Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Led-lampor i volvo 240?  (läst 6293 gånger)

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
Led-lampor i volvo 240?
« skrivet: 26 mar-13 kl 07:46 »
Hej jag funderar på att byta till led-lampor i min volvo 240 för att minska strömförbrukningen som i sin tur borde slita mindre på generatorn som i sin tur borde leda till lägre bensinförbrukning. Eller tänker jag fel? Kan generatorn ta skada, överladda batteriet etc?  ???
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Skogsvilde

  • Inlägg: 17540
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Led-lampor i volvo 240?
« Svar #1 skrivet: 26 mar-13 kl 08:01 »
det e bara att byta och se glad ut när du glömmer ljuset på.
dock kan det innebära att ljusfelsvarnaren kinkar och blinkar.
sen kan du se fram emot en lång tid utan lampbyten
men varken generator eller batteri kommer märkas av eller ens bli glada vid normalt användande.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Led-lampor i volvo 240?
« Svar #2 skrivet: 26 mar-13 kl 08:32 »
Byter du alla lampor kan du få en förbrukningssänkning på ca 100W, volvon kan antagligen nå en verkningsgrad på nära 20% från bensin till el, alltså skulle du spara ca en halv deciliter bensin per timme med halvljusen på. Med en snitthastighet på 30km/h sjunker förbrukningen med drygt 0,16lit/100km.

Det blir inte så mycket, kanske de stora fördelarna som redan påpekat är att bra LED har längre livslängd än vad bilar normalt sett har, och glömmer man lyset på ibland kan man spara ett och annat batteribyte.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Led-lampor i volvo 240?
« Svar #3 skrivet: 26 mar-13 kl 11:30 »
Ok rackarn det var inte en stor besparing. Men får se om jag ändå gör det, blir ju bättre ljus från alla lampor och håller längre som sagt. Fast å andra sidan blir det jobb plus en kostnad i inköp...
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14096
    • Medelpad
SV: Led-lampor i volvo 240?
« Svar #4 skrivet: 26 mar-13 kl 22:55 »
Tänk dock på att det bara är "smålamporna" för baklyse, skyltlyktor, parkeringsljus, instrumentbelysning mm som det är problemfritt att byta mot LED (och det är inga bekymmer med Volvos glödtrådsvakt så länge du har likadana lampor i samma position på både höger och vänster sida, den reagerar ju på skillnader mellan lampgruppers strömförbrukning). Blinkerslamporna är det inte lämpligt att byta eftersom blinkrelät är beroende av glödlampornas strömförbrukning för att fungera bra. Och strålkastarlamporna får man inte byta mot något annat än typgodkända H4-lampor, allt annat (LED, xenon eller vad det nu må vara) ger felaktig halvljusbild vilket ofelbart ger en 2:a vid besiktningen.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Led-lampor i volvo 240?
« Svar #5 skrivet: 26 mar-13 kl 23:07 »
Byter du alla lampor kan du få en förbrukningssänkning på ca 100W, volvon kan antagligen nå en verkningsgrad på nära 20% från bensin till el, alltså skulle du spara ca en halv deciliter bensin per timme med halvljusen på. Med en snitthastighet på 30km/h sjunker förbrukningen med drygt 0,16lit/100km.

Det blir inte så mycket, kanske de stora fördelarna som redan påpekat är att bra LED har längre livslängd än vad bilar normalt sett har, och glömmer man lyset på ibland kan man spara ett och annat batteribyte.
Fortsätt din beräkning lite till och för att få fram kr/kWh för el förbrukad i bilen så blir det genast roligare :) En halv dl bensin/timme=0,7 kr/timme för 100W är 7 kr/kWh. Om det finns någonstans där det är lönsamt att byta till energisnålare lampor så är det definitivt i bilen!

clarro

  • Inlägg: 47
    • Västergötland
SV: Led-lampor i volvo 240?
« Svar #6 skrivet: 30 mar-13 kl 19:29 »
Ok rackarn det var inte en stor besparing. Men får se om jag ändå gör det, blir ju bättre ljus från alla lampor och håller längre som sagt. Fast å andra sidan blir det jobb plus en kostnad i inköp...
ser att du bor i norrland..där byter ju åkarna ut LED lamporna på sina nya bilar å släp till vanliga pga säkerheten..pga att LED alstrar ingen värme och kan inte hålla baklamporna snö och isfria ens vid relativt låga tempraturer..
skogsmänniska,gårdfarihandlare och livsnjutare!

Skogsvilde

  • Inlägg: 17540
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Led-lampor i volvo 240?
« Svar #7 skrivet: 30 mar-13 kl 19:32 »
ser att du bor i norrland..där byter ju åkarna ut LED lamporna på sina nya bilar å släp till vanliga pga säkerheten..pga att LED alstrar ingen värme och kan inte hålla baklamporna snö och isfria ens vid relativt låga tempraturer..

Det är en vinkel som är nog så viktig. Jag har sett ett flertal LEDutrustade fordon denna vinter som har haft igensnöade baklyktor.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Led-lampor i volvo 240?
« Svar #8 skrivet: 30 mar-13 kl 21:55 »
Jaha ja alltid är det nått! Hade faktiskt funderat på om det kunde vara så att lyktorna blir till isklumpar. Men med nog hög effekt på led lamporna så tinar isen men då lyser det av bara faen och blir ingen energibesparing.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Led-lampor i volvo 240?
« Svar #9 skrivet: 31 mar-13 kl 08:12 »
Visst alstrar LED värme, men de alstrar mycket mindre värme än konventionella glödlampor och halogenlampor med samma ljusstyrka.

Det är klart att man riskerar att det blir mer snö och oftare på lyktorna med LED än konventionella lampor.

Är det 5-watts baklyktor man ersätter med LED i samma ljusstyrka går man väl från ~5W till ~0,5W i förbrukning per lampa, inte mycket ström/bensinbesparing att skiva hem om på ett par bakljus. 

LED lampor på ett par tre watt sparar bara hälften så mycket ström, och smälter snön/isen hälften så bra som originallamporna, men lyser igenom betydligt bättre än originallampor, som även de trots allt blir snötäckta ibland. Vad besiktningen anser, om de märker något, vet inte jag.

 
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Alexn72

  • Inlägg: 1470
    • Skåne
SV: Led-lampor i volvo 240?
« Svar #10 skrivet: 31 mar-13 kl 08:42 »
Några fler bra och knasiga tips:
'om man vågar så kan man förutom att byta lamporna plocka bort generatorn( iallafall så den inte drivs av bensinmotorn och sen ladda batteriet hemma ) detta förutsätter dock att man inte kör allt för långt
Vill man vara riktigt seriös så kan man göra generatorn i och urkopplingsbar ( likt en ac kompressor) så när du bromsar så får generatorn generera ström
sommartid så skulle nog till och med solceller på taket klara lite längre resor.(semi hybrid :P)
Men något som verkligen ger är att serva bromsarna så man inte har de minsta anläggning samt pumpa däcken hårt eller byta till mer lättrullade( och kanske smalare profil)

240 är väl i de närmaste perfekt för e85 konvertering..

Men i slutändan så är det gaspedalen som ger mest...

Skogsvilde

  • Inlägg: 17540
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Led-lampor i volvo 240?
« Svar #11 skrivet: 31 mar-13 kl 09:30 »
Några fler bra och knasiga tips:
'om man vågar så kan man förutom att byta lamporna plocka bort generatorn( iallafall så den inte drivs av bensinmotorn och sen ladda batteriet hemma ) detta förutsätter dock att man inte kör allt för långt
Vill man vara riktigt seriös så kan man göra generatorn i och urkopplingsbar ( likt en ac kompressor) så när du bromsar så får generatorn generera ström
sommartid så skulle nog till och med solceller på taket klara lite längre resor.(semi hybrid :P)
Men något som verkligen ger är att serva bromsarna så man inte har de minsta anläggning samt pumpa däcken hårt eller byta till mer lättrullade( och kanske smalare profil)

240 är väl i de närmaste perfekt för e85 konvertering..

Men i slutändan så är det gaspedalen som ger mest...

Och med hårdpumpade däck med lågt rullmotstånd så får man längre bromssträcka och vips är bilen på väg till återvinningen.
Får hoppas bara att det inte var för att den hamnade i sidan på min bil.  ::)
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14096
    • Medelpad
SV: Led-lampor i volvo 240?
« Svar #12 skrivet: 31 mar-13 kl 20:12 »
Några fler bra och knasiga tips:
'om man vågar så kan man förutom att byta lamporna plocka bort generatorn( iallafall så den inte drivs av bensinmotorn och sen ladda batteriet hemma ) detta förutsätter dock att man inte kör allt för långt
Vill man vara riktigt seriös så kan man göra generatorn i och urkopplingsbar ( likt en ac kompressor) så när du bromsar så får generatorn generera ström
sommartid så skulle nog till och med solceller på taket klara lite längre resor.(semi hybrid :P)
Men något som verkligen ger är att serva bromsarna så man inte har de minsta anläggning samt pumpa däcken hårt eller byta till mer lättrullade( och kanske smalare profil)

240 är väl i de närmaste perfekt för e85 konvertering..

Men i slutändan så är det gaspedalen som ger mest...

Om man vill koppla bort generatorn då och då så är det enklaste att bara bryta magnetiseringsströmmen (ledning D+ till laddningsregulatorn om bilen har separat laddningsregulator, kontaktfjädern mellan laddningsregulator och diodplatta om det är en Bosch-generator med inbyggd laddningsregulator). De mekaniska förlusterna pga friktion, kylfläkt mm är försumbara när generatorn går omagnetiserad. Men tänk på att ett körsätt där man regelbundet laddar ur batteriet till stor del och sedan laddar upp det igen sliter kraftigt på batteriet, det är inte omöjligt att kostnaden för extra batteribyten överstiger kostnaden för det bränsle man eventuellt skulle kunna spara.

Lämpligheten för etanolkonvertering hos en 240 varierar mycket beroende på vilken motortyp och vilken slags bränslesystem som sitter i en 240. Enklast är det på de modeller som har elektronisk insprutning (LH-jetronic), dvs alla utföranden med katalysator. De svåraste systemen att få ordning på för E85 är dels det gamla mekaniska insprutningssystemet K-jetronic och dels förgasarna av CV-typ (Stromberg, SU m fl). De nyare fallförgasarna med fasta munstycken är något enklare att ha att göra med, där är det oftast bara frågan om att byta eller borra upp första stegets huvudmunstycke.
Med tanke på bränsleekonomi så är de motorer som redan från fabrik har relativt hög kompression att föredra (dels E-motorer och dels B230F från årsmodell 88B och framåt).

Andra bra bränslespartips för en 240:
-Se till att eventuellt EGR-system fungerar som det ska - alla vakuumstyrfunktioner korrekt inkopplade, EGR-ventilen fri från kärvning, alla rör och i synnerhet anslutningen till insugningsröret väl rensade och fria från sot.

-Undvik kallstarter, använd motorvärmare så mycket som möjligt och se till att motorn blir varm så fort som möjligt efter kallstart. Viktigt att termostaten är i perfekt skick och att man inte drar på kupévärmen (annat än om det är absolut nödvändigt för att få defroster) innan motorn är helt varm.

-Om det är en äldre bil med mekanisk tändförställning, kolla att både vakuum- och centrifugaltändförställning fungerar som de ska utan att kärva och att tändförställningskurvan stämmer med den som anges i verkstadshandboken för aktuell typ av fördelare. Speciellt viktigt är det att centrifugaltändförställningen inte börjar förrän strax över tomgångsvarvtal. Ställ in tändningen korrekt enligt "avgasskylten" i motorrummet, på de modeller som har avgasrening men ingen EGR (ungefär årsmodell 1976-1980) kan det dock löna sig att ha några grader tidigare tändning. Visserligen ökar kväveoxidutsläppen men de blir ändå lägre än från en modern s k miljödiesel...

-På nyare exemplar med elektronisk tändförställning och knackreglering är det vanligt att bränsleförbrukningen blir för hög för att något fel i knackreglersystemet (ofta skadat kablage till knacksensorn) får tändsystemet att ställa tändningen alldeles för sent "för säkerhets skull". Tyvärr finns ingen varningslampa för detta förrän på årsmodell 88B och framåt.

-På exemplar med katalysator orsakas hög bränsleförbrukning ofta av att lambdasonden börjar vara gammal och trött. Tyvärr upptäcker diagnossystemet inte alla olika slags fel på lambdasonden.

-Om motorn har luftinblåsning i avgasgrenröret "puls-air" så ska man komma ihåg att koppla ur detta system vid inställning eller kontroll av CO-halt, om man missar det så finns det risk att motorn går med alldeles för fet bränsleblandning utan att man märker det.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Led-lampor i volvo 240?
« Svar #13 skrivet: 01 apr-13 kl 14:50 »
Tack för svaren volvon är från -92 så det är en av de senaste 240s som gjordes. Vet att det är en insprutning. Volvo 245 är det rättare sagt, en sån där kombi... ska googla på e85 konvertering nu!
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14096
    • Medelpad
SV: Led-lampor i volvo 240?
« Svar #14 skrivet: 01 apr-13 kl 22:49 »
Då är det lätt gjort att konvertera. Skaffa en piggybackbox, t ex Flexitune, och koppla in enligt anvisningarna i inlägg #9 i http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=3122 . Läs gärna igenom hela tråden!
Ett gott råd är att ALDRIG lita blint på kabelfärger när man håller på med elsystem på en Volvo från 80- eller 90-talet. Det är ytterst sällan allt stämmer med elschemat och det kan till och med finnas skillnader mellan bilar som rimligtvis borde vara identiskt likadana.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Led-lampor i volvo 240?
« Svar #15 skrivet: 02 apr-13 kl 11:50 »
Tackar jag beställde nyss en Flexitune 2 byggsats. Tror nog jag är så löda ihop den men lite tur :). Det behövs alltså inget annat än den? Har läst om att man måste öka bränsletrycket, byta spridaremunstycken osv osv osv!
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14096
    • Medelpad
SV: Led-lampor i volvo 240?
« Svar #16 skrivet: 02 apr-13 kl 21:45 »
Man kan göra konverteringen på olika sätt. Målet är ju att få in ungefär 30 % mer bränsle i motorn vid varje driftförhållande än vad den normalt får vid bensindrift, och det kan man göra ANTINGEN genom att sätta dit större spridare, öka bränsletrycket, montera ett piggybacksystem eller ändra programvaran i bilens eget motorstyrsystem. Men man får välja en av åtgärderna och genomföra endast den på ett visst bilexemplar.

En stor fördel med ett piggybacksystem såsom Flexitune är att det går lätt att koppla om mellan bensin- och etanoldrift. Dessutom har det en inbyggd funktion för att ge extra kallstartanrikning (annars måste man lösa det på något annat sätt, t ex genom att lura motorstyrsystemet att motorn är ännu kallare än den verkligen är vid start).

Att byta spridare är visserligen lätt gjort, men tillgången på lagom mycket större spridare som dessutom passar elektriskt och mekaniskt är inte så god, och de populärare spridartyperna har blivit rätt dyra på begagnatmarknaden.

Öka bränsletrycket genom att montera en justerbar bränsletryckregulator var vanligt i etanolkonverteringens barndom för 8-10 år sedan, men den lösningen ställer till med en del problem. Ofta tål inte bränslepumpen i längden att arbeta mot det högre trycket och de flesta justerbara tryckregulatorer som finns att köpa är av rätt tvivelaktig kvalitet, tryckregleringen blir ofta ostabil och en del typer har tendens att börja läcka.

Och att ge sig på programvara och tabeller i bilens motorstyrsystem är sådant som s k chiptrimmare håller på med. Ofta innebär det att man är ute på ganska djupt vatten och inte riktigt vet vad man håller på med.

Alexn72

  • Inlägg: 1470
    • Skåne
SV: Led-lampor i volvo 240?
« Svar #17 skrivet: 02 apr-13 kl 21:54 »
Och med hårdpumpade däck med lågt rullmotstånd så får man längre bromssträcka och vips är bilen på väg till återvinningen.
Får hoppas bara att det inte var för att den hamnade i sidan på min bil.  ::)
Var har du faktan på detta?

Skogsvilde

  • Inlägg: 17540
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Led-lampor i volvo 240?
« Svar #18 skrivet: 02 apr-13 kl 22:38 »
Var har du faktan på detta?

Ett normaldäck kräver en viss anläggningsyta mot vägbanan för att få optimal bromsträcka.
Pumpar man det det stenhårt så minskar utan som ligger mot vägbanan och då förlorar man friktion, det är väldigt enkel fysik.
Dock finns det däck som har enorm friktion även om anläggningsytan är liten. Dock är dessa så oekomiska att det är föga intressant i ett bränslebesparande syfte.
Dock är detta så pass OT att vi inte bör fortsätta diskussionen i denna tråden.
   Se forumet regelverk.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

675 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser