Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Håller rovdjursstängsel getter på rätt plats?  (läst 5488 gånger)

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
SV: Håller rovdjursstängsel getter på rätt plats?
« Svar #20 skrivet: 06 aug-13 kl 21:03 »
Svar på ursprungsfrågan, NEJ
Det jag hört är att frysbox är det enda rätta
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #21 skrivet: 06 aug-13 kl 21:11 »
Du kanske skulle ta våra två flockletande sköningar! :D

: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Halte

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 06 aug-13 kl 21:17 »
Du kanske skulle ta våra två flockletande sköningar! :D
De är väl inte rymmningsbenägna? :)
Går i elstängselhage?

Svar på ursprungsfrågan, NEJ
Det jag hört är att frysbox är det enda rätta
Får hoppas du har fel för i annat fall blir det inte så kul här hemma.. :)

Rödskägg

• Småland
« Svar #23 skrivet: 06 aug-13 kl 22:21 »
Jag kan tänka mig att även fyrbensamputation och Berlinmur 4m slät betong fungerar, kanske inte ens i kombination.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Rise

• Jämtland
    • Petrussiverts
« Svar #24 skrivet: 06 aug-13 kl 23:08 »
Har haft samma problem med mina getter. Den här sommaren har det dock gàtt bättre. De är större nu sà de kan inte tränga sig igenom fàrnätet sà enkelt som ifjol när de var killingar. Nu har jag tvà fàrnät ovanpà varandra ocksà och äntligen är det tillräckligt högt för att de inte ska kunna hoppa över.

Ville köpa viltstängsel men har fàtt tag pà gratis fàrnät sà det blev billigt att sätta dem ovanpà varandra istället.

Har dock köpt en bock som kryper under nätet sà jag har en del att förbättra fortfarande.

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #25 skrivet: 07 aug-13 kl 08:00 »
Läs "vad händer? Är hon dräktig?" Fast det verkar som dom håller sig på plats  nu.....::)
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #26 skrivet: 07 aug-13 kl 08:45 »
De där killingarna vill helt enkelt vara med sin flock, barnen på gården, som Trollmor skrev. Men en krypande bock har en granne haft och den botades med ståltrådsantenner. Då kunde den inte komma under eltråden i skydd av sina horn.

Bäcka-Torparn

• -
« Svar #27 skrivet: 07 aug-13 kl 09:16 »

Om man har svårt med att getterna rymmer så är det bättre att byta till får.

:)

Torpare, jägare och fiskare.
Utedasset är mysigt, med utsikt över skog och äng.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #28 skrivet: 07 aug-13 kl 09:18 »
Eller akvariefiskar ;D

Halte

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 07 aug-13 kl 09:32 »
Om man har svårt med att getterna rymmer så är det bättre att byta till får.

Fåren finns redan.. :)
Men de håller sig lyckligtvis nog där de blir placerade..

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #30 skrivet: 07 aug-13 kl 10:11 »
Att fårnäten "läcker killingar" är ett välkänt fenomen bland getägare. ;D  Det går över när de växer.  Men i Haltes fall ...  Finns det ingen möjlighet att kombinera en vettig hage med hyfsad närhet till de människor som dessa individer ser som sin flock?  Enligt principen Samarbeta med djuren?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

fraggla

• Var glad åt det lilla och skratta ofta
    • Närke
« Svar #31 skrivet: 07 aug-13 kl 10:55 »
Här rymmer bock killingarna medan deras mammor håller sig i sin hage om det finns ström i staketet. Som flera har sagt så ser man äldsta geten stå och "nosa" en liten bit från nätet för att kolla om det fungerar.
Bockarna hoppar helt enkelt ut när de ser någon rolig människa på andra sidan. De nuddar inte ens nätet på 1.10. När de gick på 5 tråds stängsel kröp bockarna under. I hemma hagen kommer de ännu inte ut. Kombination av vanligt liggande staket och eltråd mellan och över 3 plank.

Halte

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 07 aug-13 kl 10:57 »
Att fårnäten "läcker killingar" är ett välkänt fenomen bland getägare. ;D  Det går över när de växer.  Men i Haltes fall ...  Finns det ingen möjlighet att kombinera en vettig hage med hyfsad närhet till de människor som dessa individer ser som sin flock?  Enligt principen Samarbeta med djuren?

Nja, är väl svaret på den frågan.. Det är det vi har gjort hittills, men det går bara att få till mkt små hagar i närheten av människor och även om jag haft 3 platser att växla mellan så är betet slut i alla tre nu då det inte växer upp ngt mer gräs efter torkan. Så länge det fanns bete där har det gått väldigt bra.. Men så fort man flyttar dem till den stora fina hagen med määängder av bete och lekplatser så blir de oroliga och springer ut och "hem"..

Men vad tror ni om att försöka hitta en äldre el-van get och låta den gå tillsammans med yngligarna i några veckor i en box så att de förhoppningsvis får henne som flockledare? Det BORDE väl kunna göra att de känner sig mer trygga och vill stanna med henne och därmed förhoppningsvis inne i hagen..

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #33 skrivet: 07 aug-13 kl 16:45 »
Försöka duger!  Någon sorts trygg flock behöver de ju!   :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

boltgirl

« Svar #34 skrivet: 15 sep-13 kl 15:44 »
Satt hus/hund/höns/lama/getvakt för en dam några år sedan, och hon hade laman för att trygga getterna. De är "protectors", beskyddare för flocken, och skrämmer bl.a. iväg björnar. Getterna kände sig trygga med laman och stannade hemma. Efter många års tjänst föll laman tillslut offer för en björn, men inte förrän den räddat getterna. Helt klart coola djur, om du vill öka på besättningen lite!

kallepe

• Södermanland
« Svar #35 skrivet: 15 sep-13 kl 21:09 »
Hos mig började vi med 120cm fårstängsel, dom hoppade över... kompletterade med 60 cm hönsnät ovanpå det, dom stångade ner staketet... kompletterade med 3 trådar  ca 20/50/100 30-40cm innanför stängselt, helt friståendes och det hjälper. ingen rymmning än så länge.
det är dvärgetter jag har och armen domnar av ifall du tar i el stängslet.
Nu står dom bara och bräker så fort dom ser mig, försöker iallafall inte ta sig ut.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1487 gäster, 3 användare
Erik Forsman, Tiomilaskogen, Staem

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.

* Nya annonser