Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  odlingsklimat smålänska höglandet?  (läst 4964 gånger)

laiz

• Västergötland
odlingsklimat smålänska höglandet?
« skrivet: 20 mar-13 kl 10:48 »
Hej
Kollar runt på gårdar i Småland och har funnit ett ställe på höglandet söder om Vetlanda. Finns det någon här som kan säga något om odlingsklimatet där? Då en vän till mig är väldigt skeptisk pga av låga temperaturer och mycket nederbörd tänkte jag kolla om det finns någon här med erfarenheter av att bo och odla där?
Annan kuriosa mottages också tacksamt, t.ex. om finns det mycket alternativare i trakterna och hur det är i största allmänhet att bo och verka i trakterna kring Vetlanda?

Hälsningar!

Lisa

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: odlingsklimat smålänska höglandet?
« Svar #1 skrivet: 20 mar-13 kl 11:44 »
http://www.tradgard.org/svensk_tradgard/zonkarta/zonkarta_stor.html

Odlingszonen är ju inte så bra på småländska höglandet, men det beror mycket på läget. Ett gynnsamt mikroklimat kan skapas om man har lä, befinner sig på en södersluttning osv.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2 skrivet: 20 mar-13 kl 12:11 »
Det är rätt kuperat och borde finnas lika många sluttningar åt söder som åt norr.  ;D

Å dehär alternativarna sitter 3 mil rakt öster om Växjö, inte så långt ifrån.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

christelle

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 20 mar-13 kl 12:46 »
Det är kanske kallare zon men man kan göra väldigt mycket för att få ett bra (micro) klimat för sina växter tex vindskydda, dränera och täckodla.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Huggorm

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 23 mar-13 kl 21:02 »
Hej
Kollar runt på gårdar i Småland och har funnit ett ställe på höglandet söder om Vetlanda. Finns det någon här som kan säga något om odlingsklimatet där? Då en vän till mig är väldigt skeptisk pga av låga temperaturer och mycket nederbörd tänkte jag kolla om det finns någon här med erfarenheter av att bo och odla där?
Annan kuriosa mottages också tacksamt, t.ex. om finns det mycket alternativare i trakterna och hur det är i största allmänhet att bo och verka i trakterna kring Vetlanda?

Hälsningar!

Lisa
Nederbörden behöver du inte vara orolig för, det är förhållandevis torra trakter
http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/nederbord/1.4160

Grendela

• Småland
    • Skälshult gård
« Svar #5 skrivet: 27 mar-13 kl 06:12 »
Hej!

Jag kommer från en by strax utanför Vetlanda, och tycker inte att det har varit något problem med odlingsklimatet. Har inte upplevt att det skulle vara särskilt mycket mer nederbörd där än på andra ställen jag bott på. Nu bor jag vid småländska kusten och här ska det vara en eller två odlingszoner bättre, men ärligt talat så upplever jag ingen större skillnad. Trakterna kring Vetlanda är verkligen helt underbara, och jag skulle själv väldigt gärna vilja flytta tillbaka! Vetlanda = rekommenderas!
Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 30 mar-13 kl 08:50 »
Hej laiz! Jag bor i Vetlandaområdet. På Höglandet är det för det mesta odlingszon 4 (en ska av princip inte diskutera odling med folk som bor i Skåne, ta inte illa upp ieenilorac, men det är ungefär som att jämföra sitt resultat på en skidtävling med en hårt bloddopad landslagsåkare från 90-talet o:) ). Det är inte särskilt svårt att odla här, nästan alla vanliga svenska frukter, bär och grönsaker trivs i höglandsklimatet, och ger god skörd. På vissa håll finns t o m hjortronmyrar!

Hur mycket alternativare det finns i trakten....det framgår inte exakt vilket område ditt tilltänkta hem finns i, men om du vill ha säker statistik i ämnet kan jag berätta att här i bygden är ungefär var 7:e innevånare en get! Vilket torde vara åtminstone en indikator på en trakts alternativitet.

Jag blir liiite nyfiken, så om du vill kan du skicka ett PM med länk till stället du tittat på, så kan jag berätta mer :) !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Sussilo

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 30 mar-13 kl 08:59 »
Naturen däromkring är mycket vacker, det är nog allt jag vet om trakten.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 30 mar-13 kl 14:30 »
(en ska av princip inte diskutera odling med folk som bor i Skåne, ta inte illa upp ieenilorac, men det är ungefär som att jämföra sitt resultat på en skidtävling med en hårt bloddopad landslagsåkare från 90-talet o:) ).
Tar inte det minsta illa upp, men de flesta tror att Skåne är enhetligt och jättebra odlingsklimat. Själv bor jag i inlandet nära smålandsgränsen, det är odlingszon 3. Så jag har viss erfarenhet av att hitta lösningar som förbättrar odlingsförutsättningarna, för att kunna odla sådant som egentligen kräver en bättre odlingszon. Mycket går att lösa med kunskap, klurighet och envishet.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #9 skrivet: 30 mar-13 kl 18:38 »
ieenilorac: Nej, Skåne är absolut inte bara zon 1, men jag tänkte att det var i den zonen du bodde eftersom du skrev att odlingsklimatet var så dåligt på Småländska Höglandet. Klurighet och envishet finns nog både i Skåne och Småland :) .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

laiz

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 03 apr-13 kl 10:24 »
Tack för alla svar!
Jag tar tacksamt emot mer info och funderingar kring detta då vi fortfarande inte kommit fram till något beslut.

Dela detta:

* Inloggade just nu

687 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser