Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inflammerat öga på lamm? Se bild  (läst 2925 gånger)

Pernilla C.

• Gäst
Inflammerat öga på lamm? Se bild
« skrivet: 03 mar-13 kl 22:35 »
Känns detta igen, jag har aldrig sett det förut.

Jag ringer vet imorgon, oroa er inte men har ni någon erfarenhet att dela mer er av så varsågoda.

Pernilla

(Bilden är tyvärr inte knivskarp)

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Inflammerat öga på lamm? Se bild
« Svar #1 skrivet: 04 mar-13 kl 06:09 »
Det ser ut som om ett in rullat ögonlock
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

hustran

« Svar #2 skrivet: 04 mar-13 kl 11:05 »
ja,det ser ut som ett typiskt inåtrullat ögonlock.Du kan själv rulla ut det med fingrarna och använd gärna ögonsalva efter. Det kan behövas flera ggr. per dag, Och i bästa fall så fixar det sig utan vet.vård. Det känns inget vidare för lammet med hårsidan mot ögat. Lycka till!

Svensanna

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 04 mar-13 kl 11:38 »
Hej!

Noviform ögonsalva är receptfri på apoteket. Det har jag använt, samt rullat ut ögonlocket flera gånger per dag.

Pernilla C.

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 04 mar-13 kl 12:24 »
Hej!

Det var det (inrullat ögonlock) sa veterinären på telefon. Har fått ögondroppar att
ta morgon och kväll och att tvätta rent ofta. Han sa ingenting om att jag skulle rulla tillbaka ögonlocket, ska se om det är möjligt
ikväll.  Ringer kanske vet igen och frågar. Jag hoppas han blir bra snart.
Pernilla

hursomhelst

• Småland
« Svar #5 skrivet: 04 mar-13 kl 18:34 »
jag opererade 3 st lamm förra året för denna åkomman!!! Då min distriktsveterinär sa att det var riktigt plågsamt för dom om man inte gjorde det + att de kan förlora synen...
Och så säger ni nu att man inte hade behövt detta  :o jäklans veterinärer  >:D ;)

Dessutom skulle mina ha pencillinsalva 2 ggr/dag i 10 dagar... Kan ju tänka er vad detta kostade på 3 st lamm... varav 1 gick till slakt och 1 självdog och 1 är kvar här.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 05 mar-13 kl 06:56 »
Det räcker för veterinären att sätta ett stygn under ögaT som drar mer skinnet från ögat. Opererar ??? Knivglad veterinär, ute efter jobb ??? :-[ :o
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Anna36

• Halland
« Svar #7 skrivet: 05 mar-13 kl 08:26 »
Vi hade ett lamm med inrullat ögonlock förra året och vetrinären satte då tre stygn för att hålla ned skinnet och så fick vi ge ögonsalv då hornhinnan blivit skadad och det blivit inflamation, lammet fick nedsatt syn. Första gången för oss som ett lamm hade detta och just denna individ var svart vilket gjorde det svårt att se, såg det inte förrän det var inflamerat  :'(.

hustran

« Svar #8 skrivet: 05 mar-13 kl 08:33 »
vi hade under ngr. år problem med detta.Då hade vi korsat finull med tyngre raser.Alla lamm ca.5-6 st per år klarade vi fint med att rulla ut dem själva och ögonsalva. Vissa kunde vara lite svårare men vi behövde aldrig vet. besök. Alla blev helt bra.

hursomhelst

• Småland
« Svar #9 skrivet: 05 mar-13 kl 23:15 »
min vet. distriktsvet. gjorde det på klinik där de skar bort en halvmåne, eller rättare sagt klippte bort en halvmåne med överskotts hud och sedan sydde ihop det med några stygn 3-5 st har jag för mig...

Det blev iaf mycket bra och lammen läkte jättefort och blev direkt bättre så fort de slapp skavet...

Pernilla C.

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 15 mar-13 kl 13:28 »
Hej!

Vill bara berätta att lammet behandlades med Fucithalmic morgon och kväll i sju dagar och blev helt bra.
Ringde veterinär först och han sa att det var någonting på A......

Mvh Pernilla

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #11 skrivet: 15 mar-13 kl 18:58 »
Håll koll på vilken bagge som ger detta, brukar vara samma bagge som ger det på många lamm.
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Pernilla C.

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 16 mar-13 kl 00:18 »
Angående baggen så går de fritt ute med sina lamm på en stor ö.
Baggarna är borta. Får hoppas att det inte händer igen.

hustran

« Svar #13 skrivet: 16 mar-13 kl 01:47 »
Åh så skönt.Det här problemet uppstår (vad jag hört) oftare hos köttfår. Lycka till med de andra.

UteISkogen

• Blekinge
« Svar #14 skrivet: 17 mar-13 kl 08:26 »
Tillståndet heter "Entropion" på engelska. Orsaken är i princip att kanten på understa ögonlocket är för kort och därför rullar den in - den måsta sträckas: Ta tak i var sin sida av ögonlocket med tummarna och dra lätt, så att ögonlocket rullar ut och kanten över tid blir längre (lammet tycker inte om det, men det måste göras). Gör det flera gånger per dag. Använd Fusithalmic efter varje ”töjning”.
Det är ärftligt!  Använd aldrig djuret i avel, sånna lamm måsta bli slaktlamm.
I början (för 15 år sen) hade vi problemet med nästan hälften av våra lamm, nu händer det bara en enstaka gång, därför att vi aldrig har använt lamm med detta problem för avel.

Dela detta:

* Inloggade just nu

474 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser