Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kycklingar hackade eller eksem?  (läst 4199 gånger)

karsan

• Södermanland
SV: Kycklingar hackade eller eksem?
« Svar #20 skrivet: 18 mar-13 kl 18:19 »
Jag har behandlat infekterade eksem med hydrokortisonsalva. På mina egna eksem.

Smajsan

• -
« Svar #21 skrivet: 18 mar-13 kl 22:11 »
Ja, vilken bra idé, så klart du ska prova det.Det finns milda kortison salvor på apoteket som är ganska feta och dryga.Prova det  :)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Cathrin73

• Södermanland
« Svar #22 skrivet: 19 mar-13 kl 14:15 »
Okej! Ja det kanske kan vara värt att testa.
Bor på landet och har hedemorahöns och några blandisar, två katter, en kanin, en Fransk Bulldog, två barn och en man.

Cathrin73

• Södermanland
« Svar #23 skrivet: 22 mar-13 kl 10:25 »
Nu har ännu en kyckling blivit hackad. Jag trodde jag hade kommit på vem det var som hackade och när jag flyttade över den till större och tuffare kycklingar så blev ingen mer hackad. Sedan sålde jag den och de större kycklingarna och det verkar funka i deras nya hem också.
Så nu har det ju varit lugnt på den fronten ett tag men så igår så var plötsligt en hackad igen. Jag hade fyra kycklingar tillsammans och en av dem blev alltså utsatt. Men jag har inte plats, burar och vattenflaskor så att jag kan sära på dem så de bor en och en. Det är ju ohållbart. Jag vet inte om det är så att det är en som är den som hackar och att jag helt enkelt misstänkte fel kyckling eller om det är något annat som får dem att göra så.
Jag tittade till dem igår förmiddag och allt var frid och fröjd. Sen så åkte jag iväg en sväng och när jag tittade till dem fyra timmar senare så var en hackad. Det enda som jag kan se som kan ha utlöst det är att deras vatten hade tagit slut. Men de hade vatten när jag åkte iväg, nog borde de väl klara sig utan vatten nån timma utan att bli knäppa? Uppenbarligen hade de ju druckit upp det eftersom de har flaskor med pip och därmed inte kan skvätta ut det eller skvätta i spån.

Jag satte på antiseptisk salva på såret och så fick den vara i en annan bur över natten. Men naturligtvis hade den kliat sig själv så såret var större. Men nu så klippte jag klorna på den och så satte jag på bandage, sånt som man kan ha till hundar som klistrar på sig själv men inte på nåt annat. Jag satte på bandage på tårna också men det ramlade av ganska snabbt.

Det är så ledsamt och jobbigt när det blir så här och jag inte vet riktigt hur jag ska lösa det.

Den andra kycklingen har inte blivit sämre, kanske inte direkt bättre heller men det som var svullet har blivit lite mindre svullet och den har inga sår längre. Den verkar må okej så jag låter den hänga med ett tag till så får vi se helt enkelt hur det utvecklar sig.
Bor på landet och har hedemorahöns och några blandisar, två katter, en kanin, en Fransk Bulldog, två barn och en man.

Smajsan

• -
« Svar #24 skrivet: 22 mar-13 kl 10:58 »
Men så söt  :-* Är det kycklingarna som hackar varandra? Jag har läst att de kan göra det om de har llite proteinbrist, eller tråkigt eller trångt. Men dina verkar inte ha något av det ju. Det kan inte vara så att det finns någonting som de kan fastna och göra sig illa på i buren, som du knappt ser?
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Cathrin73

• Södermanland
« Svar #25 skrivet: 22 mar-13 kl 11:15 »
Ja det är kycklingarna som hackar på varandra. Proteinbrist kan det nog inte vara. Möjligtvis om de kan ha tråkigt... men vad gör man åt det? De har pinnar att sitta på och de bor bredvid de stora hönsen med bara galler emellan. Jag är ute hos dem många gånger per dag. Hur roar man kycklingar?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #26 skrivet: 22 mar-13 kl 11:25 »
Ge dem vetagräs, groddar, morötter eller annat som tar en stund att äta. Lägg in en grankvist eller annan kvist som de kan hacka lite på och leta insekter på.

Hur var det med ljuset, kan det vara för starkt, eller igång för många timmar?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Cathrin73

• Södermanland
« Svar #27 skrivet: 22 mar-13 kl 13:12 »
Ge dem vetagräs, groddar, morötter eller annat som tar en stund att äta. Lägg in en grankvist eller annan kvist som de kan hacka lite på och leta insekter på.

Hur var det med ljuset, kan det vara för starkt, eller igång för många timmar?

Tack för tipsen. Dagtid kommer ljuset in genom 3 rätt små fönster, kycklingarna bor i ett mindre utrymme som inte har riktigt lika mycket ljus som övriga hönshuset. Jag har en lampa i hönshuset som känner av hur ljust det är och som är på tid också. Så om det är mörkt ute på morgonen och eftermiddagen så tänds lampan en stund annars så är det bara dagsljus.

Jag har ju flyttat runt kycklingarna lite och vad jag tror så är det nog bara någon av dem som hackar. Jag tror inte att alla har det beteendet och i så fall så beror det väl inte på yttre omständigheter, annat än att den som hackar då kanske lättare blir uttråkad? Jag ska försöka hitta på lite mer förströelse åt dem.

Smajsan

• -
« Svar #28 skrivet: 24 mar-13 kl 16:36 »
Hur går det Cathrin? Har kycklingarna slutat hacka varandra, är de sjuka bättre?
Skriv gärna o berätta hur det går  :)

Cathrin73

• Södermanland
« Svar #29 skrivet: 25 mar-13 kl 17:39 »
Vi fick ta bort den som var mest illa däran, det hade blivit för infekterat  :( Den andra håller det på att växa ut fjädrar på så med den går det nog vägen. Och den som senast blev hackad verkar det rätt bra med. Jag har ju satt bandage på och gör mitt bästa för att det inte ska kunna bli infekterat. Den går för sig själv nu tills jag är säker på att det har läkt ordentligt.
Ingen har hackat nåt mer, jag har gett dem extra vitaminer och sett till att de har att göra under dagen så de inte får tråkigt.

En envis höna har lagt sig att ruva. Jag försökte mota bort henne och ta äggen ett tag men hon är så himla envis så jag lät henne få några ägg nu, så om allt går vägen får jag några nya kycklingar om ca tre veckor. Men då får hönan vara mamma och kanske är det bättre.

Sorgligt är det att förlora kycklingar men jag får väl se det som att jag i alla fall lärt mig något och förhoppningsvis klarar jag att ta hand om och/eller undvika liknande problem i fortsättningen.

Tack för ert stöd och era råd!

Smajsan

• -
« Svar #30 skrivet: 26 mar-13 kl 21:19 »
Men vad synd Cathrin  :'( men så är hönslivet ibland,men det gör det ju inte lättare för det. Hoppas nu att de två sjuka blir friska nu.Och att du får fina kycklingar om 3 veckor. Det är faktiskt kul med en hönsmamma med,så kul att se när hon visar de små hur de ska göra eller inte göra,och när de ska komma och krypa in under varma goa ulliga mamma  :)

Cathrin73

• Södermanland
« Svar #31 skrivet: 27 mar-13 kl 09:24 »
Tack Smajsan!

Ja, det är ju det bästa för kycklingarna att ha en hönsmamma  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 2 användare
Lasse-hatten, Lilla i

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser