Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fjällnära ko  (läst 899 gånger)

Mustapeikko

• vänemöinen,gandalf,snusmumriken och jag
    • Norrbotten
fjällnära ko
« skrivet: 23 mar-13 kl 19:59 »
Lite amatör frågor runt denna ras... om de får beta i skogsmark under sommarn...hur mycket foder behövs det under vintern? vad är bra foder? har matat getter med torkade nässlor, de har gnagt träd käkat sly osv..kan dessa kor göra det samma? skulle det räcka med o slå hö till dom som de har över vintern?

med andra ord...vad är deras föda...hur mycket extra behöver de under vintrarna...eller rent ut sagt ...hur ser ett standard år ut för att sköta en sådan här ko...i matväg...mm

typ alla inlägg är välkomna...ingen erfarenhet alls av kor och det är inget jag kommer skaffa bara sådär men vill gärna ha lite tips o råd som man kan begrunda

drakvinga

• Småland
SV: fjällnära ko
« Svar #1 skrivet: 24 mar-13 kl 07:45 »
ger mina fri tillgång till hö samt några nävar blandkross lite då och då.. och naturligtvis mineraler och saltsten... och det verkar fungera bra
Bor på stor gård i kronoberg. med man barn och djur

Frida22

SV: fjällnära ko
« Svar #2 skrivet: 24 mar-13 kl 15:58 »
Dm måste ha grovfoder, alltså hö, eller ensilage. Ge i fri tillgång men byt ofta gärna varje dag, speciellt om du har ett foderbord där det oxå finns vatten som dom blaskar med. På morgonen skulle jag ge henne så mycket grovfoder så att det finns lite kvar på kvällen och samma sak under natten. Och kraftfoder kan man ge, oftast korn eller korn och havre till kor. Men inte lite då och då det pallar inte magarna! Beror absolut på mängd du ger. Sen beror det på om du ska mjölka, då behöver hon kraftfoder annars klarar hon sig på grovfoder.

Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 1 användare
DrMerkwurdigliebe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser