Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tupp dödad  (läst 1275 gånger)

The Poacher

• Uppland
Tupp dödad
« skrivet: 03 mar-13 kl 19:21 »
Hej,

Varit borta  på sportlov och grannarna tog  hand  om hönsen. När vi kom hem så var ena tuppen dödad.

Grannarna tror att en vråk varit inne och slagit tuppen, det var hål i nätet över hönsgården, men det kan även ha varit snön...

Jag kollade på tuppkroppen. Stora delar av bröstmuskulaturen var uppäten så det talar ju för att det kan ha varit en rovfågel. Men det låter konstigt för mig att en rovfågel skall ta sig in genom ett hål (troligen stort, rejält), äta en halv tupp och sedan dra igen.

Kan det ha varit den andra tuppen (som ibland bråkat med den döda) som dödat honom och sedan de andra hönsen och vinnaren i tuppstriden som ätit av den döda tuppen?
Gör höns så?

FM

• Skåne
SV: Tupp dödad
« Svar #1 skrivet: 04 mar-13 kl 00:47 »
Hos en fd granne så gick rovfågel in till tuppar igenom en 10 cm glipa mellan väggen o taket till rastgården, dock hittade den inte ut igen...

Råttor kan kanske gnagt på tuppen eller kråkfåglar?

Tråkigt i vart fall  :(
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 04 mar-13 kl 12:49 »
Vist kan höns picka på kadaver men de brukar inte äta upp bröstmuskulaturen som rovfåglar gör.  Rovfåglar tar sällan med sig bytet utan äter sig mätta i lugn och ro.  Låter som en hök då det är mycket ovanligt att ormvråk slår höns.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

The Poacher

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 04 mar-13 kl 13:31 »
Jisses,
I så fall satt höken (eller vad det nu var) och käkade tupp precis utanför hönshuset men alla hönsen inne i huset (livrädda?). Ja, utom tuppen så klart, han var med på middagen kan man ju säga...  >:(

Det blir till att förstärka skalskyddet för hönsen och ev fundera på aktiva motmedel mot flyganfallen.

The Poacher

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 04 mar-13 kl 18:28 »
... och nu har de slutat lägga ägg  :( >:(
Fick bara två ägg idag, brukar får  4-5... suck o stön...

Är det normalt efter en attack?
Hur  länge  brukar  det hålla i sig?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 04 mar-13 kl 22:54 »
... och nu har de slutat lägga ägg  :( >:(
Fick bara två ägg idag, brukar får  4-5... suck o stön...

Är det normalt efter en attack?
Hur  länge  brukar  det hålla i sig?
Hekt normalt. Håller i sig till hönsen känner sig trygga igen :-\
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

The Poacher

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 05 mar-13 kl 08:01 »
Mina grannar som tog hand om hönsen satte upp två presenningar över hönsgården. Kan det ha skrämt hönsen ytterligare.
Ingen som helst skugga över grannarna, de har gjort allt de kunnat och tyckt vara rätt. Otroligt schyssta som ställer upp. Men vem vet hur hönsen reagerar när det plötsligt flappar en presenning över hönsgården. T.o.m. människor ogillar ju förändringar.

... och ovanpå allt så såg jag en räv stryka ute på  fältet söder om hönsgården. Visserliger tre hundra meter bort, men det är väl bara en tidsfråga innan han börjar stryka kring hönsen. Här krävs krafttag!

hökemôsarn

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 05 mar-13 kl 08:14 »
Den räven var ju endast 100m från skyddsjaktsgränsen, tråkigt när ens höns inte får vara ifred för rovdjur oavsett om de är mark eller luftburna.

En kompis sa: har man problem med rovdjuren har man för lite bly i luften ;)

Hoppas resten av pullorna klarar sig :)
Bor på liten gård med familj, bin, katt, kaniner och höns - vit och brun lohman, plymouth rock, brun leghorn, järhöns.
Livet är en livsfarlig åkomma med 100% dödlighet.

The Poacher

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 05 mar-13 kl 22:06 »
Det lutar åt akut blyförgiftning. Min 222 Rem går 55 cm lågt på 315 m...

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
« Svar #9 skrivet: 07 mar-13 kl 13:51 »
Du får skjuta in den med lite starkare laddning..  ;)
Här är det 350m som gäller... (30-06)
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

Dela detta:

* Inloggade just nu

554 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser