Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  äter värmlandsfår ljung?  (läst 2820 gånger)

Jazze

äter värmlandsfår ljung?
« skrivet: 29 jan-07 kl 22:19 »
Hej

Har tre hektar berg med ofantliga mängder ljung jag inte vet hur jag ska hålla i schack. Jag tänkte släppa mina värmlandsfår på ljungen men vill först höra om någon vet om får gillar det, innan jag börjar stängsla. Visst beror det på hur hungriga de är, men man vill ju att det blir bra för de små liven. Är det OK att släppa fåren på "ljungbete"? :P

Gäller ju kanske inte just nu utan framåt vårkanten ;) :D ::)
« Senast ändrad: 29 jan-07 kl 22:44 av Jazze »

Henning

Re:äter värmlandsfår ljung?
« Svar #1 skrivet: 30 jan-07 kl 00:17 »
Alltför ensidigt ljungbete lär kunna ge fotosensibilitet hos får. Det är dessutom varken särskilt smakligt eller näringsrikt. Finns det annan växtlighet mellan tuvorna blir det inte så stor risk. Om du vill bli av med ljungen är det bra att fåren går där och trampar. Getter som av naturn är buskätare passar nog bättre än fåren.
Men på berget.. är det inte bra att det växer ljung där? Får du bort den komer det kanske inget annat istället. Bli vän med ljungen, skaffa några bikupor och få fin honung.

leifhh

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 30 jan-07 kl 10:45 »
Ljung är ett gammalt välkänt och välbeprövat vinterbete för såväl får som getter och nöt. Äldre ljung tenderar att bli rätt vedartad så för att utnyttja en ljunghed optimalt som betesmark bör den brännas typ var tredje år.

Den historiska tidens fördommar mot ljung baseras på en statsmaktens intensivbrukssyn på markanvändning i syfte att optimera beskattningsunderlaget. I magrare marker och på utmarkerna var ljunghedar högt värderade, framför allt vintertid då det går lätt för djuren att sparka fram ätbart foder (ljung) även vid snötäcke.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #3 skrivet: 06 feb-07 kl 14:33 »
Alltför ensidigt ljungbete lär kunna ge fotosensibilitet hos får.

Det var bra att få veta.
Jag har också en bergskulle med fullt av ljung.

Tack Henning !
Mvh Rosa
« Senast ändrad: 05 nov-07 kl 12:00 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Martin S

« Svar #4 skrivet: 05 nov-07 kl 12:35 »
Kom in på denna gamla tråden via leifhs länk i "hö eller hösilage"

På Bornholm, där jag kommer i från, fanns för ett århundra sedan mycket ljungbete, där det gick både kor ock får. Klippterrängen på öns gamla allmänning  är uppsprucken, och lämnar bitvis plats för bättre bete, men just ljung täckte en väldigt stor del (områden kallas "højlyngen"). Ljungen bidrog till fårens överlevnad just för att den fanns kvar året om. Därav följer dock inte, att ljungen var bra näring för fåren med nutida mått.

Numera är det mesta av højlyngen skog. Men i vissa områden vill man gärna hålla ljungheden kvar av natur- och kulturhistoriske skäl. Dessa områden betas av får, vilket man har lång erfarenhet av.

En ljunghed hotas dels av upväxt av sly, främst björk. Det kan fåren hålla nere, vissa raser bättre an andra. Värmlandsfåren är bra på sly, - fast getter allra bäst. Men ljungen hotar också sig själv, genom att den blir gammal, hög och vedartad. Dessa plantor ratas längst möjligt av djuren, och hindrar samtidigt nyväxt av ljung. I vår tid svälter man inte djuren tills de börjar äta gammal ljung. Till slut dör de gamla ljungrisen, och gräs växer fram emellan. Kanske inget att beklaga ur betessynpunkt, men ur naturvårdssynpunkt är det inte så man vill ha det.
Den gamla ljungen måste avlägsnas, antingen genom att brännas eller genom att skördas med maskin. Så gjorde man för. När det knappt fanns någon skog för bönderna att ta av, var ljung brännsle i bakugnen och kanske också i spisen. Risen skördades med en ljunglie.
Där den gamla ljungen röjs, gror ny fram, som efter ett par år är mycket bättre fårmat. Om betestrycket sedan är högt, kan fåren hålla ljungen låg ganska länge (hur länge vet jag inte) men till slut behövs en ny föryngring.

Ljungheden är en kulturprodukt, och egentligen ett resultat av ett väldigt urarmat lantbruk. Fast när man ser en blommande ljunghed förstår man varför man vill har kvar den här och där.

Jag är inte bekant med, att fåren i det nutida ljungbetet på Bornholm har några problem med ljusöverkänslighet, men ljungen utgör alltså också bara en mindre del av deres diet. Där får man nog häfta sig vid Hennings ordalval "alltför ensidigt ljungbete..." Då är det ju också sagt, att ljung lagom varvad med annat knappast ger problem. Problemen är snarare att få fåren att för allvar äta det om de har annat...
« Senast ändrad: 05 nov-07 kl 14:12 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

Margit

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 07 nov-07 kl 16:01 »
Jag tänkte bara tala om att jag såg en dokumentär på Discovery för c:a ett halvår sedan.
Den handlade om en fårfarmare i nordnorge, hon hade alla sina får frigående i de karga bergslandskapen och huvudfödan var just ljung. Varje år brändes ljungen av.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1771 gäster, 2 användare
Berberis, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser