blir torra. Kan dom vars där i när det är 80% luftfuktighet, eller behöver jag ändra på det?
Även ogräs är grönt!!!!!

Smajsan

• -
« Svar #2 skrivet: 30 mar-13 kl 13:53 »
Hej!
Det kan ta upp till ett dygn från att de har gjort hål på ägget tills de tar sig ut, man blir alltid orolig att de inte ska orka men de som ska ut gör det  :) Och många har kycklingarna kvar i kläckaren 1-2 dygn. Jag brukar låta dom torka till lite, sedan tar jag ut dom till en varm låda med ett värme tak i som dom kan vila uppsig i. Sen efter 1-2 dygn vill dom ha mat o vatten,jag brukar strö ut lite finmald kyckling start på handduken i lådan. Så kan dom picka lite när de är på upptäcksfärd. Dom har lite svårt att hitta till mataren första dagarna.
Sen brukar jag ha ett burklock med vatten, det byter jag ofta för dom springer i det o det blir smutsigt fort.

Det jag tycker är viktigt är att de har dragfritt o varmt o skönt när de är nya o små,dom är ju så trötta efter att dom har kämpat sig ut ur ägget,så de somnar ju lite här o var.
Fukten ska vara hög i kläckaren hela kläcket,så försök att inte öppna för ofta,annars kan dom okläckta få det tuft att ta sig ut.

Lycka till med dina små luddbollar  :D Och försök att inte oroa dig för de är ju bäst på att komma ur äggen,dom är ju liksom experter  ;)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Tantiz

• Södermanland
    • Lantis tantiz
« Svar #3 skrivet: 30 mar-13 kl 14:10 »
Tack så mycket! Det känns bättre nu. Då är det bara till att vänta och se.
Även ogräs är grönt!!!!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

604 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser