Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Killingarnas uppväxt  (läst 1338 gånger)

Frida22

Killingarnas uppväxt
« skrivet: 27 mar-13 kl 15:55 »
Hur gör ni med killingarna?
Med bockar? Tar bort dom direkt, föder upp dom, säljer?
  Vad ger ni för mat? Vad för mjölk? Get, ko, ersättning? Hur många månader får dom mjölk? Tar ni bort dom från mammorna, när? Hur mycket mjölk får dom per gång och hur många gånger per dygn? Kraftfoder? Spannmål, köpt kraftfoder, annat?

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Killingarnas uppväxt
« Svar #1 skrivet: 27 mar-13 kl 17:38 »
Det finns redan utmärkta svar redan på Gettavlan på alterntiv.nu.  Läs dem! Läs också Getter av Erik Sjödin, LT:s förlag.
Husdjur till Husbehov av Håkan Halander, Blå ankans förlag. Samarbeta med djuren av Christina Odén mfl, Bokskogens bokförlag.  De finns alla att låna på biblioteket.  Jag tycker att Du och Din sambo bör läsa dessa  med det snarste!
/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Frida22

« Svar #2 skrivet: 27 mar-13 kl 19:39 »
Jag vet att det finns böcker!!! Men det är inte det jag är ute efter! Jag vill veta hur olika gårdar gör och vad dom tycker är bäst!! I praktiken! Om jag läser en bok så får jag inte veta vad och hur ni gör. Det var du som sa att jag kunde fråga vad som helst här och det är det jag gör. Jag läser böcker och kompendium oxå men det är inte det jag är ute efter nu så därför ställer jag frågorna här! Får jag det??

simonrimshult

« Svar #3 skrivet: 27 mar-13 kl 19:53 »
Efterlyser också högre tak här tack..

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #4 skrivet: 28 mar-13 kl 13:10 »
1) Det är skillnad på att ha himlen som tak och att faktiskt ha ett tak.

2) Alternativ.nu:s gettavla är som jag uppfattat, i första hand inte en kunskapsbank för kommersiella getmjölksgårdar.

3) Det har, i vart fall, jag nog vare sig abitionen eller kunskapen att vara.

För egen del får killingarna gå med getterna hela tiden. Överskottet på mjölk tar jag hand om. Killingarna slaktas i oktober för flockens och betesmarkens skull.
Men mina svar är nog inte de Du söker, eftersom jag, inte ser getterna som "mjölkproducent-enheter", utan som alldeles unika levande varelser med egen rätt. Varelser som jag vill sam-arbeta med.

Lycka till!/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Frida22

« Svar #5 skrivet: 28 mar-13 kl 14:38 »
Jag är ute efter allas svar, jag vill veta hur olika gårdar gör och tänker. :) ger du killingarna något extra foder? Får dom kraftfoder? Vad? Räcker getternas mjölk till killingarna eller måste du ge extra mjölk? Hur mycket mjölk får du av getterna? Ger du getterna kraftfoder?

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #6 skrivet: 28 mar-13 kl 19:05 »
Jag körde enligt modellen Getterna Först.

Först fick killingarna dia så mycket de ville.  Frampå sommaren steg getternas produktion, och killingarna övergick alltmer till att beta.  Då tog jag det som blev över.  På hösten slaktade jag och la i frysen.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Rise

• Jämtland
    • Petrussiverts
« Svar #7 skrivet: 29 mar-13 kl 23:16 »
Jag köpte mina getter fràn en getgård i april 2012 när de var ungefär två veckor gamla. De hade då redan separerats från sin mor och fick lammersättningsmjölk. Jag fortsatte att ge dem det i ca två månader. Det står på förpackningen hur länge man ska ge ersättningsmjölken och hur mycket man ska ge varje gång. Mina getter kunde redan dricka ur skål när jag köpte dem, men jag lät dem oftast få dricka ur nappflaska för jag tänkte att det var mer naturligt och jag har aldrig haft problem med att föda dem. De började tidigt äta gräs och kvistar. Under vintern har de ätit hö och gnagt på grenar. De får inget kraftfoder, varför skulle de få det? De mjölkas ju inget och är inte heller dräktiga.
« Senast ändrad: 29 mar-13 kl 23:19 av Rise »

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 08 apr-13 kl 08:03 »
Det är nog inte så många här som har så rationell hantering av djuren. Men för mej så är det så att jag föder upp killingar så för mej är Getterna först. Försöka förhindra naturens gång så det inte blir killingar före de är ett år. Sen se till att de får dia gärna tills de blir sålda och inte mindre än runt 4månader. Så min mjölkning går ut på råmjölk till frysen ifall något elände skulle hända så killingarna kan få råmjölk även om mamman blir dålig. Så lite kraftfoder som möjligt då det inte är bra för min ras. De får Lusern när de är dräktiga eller diar
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 1 användare
GSS

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser