Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "vaktar" olika raser olika bra?  (läst 916 gånger)

Cowboydreams

• Uppland
"vaktar" olika raser olika bra?
« skrivet: 28 mar-13 kl 11:36 »
Jag jobbar periodvis i Ungern, på en gård på landet. Där går grannens höns fritt, även med mycket små kycklingar, och trots stort rovfågeltryck (gården ligger i en nationalpark som är berömd just för sitt fågelliv) och relativt lite undervegetation så klarar hönorna och tuppen av att vakta och varna för rovfågel. Tuppen "patrullerar" en bit ifrån hönorna, och hönorna kallar blixtsnabbt in kycklingarna och söker skydd när tuppen varnar. Och katterna har inte en chans, tuppen jagar resolut bort dom.
Min fundering är om olika raser vaktar olika mycket? Erfarenheten från diverse besättningar i Sverige är att hönsen blir slagna mitt ute i trädgården oavsett tuppar och äldre höns i flocken.

Nina W

• Värmland
SV: "vaktar" olika raser olika bra?
« Svar #1 skrivet: 28 mar-13 kl 12:09 »
Hedemorahöns har bra skyddsinstinkt, men har ändå hört om dom som har haft problem med rovfåglar. Har hört om tuppar som vaktar höns med kycklingar mot katter och någon tupp som till och med lyckats skrämma bort en räv. Låter intressant med den rasen du talar om! Jag har mina i en elnätshage hela sommarhalvåret med det vore ju underbart att kunna ha dom fria.
« Senast ändrad: 30 mar-13 kl 12:59 av Nina W »

Dela detta:

* Inloggade just nu

534 gäster, 1 användare
Mammalia

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser