Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Träckprov fårhälsovården, hur menar dom?  (läst 2725 gånger)

hursomhelst

• Småland
Träckprov fårhälsovården, hur menar dom?
« skrivet: 04 mar-13 kl 18:30 »
Hej!

Fick idag provmatrial utsänt från vidilab för träckprovskontroll...

Som jag fattar det vill de ha in 2 samlingsprov, alltså 2x3 totalt 6 individer.

Sen står det lite längre ner "Som medlem i fårhälsovården får du TVÅ träckprovsanalyser per år OM du använder utsända följesedlar.

Med i kuvertet var det 2 vadderade kuvert, 2 följesedlar och 12 (??!!) påsar att samla träck i.
Är detta hela årsförbrukningen?
Men sen står det att man ska gruppera påsarna 3 och 3 och skicka in med respektive följesedel det står PROV 1 resp 2 på.

Så ja, ska jag skicka in 2 kuvert med 1 följesedel och 3 bajspåsar i varje nu. Och sen kommer det en till omgång i höst? Eller menar de att detta är TVÅ analyser??

Tacksam för svar, står beredd för att gå ut och samla bajs, nu  >:D

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: Träckprov fårhälsovården, hur menar dom?
« Svar #1 skrivet: 04 mar-13 kl 18:37 »
Ett kuvert nu , med 3 prov i .
Du kan ta prov från flera tackor i samma påse , då får du med fler djur .
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

hursomhelst

• Småland
« Svar #2 skrivet: 04 mar-13 kl 18:50 »
Tack. Okej, med andra ord 1 samlingsprov nu då... borde jag ta på de äldre eller yngre djuren i första hand?
De yngre som är känsligast kanske? Och en gammeltacka som kan bära på lite vad som?

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #3 skrivet: 04 mar-13 kl 18:54 »
   Blanda .. alla som går i samma grupp
           Mvh Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

siken

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 04 mar-13 kl 20:19 »
Hursomhelst,

Du skall ta fram 6 stycken påsar. I varje påse lägger du lite gödsel från ett får. Du får stå ett bra tag och vakta i flocken för att kunna plocka färsk spillning direkt när fåren gödslat, innan de trampat i det.

Om du har möjlighet så väljder du tre stycken ungtackor, och tre stycken äldre tackor. Skriv då på påsarna vilka djur gödseln kommer från, så att fårhälsovården kan göra samlingsprov från de tre unga för sig och de tre äldre för sig. Det är inte du som skall blanda gödseln, det är fårhälsovården som gör det.

Därefter fyller du i följsesedeln med alla uppgifter, gärna djurens öronnummer (som du skrivit på påsarna) och eventuellt ditt förslag på hur påsarna skall blandas.

Därefter stoppar du alltihop i ett kuvert.

Men vänta med att ta proven till sista halvan i april.
Tar du provet nu kommer svaret bara bli att djuren har inga parasiter. Trots att de kanske är helt fullproppade med parasiter.

Det beror på att parasiterna inte har satt igång att lägga ägg ännu, eftersom de känner av hormonnivån i fåren, dvs att det är kort dag/lång natt. Parasiterna sätter inte igång att lägga ägg förrän de känner av att det är så långt gånget på våren att det finns färskt gräs som fåren börjar beta av ute. Det är ju ingen vits för en parasitlarv att hamna i en snödriva, så fryser den ihjäl.
Föder upp myskankor, åsbohöns och gutefår

hursomhelst

• Småland
« Svar #5 skrivet: 04 mar-13 kl 20:52 »
Skit med, så det är ingen mening att ta nu?
Då jag har mjölkfår så kan jag tyvärr inte avmaska senare. Då det är 60 dagars karens på mjölken för humankonsumtion  :(
Jag tog träckprov i höstas och avmaskade dom i oktober, hade då 150 EPG på stora magmasken, avmaskade med ivomec och stallade in dom. Hade ordentliga problem mer än vad 150 EPG stora magmasken kan ställa till det med. Hade problem med 3 dödsfall (avmagring hos samtliga och hosta hos 2), 3 av 9 som gick till slakt blev utdömda av veterinären, så de gick som kadaver, riktig dålig tillväxt på samtliga lamm. Och avmagrande tackor...
Så jag vill gärna inte hamna där igen....
Senarelade lammningen 2 månader i år för att tackorna och rekryterna skulle få en bättre start in i dräktigheten.... men tänk om det blir samma elände igen?
Har dessutom begränsade betesmöjligheter och kan inte i år heller vila något bete här hemma.

siken

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 04 mar-13 kl 21:18 »
Ring djurhälsovården och be att få tala med en fårhälsoveterinär. De har säkert någon bra lösning på hur du skall göra.
Föder upp myskankor, åsbohöns och gutefår

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #7 skrivet: 05 mar-13 kl 16:28 »
Med dom problemen så skulle jag avmaska nu eller så nära lamningen du kan.
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #8 skrivet: 05 mar-13 kl 18:22 »
Du kan avmaska nu med Ivomec så du blir av med Stora Magmasken. Sedan kan du skicka träckprov på lammen ett par veckor efter att de skilts från mammorna, så ser du om de har St magmasken. Lammen är känsligare och speciellt när de skilts ifrån tackorna så då får du veta vilka parasiter, som finns. Ivomec tar inte alla slags parasiter så du kan skicka träckprov senare även om du har avmaskat med Ivomec. Har de andra parasiter så kan du kanske avmaska mot dem senare.
Åsenfår, hundar och katter

Dela detta:

* Inloggade just nu

479 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser