Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp! Dräktig tacka som inte äter!  (läst 3732 gånger)

Krollilja

• Äntligen på-landet-bo igen!
    • Gästrikland
Hjälp! Dräktig tacka som inte äter!
« skrivet: 13 mar-13 kl 13:58 »
Hej,

har precis (4 dygn sen) fått hem våra allmogefår. En dräktig tacka vägrar dock äta. Hon ska lamma om någon vecka eller två. Jag tror hon har ätit lite ensilage, men inget kraftfoder (van med ca 5 dl havre om dagen). Och nu vet jag inte om hon äter ensilage heller - magen ser helt insjunken ut runt ryggraden.

Vad ska jag göra? Kan jag ge henne något annat? Eller ska hon till och lamma och vägrar därför? Vad tror ni?

Halte

• Gäst
SV: Hjälp! Dräktig tacka som inte äter!
« Svar #1 skrivet: 13 mar-13 kl 14:05 »
Hej,

har precis (4 dygn sen) fått hem våra allmogefår. En dräktig tacka vägrar dock äta. Hon ska lamma om någon vecka eller två. Jag tror hon har ätit lite ensilage, men inget kraftfoder (van med ca 5 dl havre om dagen). Och nu vet jag inte om hon äter ensilage heller - magen ser helt insjunken ut runt ryggraden.

Vad ska jag göra? Kan jag ge henne något annat? Eller ska hon till och lamma och vägrar därför? Vad tror ni?
Har den inte ätit på 4 dagar eller är det just idag?

Krollilja

• Gästrikland
« Svar #2 skrivet: 13 mar-13 kl 14:09 »
Hon åt lite i början, sen har jag ju inte koll dygnet runt men varken igår eller idag har jag sett att hon idisslat. havre/korn/hårdbröd vägrar hon. Hur länge klarar hon sig utan? Hur länge innan lamning kan dom sluta äta?

Halte

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 mar-13 kl 15:11 »
Hon åt lite i början, sen har jag ju inte koll dygnet runt men varken igår eller idag har jag sett att hon idisslat. havre/korn/hårdbröd vägrar hon. Hur länge klarar hon sig utan? Hur länge innan lamning kan dom sluta äta?
Mina har i princip ätit ända fram till lammningen sätter igång..

Att den inte äter något eller väldigt lite skulle nog jag tyda som att det är något fel..
Det är ju inte så lämpligt, eller lagligt egentligen, att transportera djuren så pass nära en förestående lammning. Risken finns ju att den blivit stressad och att något gått fel med lammen..

Verkar den allmänpåverkad? Typ slöare än de andra?

LenaP

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 13 mar-13 kl 18:22 »
Kolla tempen..

mulleberga

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 13 mar-13 kl 18:42 »
Vomstörning/ ingen idissling???? jag tycker att du bör kontakta veterinären.
Bor på Liljegården med islandshästar, shettlandsponnys, får, höns, hundar och katter

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #6 skrivet: 13 mar-13 kl 18:44 »
håll koll, jag tror det är lamm på gång
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

vallhunden

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 13 mar-13 kl 20:00 »
Om hon har undertemp så kan det vara kalkbrist. Kalkbrist kan ju vara troligt, eftersom stress framkallar det. Är hon nära inpå lamning och har transporterats så finns ju risk för kalkbrist!! Är det kalkbrist blir hon snabbt sämre - det bara att kalla på veterinären!!

Två andra diagnoser som kan vara aktuellt är 1. foderleda - om hon har fått för mycket kraftfoder i förhållande till grovfodret. Kanske att hon åt upp allt kraftfoder, som var ämnat till allihop??!! Det är en vomstörning -ph-balansen har blivit fel i vommen. 0,5 dl matolja för att bli av med det som ligger som en propp i magen, sen kan du sno tuggbollar av de andra tackorna och stoppa i munnen på henne...

Sista diagnosen är 2. acidos. Då har hon fått för lite näring i förhållande till foderbehovet. De borjar ta av sina fettreserver för snabbt och blir sjuka. Slutar att äta. Svälter. Energibalans är botemedlet på det - finns på Granngården.

Det gäller att ställa rätt diagnos, eftersom allihop har som symtom att de slutar äta...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

blizzard

« Svar #8 skrivet: 13 mar-13 kl 20:39 »
Står tackan avskillt från de andra? eller går de i grupp?
Hur många tackor pratar vi om?
Är alla betäckta och förväntas lamma?

Krollilja

• Gästrikland
« Svar #9 skrivet: 13 mar-13 kl 21:15 »
Det var lamm på g! De skulle inte komma förrän om drygt två veckor. Men nu är en liten krabat ute, liten men pigg, äter och brääääker! Och mamma äter hon med. Uj uj, varför skaffar man djur... :-)

blizzard

« Svar #10 skrivet: 13 mar-13 kl 21:58 »
 ;D ha ha...
Det låter bra...
Låt gärna tackan med sina lamm vara ensam lika många dygn som hon har lamm,minimum...
Kolla att lammet/lammen får mat så att det inte bara ser ut som att det diar,om det har lärt sig att äta vill säga.
Hur många lamm?

Krollilja

• Gästrikland
« Svar #11 skrivet: 13 mar-13 kl 22:12 »
Japp, försöker hålla mig i bakgrunden! Stoppade dock fram honom till spenen en gång eftersom det inte gick så bra. Funderar på att hjälpa till o torka om han inte är torrare när jag kommer ut nästa ång. Hitills bara en, men ingen efterbörd... Hoppas det blir klart snart !

blizzard

« Svar #12 skrivet: 13 mar-13 kl 22:51 »
Det viktigaste är att lammet lär sig/tillåts lära sig att äta själv.Det är det man fåt hålla koll på... ;)
Ibland så kan det vara så att tackans spenar är stockade och behöver en rejäl "omg" innan de börjar leverera.
Är lammet svagt och försiktigt så kanske det inte lyckas få tackan att leverera.
Råmjölken kan i ibland ha stockat så att man måste hjälpa till lite.
Nu tror jag inte att detta är fallet här.
Är ni helt nya så håll koll på om tacka låter lammet dia,lyfter hon bara benet och går iväg så är det inget bra tecken.
Att slicka/torka lammet ska tackan fixa själv :)

Krollilja

• Gästrikland
« Svar #13 skrivet: 14 mar-13 kl 07:53 »
Ulle mår finfint och nu äter hans mor som en tok! Så skönt att det ordnade sig. Det är en världsgo social tacka så det hade varit himla synd om det hänt något tråkigt.

Jag hjälpte honom med spenen några gånger igår kväll, när han inte fått i sig något efter tre timmar så tyckte min fåruppfödar-kompis att det var bäst. Men det var läskigt att gå o lägga sig med dem ute, 15 minus och bara värmelampa!

Dela detta:

* Inloggade just nu

425 gäster, 1 användare
norrbottn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser