Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  2-taktare med ventiler?  (läst 4622 gånger)

Fraams Palsing

• Gäst
2-taktare med ventiler?
« skrivet: 15 mar-13 kl 19:49 »

(jag har flyttat detta från "Energi - Fordonsdrift!")

Jag minns att det gjordes experiment med 2-taktsmotorer med ventiler för länge sedan, det var visst 1960-talet, med baktanken att de skulle kunna användas som speedwaymotorer, där det ju är av vikt att kunna bromsa med motorn. I ´reglementet´ för speedway stod att läsa, åtminstone förr :"Vid träning och tävling får bromsar inte förekomma!"

Vet du något om det här?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: 2-taktare med ventiler?
« Svar #1 skrivet: 15 mar-13 kl 23:00 »
Inte bara experiment, utan det finns många serietillverkade tvåtaktsmotorer med ventiler också. T ex de GM tvåtaktsdieslar som sitter i de flesta större diesellok i Sverige (T44, TMY, TMZ m fl), och Körting/Junkers dubbelverkande tvåtaktsmotorer som bl a användes i många stationära anläggningar när förra seklet var ungt.
Pulsator-motorerna (dvs tvåtakts tändkulemotorer som byggdes om för gengasdrift under kriget) fick en insugningsventil i topplocket men behöll den kolvstyrda avgasporten på vanligt tvåtaktssätt.

Vargerik

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 15 mar-13 kl 23:54 »
Boyesen har försökt utveckla en tvåtaktsmotor med styrd avgasventil. Det tråkiga med att försöka utveckla en tvåtaktare är att man står där med en fyrtaktare innan man vet ordet av!  :)

Fraams Palsing

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 16 mar-13 kl 00:00 »

Jo, jag känner till stora fartygsdieslar, men INTE gengaständkulor,torbjörn!

Ny ska jag söka efter ´Boyesen`på nätet!

Tack för era svar, "torbjörn och Vän af Ordning!"

Fraams Palsing

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 16 mar-13 kl 07:53 »
Det blir intressant tror jag att läsa om det här när det mörknar för min dataskärm är för mörk, ändå har jag förljusat den maximalt! tror jag!  Jag har aldrig hört någon sådan motor gå, men jag antar att den liknar tvåtaktaren, den vanliga!
Jag såg mycket på motocross för länge sen, men då tvåtaktarna tog över gick jag över till speedway, mycket för att jag inte tyckte om för mycket tvåtaktareoljud. Länge sedan förstås.  De första tvåtaktarna som körde i
de tunga klasserna var Puch med sina dubbelkolvmotorer, de hängde med bra, tyckte jag, och DET ljudet tolererade jag.

Tack, `Vän af Ordning!`
« Senast ändrad: 16 mar-13 kl 07:55 av Fraams Palsing »

Vargerik

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 16 mar-13 kl 20:19 »
Det blir intressant tror jag att läsa om det här när det mörknar för min dataskärm är för mörk, ändå har jag förljusat den maximalt! tror jag!  Jag har aldrig hört någon sådan motor gå, men jag antar att den liknar tvåtaktaren, den vanliga!
Jag såg mycket på motocross för länge sen, men då tvåtaktarna tog över gick jag över till speedway, mycket för att jag inte tyckte om för mycket tvåtaktareoljud. Länge sedan förstås.  De första tvåtaktarna som körde i
de tunga klasserna var Puch med sina dubbelkolvmotorer, de hängde med bra, tyckte jag, och DET ljudet tolererade jag.

Tack, `Vän af Ordning!`

Fjolla!  ;)

Moto GP dog ju för tusen hakar när de började köra fyrtakt.. Cross låter ju hur fjantigt som helst sedan nåt fån kom på att det ska vara ventiler i topplocken..
Nä, fram för mer tvåtakstos, större expansionskammare och mer okontrollerbara motorer. En frisk motor tänder på varje varv!

blizzard

« Svar #7 skrivet: 22 mar-13 kl 00:49 »
Numer så finns det ju mixmotorer som kör på en blandning av två och fyrtakt ;)

Vargerik

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 04 apr-13 kl 22:05 »
Numer så finns det ju mixmotorer som kör på en blandning av två och fyrtakt ;)

Länk? Låter intressant/skumt.

blizzard

« Svar #9 skrivet: 16 okt-13 kl 20:06 »

Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser