Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Eketorpssvin ?  (läst 6741 gånger)

Fia på Fjälle

• Gäst
Eketorpssvin ?
« skrivet: 25 jan-07 kl 13:49 »
Jag har läst i Husdjur till Husbehov och fick se en underbar liten grisras som heter Eketorpsvin.
Jag har sökt efter en sådan gris. Finns den kvar fortfarande eller har den försvunnit? Det var ju framavlat på 1980-talet för att visa på hur grisarna på vikingatiden såg ut och fanns i början på 90-talet i en lite mindre stam än Linderödsgrisen.
Den storleken på gris skulle i alla fall passa oss perfekt.

Är dt någon som vet något om rasen och vart den har tagit vägen?

Tack // Fia

linderödssvin

SV: Eketorpssvin ?
« Svar #1 skrivet: 29 jan-07 kl 15:17 »
Eketorpsvin är en framkorsad gris för dom ville ha någon liten gris på eketorpmuseet som dom trodde att den grisen såg ut på vikingatiden som du sriver. Jag vet att linderödssvinet och hängbukssvinet finns med i korsningen.
Jag tror även att vildsvin + några fler är med.
Jag tror att kolmården har några kvar annars är dom inte så vanliga pga att dom blev elaka.
Därför finns inga kvar nere på eketorp utan nu går det linderödssvin där på sommrarna istället.

Tänk på att vill du bevara lantraser så köp med genbanksintyg. Gäller alla gamla lantraser.

Fia på Fjälle

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 31 jan-07 kl 09:50 »
Tack, det var en fin sida om Eketorpssvin på kolmårdens hemsida. Så ska jag höra av mig till dem tänkte jag och höra om de är elaka eller inte.
Jag kan meddela vad de sagt om grisen sedan.

Tack för hjälpen

Fia på Fjälle

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 04 apr-07 kl 10:01 »
Så har jag till slut fått svar från Kolmården som har undersökt saken om Eketorpssvin.

Kolmården är de enda som har Eketorpssvin, men de säljer inte trots att de ska dra ner på besättningen  :(

Trist!!! Det känns ändå som de har ett ansvar att se till att rasen lever vidare, men så får de inte sälja från djurparken.

Ja ja, få se om de kan ge sig efter lite påtryckningar.

Ha det.

leifhh

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 04 apr-07 kl 10:32 »
Men om det är en modernt framtagen ras som visade sig olämplig så är det väl inte något problem i att man succesivt fasar ut rasen? Det kanske till och med är lämpligt?

Det finns garanterat dokumentation på vad man blandade in för raser i Eketorpssvinet så några problem att rekonstruera dem igen borde inte föreligga... Om man nu skulle få för sig det.

Det man skall ha i minnet är att det inte är en ursprunglig ras, den ser bara sån ut. Och Hallander skrev väl sin bok tidigt i rasens historia, innan man sett de nackdelar som uppdagades.

Bluelady

• Dalarna
    • Mitt sekelskifteshus
« Svar #5 skrivet: 04 dec-07 kl 16:48 »
Hej!
Någon som vet något här om Eketorpssvin?
Finns de att få tag i?
Finns det något annat mindre svin lämpligt för självhushåll-svinhållning i liten skala??
Eller är det Linderödssvin jag borde satsa på?
Hur stora blir de?

Jag skulle gärna vilja ha ett något mindre svin om det var möjligt.
Islandshästar, Blekingeanka och Hedemorahöns i genbank, Bichon Bolognese och bondkatter.
Ekologisk gård med turridning, odling och framåtskridande självhushållning.
Skriver blogg om alltihop och om renoveringen av ett sekelskifteshus.

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #6 skrivet: 08 dec-07 kl 20:46 »
Vad jag har hört så finns det knappt några Eketorpsvin kvar.
Jag såg dock på "Veterinärerna" för några veckor sedan att det fanns på Kolmården.

Jag är också nyfiken på rasen.  :D

Vad ska du ha dom till?
Är det till mat så kan du ju slakta dom vid önskad storlek.

Ska du ha avelsdjur för att kunna få eget kött, så får du nog räkna med att vuxna grisar blir ganska stora.

Men vill du ha en liten gris som sällskapsdjur/gårdsgris så är ju minigrisen idealisk! ;D
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

RiverCottage

• Halland
« Svar #7 skrivet: 09 dec-07 kl 12:16 »
Hej!

Rasen är utdöd, men "återupplivad" i ett projekt mellan Riksantikvarieembetet och Kolmårdens djurpark.

Det är svårt - om inte omöjligt att själv köpa djur från detta projekt, utan endast möjligt för andra djurparker.

Min rekommendation är att själv avla fram rasen.

Jag har gjort det, och är jättenöjd, raserna som du ska mixa är Linderöd med Vildsvin. men tänk på följande:

1) Ta avelsdjur med BRA lynne och temperament, det avspeglar sig på avkomman.

2) Använd friska och välmåående djur.

3) Låt de ha möjlighet att röra sig på ett stort område, gärna ett litet skogsparti, där de älskar att böka bland rötter och annat gott.

Hör gärna av dig om du har mer frågor.

Jag har som sagt ett antal djur av sorten, och är jättenöjd med både köttkvalité, lynne, och tålighet.
----------------------------------------------
Kommunjägare / Skyddsjägare / Viltkonsulent
Halland och Västra Götaland

RiverCottage

• Halland
« Svar #8 skrivet: 09 dec-07 kl 12:18 »
En rättelse av min text ovan: Eketorpssvinet är utdött, och även om man blandar och korsar div. raser, så är det inte ett "äkta" eketorpssvin, men väldigt likt ett sådant.

Eller Skogssvin, som vissa benämner det.

linderödssvin

« Svar #9 skrivet: 28 jan-08 kl 12:25 »
Hej.
Eketorpssvinet är inte utdöd eller återupplivad. Den har aldrig funnits.
Idag finns det inga kvar på eketorp för dom blev elak mot besökarna så idag har dom linderödssvin där som dom lånar in under sommrarna.

Utdrag från kolmårdens hemsida:

När arkeologer gjorde utgrävningar vid Eketorps fornborg på Öland, hittade de benrester av skogssvin. Borgen är en järnåldersby som byggts för att visa hur människor levde på den tiden. Därför ville Riksantikvarieämbetet tillsammans med oss på Kolmården återskapa djur som liknar skogssvinet. Det går inte att återskapa den unika genuppsättning som skogssvinet hade. Men med hjälp av benbitar kunde vi ta reda på hur skogssvinet sett ut. För att få veta vilken färg och teckning de hade, tog vi hjälp av målningar i gamla kyrkor och teckningar i böcker.

Camilla

Tänk på att vill du bevara lantraser så köp med genbanksintyg. Gäller alla gamla lantraser.

RiverCottage

• Halland
« Svar #10 skrivet: 28 jan-08 kl 13:02 »
Stämmer.

Eketorpsgrisen är en framtagen ras, för att matcha en "ursprungs sort". Typ Skogssvinet.

Sen att VISSA individer inte blev så kramgoa som de ville, beror nog inte på rasen i sig, utan mer på att man avlade lite väl fritt.

Sen kanske inte alla djur passar att gå på "barnens-zoo" och bli behandlade hur som helst. Därav en diskussion iaf Linderödares lämplighet som keldjur nu har tagits upp.

Min åsikt är att det är mycket upp till varje djur som individ, och inte som ras. Sen finns det djur/egenskaper man inte ska avla på, typ obefogad agressivitet.
« Senast ändrad: 28 jan-08 kl 13:05 av RiverCottage »

« Svar #11 skrivet: 11 feb-08 kl 12:58 »
Jag sökte efter Eketorpssvin förra året och de finns bara på Kolmården numera.
Jag hade flertal kontakter med dem både över telefon och mail, men efter ett par månader fick jag ett definitivt besked om att de "bara ska finnas på Kolmården!"

Tyvärr.

Dela detta:

* Inloggade just nu

385 gäster, 2 användare
Marita42, stromback

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser