Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tagit hand om 5 getter utan kunskap  (läst 27822 gånger)

Mimmis

• Till minne av Lilleman
    • Skåne
SV: Tagit hand om 5 getter utan kunskap
« Svar #140 skrivet: 11 apr-13 kl 21:11 »
:'( Kram igen. Bara så du vet om du sitter vaken i natt också.

(hjärta) till dig
« Senast ändrad: 11 apr-13 kl 21:34 av Mimmis »

Mimmis

• Till minne av Lilleman
    • Skåne
« Svar #141 skrivet: 11 apr-13 kl 21:13 »

Tack snälla de värmer att ni tänker på han, han som var så obetydlig att han kunde ges bort i födelsedagspresent.  >:(

Mimmis

• Till minne av Lilleman
    • Skåne
« Svar #142 skrivet: 11 apr-13 kl 21:25 »
:'( :'( :'(
Det ÄR hårt att förlora ett djur!
  Baksidan av ett levande djur-ägar-ansvar är att, "Kärleken alltid anklagar oss  som skyldiga" - och vi frågar oss om vi inte kunnat undvka detta, i fall vi gjort så eller så. 
Men vi har sett här på gettavlan att Duredan har betytt enormt mycket gott för dessa vinddrivna existenser.  Du har sökt kunskap så snabbt Du kunnat, och försökt att göra Ditt bästa!
Även om Du kan ha svårt att ta till Dig trösten i detta nu, så vet vi andra att det är så. Lilleman såg ganska "sliten" ut i hårremmen, eftersom han bär klara spår av felnäring, och troligen både för lågt kolhydratintag och för lite protein, kan många saker ha gått alltför fel i hans lilla kropp.  Jmf strafffångarna som kom med e vita bussarna, många dog trotts god omvårdnad bl.a. p.g.a. att svälten slitit för hårt på hjärtat och att tarmarna var alltför skadade.  Lilleman fick i alla fall möta en snäll människa innan han avled - och han tycks hunnit förstå det!

Om Du tycker att de andra är allt för beniga/magra kan Du ge dem "Energiballans" enligt dossering på flaskan, under minst 7-14 dagar.  Blanda gärna också i 1/4 kub bakjäst per individ och dostillfälle.
Jästen bygger uppvomfloran
OCH MASSOR AV TALLRIS! TALLRIS först på morgonen och sist på kvällen!  Det kan de inte äta för mycket av!

Styrkekramar!/Tt

PS! Kan Du lägga honom kallt tills i morgon?

Tack för dina fina rader, de värmer ett ledsamt hjärta.
Energibalans skall införskaffas och jäst med eller utan socker?
Går det lika bra med gran eller det skall vara tallris?
Tack snälla än en gång för dina fina rader.

Mimmis

• Till minne av Lilleman
    • Skåne
« Svar #143 skrivet: 11 apr-13 kl 22:41 »
Till mine av Lillemanen... :-\
Längst fram i bilden. den modiga lilla killen.

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #144 skrivet: 11 apr-13 kl 23:26 »
Åh, vad fin han var, lillkillen. Förstår om du är ledsen, det gör ont att mista dem... :'(

4-ever

• Skåne
« Svar #145 skrivet: 11 apr-13 kl 23:54 »
Fy..har följt tråden... Kan bara säga *kram* till dig Mimmis.. och grrrrrrrrrrrrrrrrrrrr till de som inte ens vill säga vart de kom ifrån!
Tänker man på djuren då??? Nä, inte det minsta!
Fy f_n för dem och alla hjärtan i världen till dig!!!!
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Mimmis

• Till minne av Lilleman
    • Skåne
« Svar #146 skrivet: 12 apr-13 kl 00:44 »
Jag har inte getter men läser din tråd ändå.
Lilleman fick det ju bra på slutet, en människa som bryr sig, god mat och mys.
Han flög nog till "planeten där godsaker aldrig sinar" med ett leende på läpparna och dig i tanken.
Det tror jag i alla fall. 

*Kramar*

Tack WiIIoW man blir så bestört...

Mimmis

• Till minne av Lilleman
    • Skåne
« Svar #147 skrivet: 12 apr-13 kl 00:48 »
Åh, vad fin han var, lillkillen. Förstår om du är ledsen, det gör ont att mista dem... :'(

ja hur tokigt den än låter så efter vår korta kontakt så var han otroligt mysig och nyfiken på mig medans de andra var så rädda, han intog mitt hjärta på ett sådant sätt att det kommer att ta tid att förstå. Lilla lillkillen.

Mimmis

• Till minne av Lilleman
    • Skåne
« Svar #148 skrivet: 12 apr-13 kl 00:50 »
Fy..har följt tråden... Kan bara säga *kram* till dig Mimmis.. och grrrrrrrrrrrrrrrrrrrr till de som inte ens vill säga vart de kom ifrån!
Tänker man på djuren då??? Nä, inte det minsta!
Fy f_n för dem och alla hjärtan i världen till dig!!!!

Tack snälla du. Ja ikväll fick jag iväg ett mail som kanske kan höja pulsen på dem... >:(

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #149 skrivet: 12 apr-13 kl 04:46 »
Mår sååå dåligt?  Låter konstigt.  Förut ville hon ju bara bli av med dem?  Har dom läst tråden?  Den kan man ju bara må bra av - om man bryr sig det minsta om hur djuren känner!

Att stångas på lek är alldeles normalt.  Att stångas på allvar är också normalt - någon enstaka gång när det handlar om att göra upp rangordning.  Vilket som är vilket märker du rätt snart.  Att komma på inkallning är också normalt.  Äta ur hand är också normalt.  Äta ur hand långt innan man vågar låta sig klappas är också normalt.

Men att dö så där bara.  Det är inte normalt, och jag grunnar på vad det kan ha berott på.  Och hur det således ska kunna förebyggas för de fyra.

Och så har även du blivit intagen av dessa trevliga djur!  Välkommen i gänget!  :D

Jättefin bild!  Men jag blir förvirrad; var han så mycket yngre än de andra?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Mimmis

• Till minne av Lilleman
    • Skåne
« Svar #150 skrivet: 12 apr-13 kl 17:27 »
Mår sååå dåligt?  Låter konstigt.  Förut ville hon ju bara bli av med dem?  Har dom läst tråden?  Den kan man ju bara må bra av - om man bryr sig det minsta om hur djuren känner!

Att stångas på lek är alldeles normalt.  Att stångas på allvar är också normalt - någon enstaka gång när det handlar om att göra upp rangordning.  Vilket som är vilket märker du rätt snart.  Att komma på inkallning är också normalt.  Äta ur hand är också normalt.  Äta ur hand långt innan man vågar låta sig klappas är också normalt.

Men att dö så där bara.  Det är inte normalt, och jag grunnar på vad det kan ha berott på.  Och hur det således ska kunna förebyggas för de fyra.

Och så har även du blivit intagen av dessa trevliga djur!  Välkommen i gänget!  :D

Jättefin bild!  Men jag blir förvirrad; var han så mycket yngre än de andra?

Tack för alla dina bra svar de stärker mig.
Ivart fall var han mycket mindre.

Ja jag funderar varje dag på vad det var men magen var det alla gånger så stor och hård den blev en dag, men sedan gick den ju ner och den var mjuk.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #151 skrivet: 12 apr-13 kl 17:45 »
Kram till dig, Mimmis, och till dina kvarvarande hornmonster! Fler getägare borde vara så engagerade som du är!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Mimmis

• Till minne av Lilleman
    • Skåne
« Svar #152 skrivet: 12 apr-13 kl 23:42 »
Kram till dig, Mimmis, och till dina kvarvarande hornmonster! Fler getägare borde vara så engagerade som du är!

Kram till er med och getemycket god natt.

hon på torpet

• Uppland
« Svar #153 skrivet: 13 apr-13 kl 00:08 »
Jag har också läst den här tråden och nu undrar jag varför ingen veterinär tillkallades för att hjälpa "lilleman"? Eller gör man inte så när getter blir sjuka? Att djur lämnas att självdö är ju inte allmänt accepterat när det gäller andra djurslag?
Tala ut människa!!!

Tösen

• Småland
« Svar #154 skrivet: 13 apr-13 kl 02:32 »
Åh nej inte en till onödig kommentar :( Blir ju ledsen i förväg över hur det här kommer sluta.. Om du har läst tråden så ser du att det bollats mycket fram och tillbaka huruvida lillbocken var sjuk eller inte, man brukar inte ringa veterinär för att vara på plats dygnet runt ifall något akut skulle hända. Det är din första kommentar på forumet.. Säger inget men det är minst sagt misstänksamt med en så skarpt riktad första...entré ;)
Det blir vad du gör det till!

Tösen

• Småland
« Svar #155 skrivet: 13 apr-13 kl 02:36 »
"Hon på torpet" Förlåt.. Måste sett tokigt fel eller något, läste först att det var ditt inlägg nr 1 på forumet
Det blir vad du gör det till!

Trollmor

• -
« Svar #156 skrivet: 13 apr-13 kl 07:41 »
Välkommen till gettavlan, du på Torpet!  Men försök att läsa hela tråden innan du skriver mera!  ;)

Janne på Näset

• -
« Svar #157 skrivet: 13 apr-13 kl 07:48 »
Få djur har väl blivit så väl omhändertagna som bocken Lilleman. Mimmis förtjänar verkligen allt beröm och inte ovett! Bocken piggnade ju till, magens svullnad gick ner och han åt och drack, alltså inget läge för att ringa en veterinär. Vid nästa tillsyn låg bocken död något man inte hade kunnat förutse. Dessa djur är antagligen så försummade tidigare och det är omöjligt att nu veta vad de bär på för fel och brister. Bra kämpat Mimmis!

hon på torpet

• Uppland
« Svar #158 skrivet: 13 apr-13 kl 08:01 »
Tack Trollmor.
Jag är inte ute efter att "mucka gräl" i ett ämne som jag inte kan mycket om... men jag har läst tråden och blev illa berörd, ser nu också att Torptomten föreslog veterinär på ett tidigt stadium... förstår Tösens kommentar att man inte har tillgång till vet. "dygnet runt" men en konsultation kanske? Innan man som novis ger diskmedel...
Blev som sagt ledsen... (men jag förstår väl inte det här... jag äter inte däggdjur heller så det kanske är därför... )
Tala ut människa!!!

Trollmor

• -
« Svar #159 skrivet: 13 apr-13 kl 08:08 »
Ja, vi trodde ju att det skulle gå vägen.  Nu gäller det de kvarvarande fyra!   :-*

(Getter äter inte heller däggdjur.  Oftast.)

Dela detta:

* Inloggade just nu

1486 gäster, 3 användare (1 dolda)
Nataks, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser