Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Deutz, Leyland  (läst 8030 gånger)

Ville78

• Uppland
Deutz, Leyland
« skrivet: 03 mar-13 kl 09:34 »
Tänkte höra om någon har erfarenhet av dessa märken. Har någonstans i bakhuvudet att de inte skall vara så där jätte bra maskiner, men kan ha fel. Börjat kolla runt lite på traktorer och de ligger ju betydligt lägre än volvo i priser, men är det något att ha? Tänkte lägga en 40.000-50.000 på en traktor van vid volvo och ih, men alltid intressant att titta på andra märken för att få ut så mycket som möjligt för pengarna. Så förslag på märken mottages varmt. Letar efter en traktor på 60 hk och uppåt.

Mvh

Ville78

astrojensen

• Danmark
SV: Deutz, Leyland
« Svar #1 skrivet: 03 mar-13 kl 09:53 »
Av dessa två skulle jag utan tvekan starkt rekommendera Deutz. Enligt min erfaring mycket bra, slitstarka och tillförlitliga traktorer, med hög teknisk standard. Även dom äldre modeller har mycket bra reservdelssortiment, fram för allt på motorsidan, men också koppling- och bromsdelar.

Leyland ligger däremot värre till. Dom är dyra i reservdelar, vissa delar är mycket svårhittade och kan bara skaffas begagnad och flera av deras konstruktioner anser jag för mindre lyckade. På vissa modeller krånglar bromsarna mycket ofta, då och då även dramatisk, med avkörning och havari till följd.

Thomas, Bornholm 

Existens!

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 mar-13 kl 09:55 »
Just de bägge märkena är ju kanske inte några höjdare.  Säkert inga direkta fel, men det gäller ju att få tag i delar och sånt också. Ofta finns ju en anledning till att dom ligger lägre i pris än de vanligare märkena.
Deutzen är väl som sagt den bättre av dom två.

Själv har jag en BM 500. Den är ju på 60 Hk och en utmärkt traktor.  Där har du både IH och BM  :)

impudicusson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 03 mar-13 kl 13:27 »
Just de bägge märkena är ju kanske inte några höjdare.
Det är säkert därför att bara i Tyskland är för närvarande cirka 320.000 Deutz-Fahr traktorer i drift...  :P

Huggorm

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 03 mar-13 kl 13:30 »
Brorsan har deutzmotor i sin grävmaskin och den fungerar som den skall

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #5 skrivet: 03 mar-13 kl 14:26 »
Deutz är väl ett av de mest beprövade och välrenommerade motorfabrikaten. Finns i många entreprenadmaskiner, mobila kompressorer, elverk etc. sen minst 50 år.
Luftkylda så ingen risk för frysning eller vattenläckage. Av samma anledning når de arbetstemperatur på några minuter.
 Tror inte det finns en mer lättmekad motor, påminner om luftkylda volkswagen fast på rad.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Huggorm

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 03 mar-13 kl 14:38 »
Deutz är väl ett av de mest beprövade och välrenommerade motorfabrikaten. Finns i många entreprenadmaskiner, mobila kompressorer, elverk etc. sen minst 50 år.
Luftkylda så ingen risk för frysning eller vattenläckage. Av samma anledning når de arbetstemperatur på några minuter.
 Tror inte det finns en mer lättmekad motor, påminner om luftkylda volkswagen fast på rad.
Fast de har vanliga vattenkylda radmotorer också

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #7 skrivet: 03 mar-13 kl 14:43 »
Fast de har vanliga vattenkylda radmotorer också
Ingen aning! Deutz förknippar jag med en luftkyld radmotor men jag är ju så vaaaaaaansinnigt gammal.  ::) Kvaliteen var det iaf inget fel på........förr.
Om jag behövde en traktor och snubblade över en Deutz till rätt priz zå zkulle jag nog zlå till. ;)
« Senast ändrad: 03 mar-13 kl 14:45 av TiB »

vindensbonig

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 03 mar-13 kl 15:58 »
Just de bägge märkena är ju kanske inte några höjdare.  Säkert inga direkta fel, men det gäller ju att få tag i delar och sånt också. Ofta finns ju en anledning till att dom ligger lägre i pris än de vanligare märkena.
Deutzen är väl som sagt den bättre av dom två.

Själv har jag en BM 500. Den är ju på 60 Hk och en utmärkt traktor.  Där har du både IH och BM  :)
IH är väll bara skit då dom har så dåliga framvagnar har ja hört .

Existens!

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 03 mar-13 kl 16:04 »
Framvagnen på en 500 är ju då BM... :)

vindensbonig

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 03 mar-13 kl 16:06 »
När blev IH BM? :)

Existens!

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 03 mar-13 kl 16:19 »
När blev IH BM? :)

I en BM 500. Där är bakvagnen från IH och resten BM. Fast motorn kan vara en Perkins  :)

vindensbonig

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 03 mar-13 kl 16:21 »
I en BM 500. Där är bakvagnen från IH och resten BM. Fast motorn kan vara en Perkins  :)
Ok ja det är väll vanligt vad ja vet med perkins  :)

Ville78

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 03 mar-13 kl 18:22 »
Ok, där ser man. Jo det här med tillgången på reservdelar är ju rätt relevant. Deutz kan alltså vara ok om man hittar rätt fordon till rätt pris, medan Leyland går bort. Vad något sådant jag hade för mig, någon stans har jag hört att Leyland är starkt besläktad med Nuffield men vet inte om det stämmer. Är egentligen rätt inne på en volvo, men kan tycka att de är något övervärderade i priset. Nja att ih skulle vara skit pg a av klen framaxel vet jag inte. Haft många ih i släkten och de har alla fungerat problemfritt i 40-50 år förutom en 844 från slutet början av 70/ 80 som hade för dålig hydraulik för att kunna tippa en 10 tons sädessläp.

Neon Knight

• -
« Svar #14 skrivet: 03 mar-13 kl 20:47 »
Vad något sådant jag hade för mig, någon stans har jag hört att Leyland är starkt besläktad med Nuffield men vet inte om det stämmer.

Stämmer bra.

Huggorm

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 03 mar-13 kl 20:58 »
Men är Nuffield så illa? Min far byggde en gång ett elverk drivet av en sådan motor från en gammal grävare. Den tuffade och gick i ur och skur utan några större problem. Vattenpumpen skar visserligen, men då kopplade han dit en vanlig cirkulationspump och husets golvvärme, sedan var det aldrig några problem med det mer. Lite olja i dieselpumpen ville den ha också vid något tillfälle.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 03 mar-13 kl 21:07 »
Hade en gång en gammal traktorgrävare byggd på Nuffield den gick alltid som en klocka trots den var sliten för inte tala om hur lättstartad den var när det var kallt ute så ja vill nog påstå att det är jäkligt bra motorer .

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #17 skrivet: 03 mar-13 kl 22:05 »
Jag har haft Leyland, Deutz, Zetor och JD.

Deutzen och Leylanden gick/går jättebra. Deutz är i mitt tycke en av de traktorer som är mest prisvärda. även om de från 70-talet är väldigt osmidiga....
Jag skulle inte avstå från köp av vare sig Leyland eller Deutz.

BM däremot betalas till löjliga priser jämfört med hur mycket traktor man får för pengarna.

RaggarBonden 8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #18 skrivet: 04 mar-13 kl 11:08 »
Citera
BM däremot betalas till löjliga priser jämfört med hur mycket traktor man får för pengarna.

Står det Valmet på dom och är röda så får jag en känsla av att "alla" plockats isär och ihop minst en gång. Dyrare att köpa och äga än t.o.m. Deere?

TW

• Finland
« Svar #19 skrivet: 07 mar-13 kl 08:21 »
traktortillverkaren nuffield köptes upp av lastbilstillverkaren leyland och efter det blev traktorerna blåa och började heta leyland men många delar på äldre leyland är likadana som på de sista nuffieldtraktorerna.

leyland/nuffield är bättre än sitt rykte. jag har kört mycket med en grannes leyland 245 innan jag skaffade egen traktor och jag har också varit med och reparerat samma traktor och allt vad jag har sett av kvaliteten på den är jag nöjd med. reservdelar finns att beställa från england så det enda jag egentligen kan klaga på är dyra reservdelar. dessutom är låga backväxeln litet väl snabb för mig men det är mest en smaksak.

tyvärr har det funnits vissa modeller som har haft problem antagligen på grund av brådska i produktutvecklingen och det är väl de som har förstört ryktet för märket. jag har hört att vissa exemplar av nuffield 4/65 kan vibrera på ett litet otrevligt vis och någon ovanlig leylandmodell i 70 hästars klassen där man hade borrat upp den fyrcylindriga BMC-motorn till större cylinderdiameter än normalt med påföljden att motorblocket ofta spricker mellan cylindrarna.

det där bromsproblemet som leyland är känd för har jag också erfarenhet av. bromsarna högg och låste sig direkt då man tramopade på pedalen. problemet visade sig bero på nötning. bromsskivorna pressas mot varandra på bromsaxeln av en vridbar ring som har små gropar i sig där det ligger kulor. då ringen vrids pressas kulorna till sidan i groparna och den rörliga bromsskivan pressas från ringen. efter 30 års användning hade kulorna nött in sig i ringen så att de där groparna tappade formen och kulorna låste sig i ytterläge och gled inte ned i gropen. det gick bra att reparera och fungerar perfekt sedan dess. valmets 02-serie har för övrigt ett liknande bromssystem.

deutz har jag ingen egen erfarenhet av men jag vet att de brukar vara rejält sotiga under oljetråget och personligen har jag pippi på brandsäkerhet så jag vill inte elda en vedbrasa under motorn varje gång jag skall starta på vintern.

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 1 användare
Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser