Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  så blomsteräng  (läst 8043 gånger)

Broberg

• Gäst
SV: så blomsteräng
« Svar #20 skrivet: 13 mar-13 kl 20:57 »
Jo, och om det, efter något år,  hittar dit något kul kan man nog skynda på det lite genom att så in mer av det och kanske andra arter som gillar samma sorts mark.
Det är liksom lönlöst att på t.ex en frodig och i åratal konstgödslad vall, titta på och försöka så in torrängsblomster.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #21 skrivet: 14 mar-13 kl 07:41 »
Håller med lopt, sköt det som en äng så kommer ängsväxterna långsamt tillbaks om det är gammal ängsmark. Om det är gammal vall så måste du nästan skrapa av ytlagret och kanske tillsätta sand för att magra ut jorden, annars blir det svårt. Men en äng behöver inte bestå av blommor. Oftast bestod de gamla slåtterängarna av en mängd olika gräs som trivs på mager mark. Mångfalden är inte alltid vackert blommande blommor. Men vill man bara ha en "snygg" blomsteräng så kan man ju alltid plöja varje år och så in 3-4 sorter som blommar.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #22 skrivet: 14 mar-13 kl 07:44 »
Nu var ju ts syfte, som jag förstår det, att ge bina bra drag hela säsongen. Då är en äng med diverse gräs helt värdelös. Jag skulle i ts ställe välja att plöja och så in biväxter, och strunta i att försöka få till en traditionell äng, eftersom det ju inte är vad ts behöver/vill ha.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Lise

• Värmland
« Svar #23 skrivet: 14 mar-13 kl 12:10 »
Helt klart trådens bästa råd. Försök sänk näringshalten i marken så att gräset missgynnas och på sikt lär du få en artrikare äng med större inslag av blommor. Det funkar även att lägga ut hö från en artrik äng i närheten för att på så sätt få in nya arter med lokal anpassning. Det är för all del inte tillåtet att så på det sättet men du kan ju alltid sprida ut höet över marken av någon annan anledning.
Varför skulle det inte vara tillåtet?

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #24 skrivet: 14 mar-13 kl 21:36 »
Varför skulle det inte vara tillåtet?

Jag tror det beror på regler angående rödlistade och fridlysta växtarter. Enligt länsstyrelserna så är det en stor risk att man inför en rödlistad växtart på ny äng om man sprider ut hö från en artrik äng på marken. Det är inte tillåtet att sprida rödlistade växtarter utan tillstånd.
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Lise

• Värmland
« Svar #25 skrivet: 15 mar-13 kl 07:37 »
Det finns fridlysta arter som man inte får ta fröna ifrån. Men det finns ju gott om artrika blomsterängar utan fridlysta växter också. Man får gärna sprida ängsfröer via hö annars. På den Länsstyrelse där jag arbetar rekommenderar vi det ofta.
Att sprida fridlysta och rödlistade arter är såklart i grund och botten också nånting positivt (men fråga först). Och då bör det vara till ett ställe man har god förhoppning om att växten klarar sig långsiktigt, en troligen ganska bördig åker som TS har är inte rätt ställe!

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #26 skrivet: 15 mar-13 kl 08:06 »
Det finns fridlysta arter som man inte får ta fröna ifrån. Men det finns ju gott om artrika blomsterängar utan fridlysta växter också. Man får gärna sprida ängsfröer via hö annars. På den Länsstyrelse där jag arbetar rekommenderar vi det ofta.
Att sprida fridlysta och rödlistade arter är såklart i grund och botten också nånting positivt (men fråga först). Och då bör det vara till ett ställe man har god förhoppning om att växten klarar sig långsiktigt, en troligen ganska bördig åker som TS har är inte rätt ställe!

Att sprida ut ängshö är ett effektivt sätt att sprida växter och som du skriver är det inte tillåtet att samla frö från fridlysta arter dvs det man gör när man samlar hö som ska spridas på nya ställen. Att samla in samma hö med samma frö för att låta djur äta det är helt tillåtet. Det är kul att höra att det finns en länsstyrelse som rekommenderar höspridning :)
En bördig åker med ängsfrö från en mataffär lär inte bli en traditionell artrik äng
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

jimvidar

• Perenner och mat som största intressen.
    • Uppland
« Svar #27 skrivet: 13 maj-13 kl 11:03 »
 Det är det svåraste man kan ge sig på är att göra en sommaräng. Jag har testat i liten skala att så in färdig sommarängsfröblandning på min egen tomt, blandat med vildinsamlade plantor av prästkragar, lupiner, en sorts blåklocka som är mer som ogräs och blåklint. Jag har dessutom grävt bort grässvålen på olika ställen i mattan och sått in med vallmofrön. Det är först nu fyra år senare som jag kan se något resultat av min möda. Ett alternativ för dig kanske skulle vara att så in Lin som är näringskrävande,blommande och skulle förbättra förutsättningarna för din sommaräng.

Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 3 användare (1 dolda)
JoeDirt, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser