Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Få hönan att lägga ägg i redet?  (läst 3854 gånger)

shelale

• Västergötland
Få hönan att lägga ägg i redet?
« skrivet: 11 mar-13 kl 06:46 »
Nu har hönsen börjat värpa men den ena envisas med att lägga ägget på golvet. Mitt på golvet till och med. Hur ska jag få henne att vilja lägga den i redet?

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
SV: Få hönan att lägga ägg i redet?
« Svar #1 skrivet: 11 mar-13 kl 07:58 »
Jag tog av mannens kasserade golfbollar o lade i redena, istället för redägg:) Då lade unghönorna äggen i redena istället för på golvet, funkade ialla fall här.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

shelale

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 11 mar-13 kl 12:46 »
Jag har redägg i värpredena. Men det verkar inte hjälpa.  Jag har bara två reden. men också bara fyra höns. Behöver man fler? Eller ska jag göra en mer öppen rede till henne på ett annat ställe?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 11 mar-13 kl 13:04 »
Det kan ta ett tag för unghönor att lära sig var de ska värpa. De brukar inte gilla öppna reden, det ska gärna vara lite mörkt i redet, enligt de flesta hönor. Vad har du för material på bottnen av redena?

2 reden är definitivt inte för få, men unghönan kanske är lågt i rang, och därför inte vågar värpa i redena?

Mörkare reden eller att bara avvakta är mina tips.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

karsan

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 11 mar-13 kl 21:20 »
Fast en höna som värper mitt på golvet kanske gillar ett öppet rede.  Man kan ju pröva med att ställa dit en låda eller korg med halm ungefär där hon brukar värpa - är väl bättre än på golvet, mindre risk att ägget blir trampat på eller rullar bort.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 11 mar-13 kl 23:45 »
Fast en höna som värper mitt på golvet kanske gillar ett öppet rede.  Man kan ju pröva med att ställa dit en låda eller korg med halm ungefär där hon brukar värpa - är väl bättre än på golvet, mindre risk att ägget blir trampat på eller rullar bort.
Det är ju möjligt, men troligare är att hon är stressad och inte begriper bättre ännu. Flera av mina hönor har börjat sin värpkarriär med att värpa ett flertal ägg mitt på golvet, eller för den delen medan de sitter på sittpinnarna. Efter ett tag har alla föredragit ett skyddat mysigt rede med mycket bomaterial, jag brukar bottna med kutterspån och sedan ha halm eller hö ovanpå.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

shelale

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 07 apr-13 kl 16:32 »
Nu har hon äntligen börjat lägga ägg i redet. Så det har löst sig =)

Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser