Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kycklingar hön-kläckta - värmelampa el ej?  (läst 862 gånger)

Lijing

• Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
Kycklingar hön-kläckta - värmelampa el ej?
« skrivet: 27 mar-13 kl 07:58 »
Har fått mina första kycklingar kläckta ute i hönshuset, två st för vad jag kan se (vaktas av *två* ytterst ilskna dv.kochin-damer)!  *JÄTTEGLAD*! ;D

Nu undrar jag om de kan klara sig utan värmelampa därute? De sitter i en bur högt över golvet, huset är välisolerat, har lite värme på elementet o i grannburen sitter ett gäng 4-v islandskycklingar...så det är varmt o skönt därinne. Blir ngt svalare på natten men alltid några plusgrader...o de har två st *mkt* omtänksamma mödrar.

Nu håller jag tummarna för att mamsingarna ser till att de små äter av vad de ska äta o själva håller sig till sin matlåda!  :P
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

sonica

• Hälsingland
    • Extend
SV: Kycklingar hön-kläckta - värmelampa el ej?
« Svar #1 skrivet: 27 mar-13 kl 09:21 »
Sitter dom i bur med hönan behöver du ingen värmelampa. Hönan fixar värmen. Samma om du har dom löst. Maten kommer hönan äta, dom ser ingen skillnad på om det är till kycklingarna. Jag brukar ställa in mat som enbart kycklingarna ska ha i mitten av en upp och ner vänd gallerlåda från en garderob där hålen är tillräckligt stora för kycklingarna att komma in i, men inte hönan. Men jag har dom fritt på golvet, inte i bur. I en bur blir det nog för trångt för den lösningen. På sommaren går hönsen fritt med sina kycklingar, men då brukar jag inte ge specialmat. Det verkar som hönan fixar det själv, att se till att dom får vad dom behöver när dom har fri tillgång till foder och insekter.
Frisör med två adresser. Stockholm och Hälsingland. Har två frisörsalonger som heter Extend, en man med cirkushjärta, två barn, tre katter och en härlig mix av höns.

Lijing

• Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 27 mar-13 kl 17:53 »
Får se vad jag kan åstadkomma ikväll. En av dem har då väldigt mkt studs i benen, hoppade nästan upp på kanten till de storas matskål.   :)

Tror du/ni att jag kan blanda finmalt foder med de storas mat o att de finner igen den på det sättet? Hade velat få i dem lite äggula mm för magens skull men de är kanske härdigare på alla sätt när det är hön-kläckta dunbollar. De verkar iaf vara friska, har kläckt fram två omgångar islänningar i kläckaren. 100% befruktning, 80% kläckta (rymmer bara 8 ägg i kläckaren), de två som inte kläcktes var fullgångna så de orkade väl inte med "födslovåndorna" o alla kläckta lever o har hälsan - de äldsta är 5 v nu.  :D
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

sonica

• Hälsingland
    • Extend
« Svar #3 skrivet: 28 mar-13 kl 15:31 »
Hönan kommer äta av maten oavsett. Särskillt om du ger godsaker som kokt ägg. Du får väl helt enkelt se till att du ger tillräckligt mycket så det räcker till henne också.
Frisör med två adresser. Stockholm och Hälsingland. Har två frisörsalonger som heter Extend, en man med cirkushjärta, två barn, tre katter och en härlig mix av höns.

Dela detta:

* Inloggade just nu

677 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser