Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sysselsättning vintertid för vaktlar?  (läst 2939 gånger)

isalinden

• Öland
Sysselsättning vintertid för vaktlar?
« skrivet: 24 mar-13 kl 19:18 »
Skulle behöva ha lite tips och ideer på vad man kan göra hos vaktlarna nu på vintern. Vi har de inne i stallet nu på vintern och dem börjar bli ganska rejält sysslolösa och både hackar och drar fjädrar på varandra..
Finns det ngn som har ngt förslag?
Ändrar om med halmen varje dag vilket uppskattas och rivs runt i, har testat att hänga upp talgbollar vilket de struntar fullständigt i och får en skål med olika sorters matrester varje dag mossa är ju väldigt poppis men finns ju inte tillgängligt nu pga all snö..
Hur gör ni? :)

Smajsan

• -
SV: Sysselsättning vintertid för vaktlar?
« Svar #1 skrivet: 24 mar-13 kl 19:31 »
Jag brukar ställa in te.x. en skokartong med lock, för dom gillar att hoppa upp på grejer. Mina är helt galna i skosnören,så det har jag bundit ett i gallret.Den leker dom med ofta. De får en eller 2 hela morötter att picka i sig,det tar ett tag.Bryt lite kvistar och granris och lägg in eller fäst i nätet. Det finns oändligt med sysselsättning till dom,använd fantasin och tänk "om jag var en vaktel,vad skulle jag villja ha i min bur då"  ;)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

lena70

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 26 mar-13 kl 06:27 »
Mina älskar att bada i sand. De ligger mest hela dagarna i sandbadena.  Jag har byggt små hus åt dom. Jag har byggt upp våningssystem, de gillar att klättra (som Smajsan skrev) tex maten finns på våning 2, dit upp är det en bräda, att gå på..( bräda med pinnar satta på bredden, med ett visst avstånd, typ såna höns har) På bottenplan finns sandbaden..osv Vaktlarna gillar att klättra och gå omkring på de olika våningarna..(sedan utnjuttjas ju ochså takhöjden, och inte bara själva golvytan)De har rör att gå igenom på burbotten, korgar att värpa i , stenar, massa halm,osv( de gillar kuperad terräng, saker att gömma sig bakom) Vatten och vaktlar är ochså ett kapitel för sig, de gillar vatten, jag har givit dom stora bad (typ gamla ungsformar) med vatten i och i ligger det stora stenar att kliva omkring på..Blir många vattenbyten per dag, de smutsar ner, men verkar ha roligt!!! ;D
På sommaren får de ochså grenar, löv, gräs.
Hoppas du får lite hjälp av detta.
Pilliga och plockiga, vill undersöka, klättra och gömma sig..!! ;D

tinaw

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 26 mar-13 kl 11:09 »
Om de hackar och drar fjädrar kan de också behöva mer protein (och kalk?) i maten. Rött ljus och inga skarpa reflexer gör dem mindre aggressiva. Den här årstiden drar alla hormonerna igång på full fart inför parningssäsongen, så det kan vara mer turbulent än vanligt. Många gömställen, så utsatta individer kan komma undan är bra. Jag brukar ge dem grönsaker hela, som de får hacka från. Typ morot eller ännu hellre faktiskt äpple.

isalinden

• Öland
« Svar #4 skrivet: 26 mar-13 kl 21:48 »
Jo, vi har både sandbad, lite höjdskillnader i form av kartonger och lådor och ihop snickrade "reden". grenar och stockar, halm och gömställen i massor. vi flyttar även om alla saker en gång i veckan och fixar och fluffar halmen en gång om dagen men verkar  inte räcka...
så min fantasi börjar som sagt att ta slut..   :(
Visste inte att de små liven behövde såååå mycket sysselsättning..  ;)
Så andra idéer ngn?  :)

tinaw

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 27 mar-13 kl 09:32 »
Flytta om en gång i veckan är för ofta, de blir jättestressade av större förändringar även om de också behöver att saker ändras. Testa att låta dem ha det likadant nån vecka, eller bara flytta om nån sak.

Dela detta:

* Inloggade just nu

602 gäster, 2 användare
nordictinkerer, Linnea H

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser