Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill du ha ett kontantlöst samhälle?  (läst 1692 gånger)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
Vill du ha ett kontantlöst samhälle?
« skrivet: 19 mar-13 kl 15:14 »
För många av oss fungerar kort och internet-bank alldeles förträffligt men ibland finns tillfällen där det blir opraktiskt. T. ex. Du hamnar vid sidan av vägen och får hjälp av en medtrafikant, som naturligt vis inte kan dra ditt kort. Hur gör du då?

Sen går det säkert att hitta hundratals andra tillfällen, som att "var ska du förvara din pension" m.m............ På denhär länken kan du i alla fall lägga in din protest:
http://kristofferhell.net/regeringens-konfiskering-ett-bankran-av-hela-befolkningen/ men du kan givetvis välja att inte bry dig också.  o:)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

MagnusH

• Västergötland
SV: Vill du ha ett kontantlöst samhälle?
« Svar #1 skrivet: 19 mar-13 kl 22:19 »
Framför allt blir det väldigt opraktiskt för de som vill arbeta och betala svart. Och så kan vi ju inte ha det... ;)

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #2 skrivet: 19 mar-13 kl 22:51 »
Det finns de som inte får bankkort, hur ska det gå för dem?
I händelse av strömavbrott/dataavbrott är vi i och för sig ganska ställda men butikerna KAN sälja mot kontanter och slå in efteråt. Utan kontanter funkar det inte.
Med tanke på de idéer som lanseras av EU angående Cypern känns det väl sådär att inte kunna ha lite kontanter.

Jag tror det är bra om vi har kvar kontanterna som komplement till e-pengarna. Bäst vore väl att pengar hade ett fast värde räknat i guld, silver eller mat.

/Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #3 skrivet: 19 mar-13 kl 23:41 »
visst är det så att frånvaron av kontanter förhindrar svarta affärer på ett sätt. Å andra sidan, de gamla kontanterna som i ett kontantlöst system blir värdelösa, skulle ju kunna användas vid sidan om, som en extern valuta. I första hand vid svarta affärer. Mycket användbart vid "bytesaffärer" där man då får ett mått på hur mycket t.ex. en tjänst eller gentjänst är värd.
Inom vissa kretsar gör man ju redan idag sina "värdekuponger" vid tjänster och byten.

Kan lagstiftarna ha tänkt färdigt där, eller har de bara haft otur....................... igen? Eller vill de enbart gå sina vänner finansfolket till mötes?

ninja

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 20 mar-13 kl 06:27 »
Nej jag vill inte ha ett kontantlöst samhälle. Jag betalar allt jag kan cash. Det jag inte kan betala cash är banklån, vissa fakturor samt bensin i vissa fall tex när jag inte tankat i tid och tvingas ta en obemannad mack. Tilläggas bör att jag dessvärre aldrig förtjänat en enda svart krona. Jag vill inte att alla mina köp ska spåras, och då måste jag väl förtydliga att jag handlar högst ordinära saker såsom mat, kläder, redskap.

Skogsola

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 20 mar-13 kl 06:49 »
 Ett haveri i bankernas datasystem så kanske alla datapengar är utraderade. #error# på alla konton. Den totala jämlikheten har införts.  :o

Naturliv

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 20 mar-13 kl 06:58 »
Det är verkligen märkligt när banker inte längre klarar av att hantera kontanter. Särskilt när det handlar om en valuta som är godkänd som landets valuta. Även om jag betalar med kort för bensin och mat, så vill jag kunna betala med kontanter när jag handlar på torg och andra kortlösa ställen. För det mesta plockar jag ut kontanter på macken, men jag vill nog också kunna ta ut eller sätta in pengar på banken.

Jag tror inte att svart handel stoppas genom att alla tvingas använda kort. De hittar säkert nya betalningsformer.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #7 skrivet: 20 mar-13 kl 08:39 »
Befolkningen blir väl tvungen att införa sin egen parallella valuta....

...eller BitCoins eller något liknande BerkShares http://www.berkshares.org/ om inte den gamla byteshandeln växer till sig igen.

/Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

greenpeace

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 20 mar-13 kl 09:08 »
i denna sak är det redan bestämd över våra huveden - dom enda som vinner på det är banken och kontrollen över befolkningen är total .

utligare ett drag i det stora pyramid spelet .
enda trösten är att bankerna själva inte är dom som är kända för långsiktighet-
ett error i systemet kommer radera ut det hela -

ibland verkar rollerna ombytta : på ena sidan godtroende (alternativare) som tror på politik och byrokrati .
på andra sidan råkapitalister , som gör allt för att få systemet på fall .

det är den omvända världen , lögnen total. vem fan kan man lita på ? jag sattsar på error i systemet, jämnlighet och naturen .

by the way : alternativa pengasystem är mig veteligen kriminaliserad i detta land  och kommer förmodligen bekämpas änn mera i den mån dom dyker upp.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #9 skrivet: 20 mar-13 kl 10:58 »
Citera
Befolkningen blir väl tvungen att införa sin egen parallella valuta....
Och jag tror likväl att bongar, tjugor och 500-lappar blir den paralella valutan. Vi behöver inte skapa fler. Men fler lär bli förhärdade brottslingar, fler kontrollanter behövs och "ofantliga" sektorn kan växa sig ytterligare lite större, och kosta ännu lite mer.
Kvartsbasar inom fögderi kan bli halvbasar och begära löneökning, då de har ansvar för fler underhuggare........ Snacka om kedjebrev!

Den som har ett perspektiv några årtionden bakåt kan se att Ofantliga Sektorn växer på samma sätt som ett pyramidspel.  Att bank- och finans-världen växt på samma sätt. Detta är ännu en väg att ta betalt, för att vi själva ska sköta alla transaktioner.

Eftersom befolkningen, (alternativ eller ej) inte kan enas så får politiker fritt spelrum (i präktig svensk demokratisk anda?) och roffande kapitalförvaltare och bankväsende får det stöd de behöver. När "vanligt folk" inte vill gå nära en politiker i kassakön och SWEDBANK kallas "bankajävelen" i dagligt tal och likväl kan de spela sina inbördes spel ostört. Vad är då vår demokrati värd?

greenpeace

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 20 mar-13 kl 11:20 »
bröd och smör blir hårdvalutan

Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 2 användare
Bokohammare, Gnu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser