Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygger om Caddy  (läst 5282 gånger)

Palle

• Skåne
Bygger om Caddy
« skrivet: 17 mar-13 kl 09:42 »
Har några saker jag tänkte göra om på min Caddy som jag tänkte dela med mig av. Det primära då Caddyn är en "lastbil" är att flytta avgasutblåset, det finns väl ingen lastbil som spyr ut röken baktill???

Sidoblås!

Rev ner avgassystemet och upptäckte ett par kul saker, Katalysatorn var en universal bensin-katt från Biltema som har gått igenom två besiktningar i min ägo  ;D

Och har konstaterat att vissa borde ha totalt svetsförbud även på amatörnivå  :o
I agree Victoria Nuland.... Fuck EU!!

Huggorm

• Gäst
SV: Bygger om Caddy
« Svar #1 skrivet: 17 mar-13 kl 09:46 »
Kunde de inte lägga igen den där glipan i alla fall, det måste ju vara ett extremt läckage där? Angående svetsarna ser det så illa ut att man nästan kan tro att de svetsat på plats under bilen

Palle

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 17 mar-13 kl 10:07 »
Misstänker att någon svetsat för första gången i sitt liv på plats under bilen med en "Flux-MAG"  >:(

Inget ont om en Flux-mag, har själv en sådan. Men den lämpar sig bäst till att häfta utomhus innan man tar in skiten i garaget och svetsar ihop med lilla 250A Kemppi'n  ;D
« Senast ändrad: 17 mar-13 kl 10:10 av Palle »

Puffpuff

• -
« Svar #3 skrivet: 17 mar-13 kl 10:40 »
Och har konstaterat att vissa borde ha totalt svetsförbud även på amatörnivå  :o
Varför då då? Känner du dej lurad, att du inte skulle köpt bilen om du sett svetsningen tidigare?
Jag har haft många gamla bilar där jag snabbt under ogynnsamma förhållanden med dålig utrustning fått ihop ett läckande avgassystem så att det har gått igenom besiktning. Det har ofta sett värre ut än dina bilder men det har varit tätt och det var så mycket billigare och mer resurssparande än att sätta dit ett nytt som kanske kostar som halva bilen.

Palle

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 17 mar-13 kl 16:20 »
Varför då då? Känner du dej lurad, att du inte skulle köpt bilen om du sett svetsningen tidigare?
Jag har haft många gamla bilar där jag snabbt under ogynnsamma förhållanden med dålig utrustning fått ihop ett läckande avgassystem så att det har gått igenom besiktning. Det har ofta sett värre ut än dina bilder men det har varit tätt och det var så mycket billigare och mer resurssparande än att sätta dit ett nytt som kanske kostar som halva bilen.

Nej bilen hade jag köpt i vilket fall då 1,9SDi är en kul motor att härja med, men slogs bara av hur toalt katastrofalt kassa dessa svetsar var  ;D

Varför kan man inte lägga de få extra minutrarna det tar för att göra ett bra jobb?

Palle

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 17 mar-13 kl 20:59 »
En katalysator har som uppgift att rena avgaserna, men ger även ett högt mottryck så motorn får svårare att göra sig av med avgaserna. Den katalysatorn som jag hittade under bilen var en Biltema universalkatt för bensinare. Det var denna som var så fruktansvärt dåligt svetsad.

Gjorde om denna till en "Race-katt"  ;D

Passade även på att sätta en bultfläns på katten så det blir enklare att ta loss downpipen.

Palle

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 17 mar-13 kl 21:05 »
Nu var det hela på plats  ;)

Dovt gött muller

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #7 skrivet: 17 mar-13 kl 21:26 »
Har några saker jag tänkte göra om på min Caddy som jag tänkte dela med mig av. Det primära då Caddyn är en "lastbil" är att flytta avgasutblåset, det finns väl ingen lastbil som spyr ut röken baktill???

Sidoblås!

Har det någon större betydelse om avgasröret är där bak eller vid sidan? Är det ett tecken på att den är sned om man kör med sidoblås?
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Huggorm

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 17 mar-13 kl 21:28 »
Tigsvetsad bultfläns på avgassystemet, jobbar du möjligtvis som rörläggare till vardags?  ;D

Palle

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 17 mar-13 kl 21:37 »
Har det någon större betydelse om avgasröret är där bak eller vid sidan? Är det ett tecken på att den är sned om man kör med sidoblås?

Nej jag vill bara kunna se rökmolnen lättare i sidospegeln  ;D

Palle

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 17 mar-13 kl 21:41 »
Tigsvetsad bultfläns på avgassystemet, jobbar du möjligtvis som rörläggare till vardags?  ;D

Mjo.. lite då och då. Svetsar dock mest rörtråd  ;)

Körde flänsen med Tig'en då det är lite klurigt att köra en så liten svets med MAG'en, ville inte riskera att bultskallarna skulle rida på svetsen  ::)

Nä i morgon ska jag rota rundor i elektroniklådorna och värma upp lödpennan, tanken är att jag ska kunna ställa max bränsletillförsel med en liten potte där stereon en gång satt  8)
« Senast ändrad: 17 mar-13 kl 21:45 av Palle »

Puffpuff

• -
« Svar #11 skrivet: 17 mar-13 kl 23:14 »
Nu var det hela på plats  ;)
Dovt gött muller
Du får bra mycket sämre markfrigång med ljuddämparen på det där viset. Med 500kg på flaket och mycket snö så är nog risken att ljuddämparen fungerar som plog.

Palle

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 18 mar-13 kl 15:54 »
Sant, men det är dom små originalsulorna på nu  ;)

Palle

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 19 mar-13 kl 16:14 »
Hmmm

Har provat den ökända DIY-modden, visst får den mer bränsle men den får låååångt ifrån så mycket som jag vill innan tomgången blir orolig...

Custom-mappning nästa  ;D

Huggorm

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 19 mar-13 kl 19:42 »
Är det bara jag som tycker det är ett jäkla miljösvineri att köra med rensad kat och uppställd dieselpump som ger stora, sotiga moln av oförbränd diesel varje gång man trampar på gasen? Det känns väldigt fel på ett forum som Alternativ, där mycket handlar om att leva ett långsiktigt hållbart liv.

malarmaster

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 19 mar-13 kl 19:59 »
att vara alternativare har ju visat sig i många trådar inte ha med miljö och långsiktighet att göra,tyvärr.
särskilt i motortrådar verkar det mest handla om att hålla liv i gammalt skit istället för att satsa på miljöriktiga alternativ.varför man skall modifiera en bil för att den skall funka sämre vet jag inte,men nöjena är olika.
själv försöker jag satsa på alternativ som gör det så billigt som möjligt att köra,dvs ett fordon med låg bränsleförbrukning och givetvis lagligt avseende avgasutsläpp.
har tidigare ifrågasatt olika åsikter i olika trådar där man inte tycks bry sig om miljön,energislöseri,långsiktighet.
det är väl kul att alternativ är öppet för alla men för mig betyder alternativ en livsstil mer i miljövänlig riktning. ulf

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #16 skrivet: 19 mar-13 kl 20:09 »
att vara alternativare har ju visat sig i många trådar inte ha med miljö och långsiktighet att göra,tyvärr.
särskilt i motortrådar verkar det mest handla om att hålla liv i gammalt skit istället för att satsa på miljöriktiga alternativ.varför man skall modifiera en bil för att den skall funka sämre vet jag inte,men nöjena är olika.
själv försöker jag satsa på alternativ som gör det så billigt som möjligt att köra,dvs ett fordon med låg bränsleförbrukning och givetvis lagligt avseende avgasutsläpp.
har tidigare ifrågasatt olika åsikter i olika trådar där man inte tycks bry sig om miljön,energislöseri,långsiktighet.
det är väl kul att alternativ är öppet för alla men för mig betyder alternativ en livsstil mer i miljövänlig riktning. ulf

*skriver under på det*
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Bonnafan

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 19 mar-13 kl 20:13 »
ja byggde om mitt avgassytem på min nissan king cab  så det blev sidepipes, blev görbra tog bort den stora ljudämparen med så hörde man det tjutande ljudet ifrån turbon häftigt tyckte jag Men inte han på bilprovningen :) men är ju en lätt lastbil sa ja, gör som ja vill okej han godkännde det i 3 år 4 året fick han nog sätt på en ljudämpare till, sagt å gjort fixade det då,

alltid skoj å svetsa å fixa på nått

lycka till med din caddy :)

Palle

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 19 mar-13 kl 20:33 »
Är det bara jag som tycker det är ett jäkla miljösvineri att köra med rensad kat och uppställd dieselpump som ger stora, sotiga moln av oförbränd diesel varje gång man trampar på gasen? Det känns väldigt fel på ett forum som Alternativ, där mycket handlar om att leva ett långsiktigt hållbart liv.

Håller med om att det är miljösvineri att köra utan katalysator, men i detta fallet så satt där en bensinkatalysator som gör noll och ingenting på en dieselmotor, ja den bromsar ju avgaserna..  >:(

Historien slutar inte med att motorn ska ryka så mycket som möjligt, svart rök är oförbrännt förkolnat bränsle och därmed förluster... och slöseri är jag inte intresserad av  ;D

Fortsättning följer  ;)

Existens!

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 19 mar-13 kl 20:40 »

Ja, det är lite synd på just en dieselcaddy.. som är så snål på soppa. Jag hade en som gick 63 000 mil.. Har nog aldrig haft en så billig bil i drift.

Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 2 användare (1 dolda)
Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser