Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torra matta äggskal?  (läst 1705 gånger)

Maissan

• Södermanland
Torra matta äggskal?
« skrivet: 07 mar-13 kl 10:53 »
Hej. Har någon svar på varför en del ägg får matt, skrovligt skal? Är det någon idé att försöka kläcka dessa?

Maissan

• Södermanland
SV: Torra matta äggskal?
« Svar #1 skrivet: 08 mar-13 kl 07:43 »
Har ingen av er 24 som varit inne o läst, någon idé om detta? Tror inte att det bara är jag som råkat ut för fenomenet.

Bell

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 08 mar-13 kl 10:07 »
Har ingen av er 24 som varit inne o läst, någon idé om detta? Tror inte att det bara är jag som råkat ut för fenomenet.
Förstår inte vilket fenomen :-[
<3 Även rosen har taggar <3

Maissan

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 08 mar-13 kl 19:10 »
Fenomenet består av att äggskalet är matt, skrovligt och oftast inte spräckligt. Ett för mig ok ägg är blankt, slätt och prickit i olika mönster. Ska nog försöka lägga in ett foto på dessa olikheter. Eftersom ingen svarar, så kanske detta är helt OK ???

Bell

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 08 mar-13 kl 20:16 »
Ok då förstår jag lite mer :)
Mina vaktlar har gjort något ägg som inte var "polerat" fast det var bland de första de gjorde så jag har inte reagerat mer på det. (Har bara ett fåtal vaktlar). Men intressant om någon vet vad det beror på :)
<3 Även rosen har taggar <3

tinaw

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 09 mar-13 kl 20:47 »
Olika vaktlar lägger olika ägg. Jag har hönor som bara värper såna ägg du beskriver. Hela livet.

Maissan

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 10 mar-13 kl 17:18 »
OK, det är alltså ett genetiskt fenomen förmodligen, men är det samma kläckbarhet på dessa??? Skalen verkar ju vara mycket porösare i förhållande till de andra skalen. Dessa ska man kanske inte avla vidare på??

MCS@GP

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 20 apr-13 kl 12:26 »
.
« Senast ändrad: 27 apr-13 kl 10:51 av MCS@GP »

Dela detta:

* Inloggade just nu

658 gäster, 1 användare
sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser