Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Asbest tak på kaninhus?  (läst 1545 gånger)

tessg

• -
Asbest tak på kaninhus?
« skrivet: 02 mar-13 kl 23:00 »
Jag har ett lågt utrymme på baksidan av ett garage med snedtak i asbests över. Är det en dum idé att fixa till detta till kaninhus? Jag tänkte ha det till ungdjur som sedan skall hamna på tallriken.
Rödkullor och Fjällkor, Gotlandsfår, Nordsvensk häst, Hedemorahöns, Fransk Vädur och Svensk Päls kaniner, vaktlar, hund & katter.
Nästa projekt: skaffa grisar!

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
SV: Asbest tak på kaninhus?
« Svar #1 skrivet: 03 mar-13 kl 08:32 »
Är det ett eternittak som kaninerna inte kommer åt att gnaga på - fixa till kaninhus. Asbesten sitter fast i eterniten

Är taket isolerat med lös asbest som kan falla ner till kaninerna avråder jag.

Tickelitack

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 03 mar-13 kl 09:01 »
Eternit är asbestfiberarmerad cementplatta. Brukar vara runt 10 % fibrer och resten cement. Livslängden är det inget fel på, men den bryts ned och min erfarenhet är att tal brukar bli lite möra efter 30-40 år. Är taket intakt låt det sitta, har tiden tand börjat ta på det så byt medan det går att hantera i skivform. Lite läckage av fibrer är det troligen vi avrinningen fåran taket.

JPAS

• Småland
« Svar #3 skrivet: 30 mar-13 kl 21:05 »
så länge det rör sig om takskivor som de inte kommer kunna komma åt så är det absolut ingen fara. För att vara på säkra sidan hade jag (men jag har inget belägg för varför) varit noga med att avvattningen aldrig kommer i kontakt med kaninernas vatten eller mat iom att skivorna vittrar ngt när de blir lite äldre. Har idag bytt eternit-tak som är xx antal år och är övertygad att du inte behöver oroa dig att de kommer vittra ner bortom igenkänning inom de närmsta 20+ åren..

bua

« Svar #4 skrivet: 31 mar-13 kl 10:27 »
Jag har svårt att tänka mig att kaniner med sin korta livslängd hinner utveckla asbetsrelaterade lungsjukdomar även om de skulle inandas asbetspartiklar, men jag kan ha helt fel.

tessg

• -
« Svar #5 skrivet: 03 apr-13 kl 10:52 »
Nej, jag tror inte heller det, hade det varit sällskapskaniner hade jag inte tvekat, men eftersom jag tänkt äta dem så funderade jag en vända till. Nu håller jag i alla fall på att omvandla det här utrymmet till kaninhus. Jag vet inte takets ålder men et ser inte medtaget ut. Vattnet som rinner av taket kommer inte att komma i kontakt med kaninerna, det har alltid varit torrt innunder taket.
Rödkullor och Fjällkor, Gotlandsfår, Nordsvensk häst, Hedemorahöns, Fransk Vädur och Svensk Päls kaniner, vaktlar, hund & katter.
Nästa projekt: skaffa grisar!

Myrkott

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 03 apr-13 kl 11:48 »
Alltså, asbest är inte giftigt men asbestdamm är farligt att inandas. Det är inte heller farligt att äta någon som andats in asbest.
Blandade höns, ankor och kalkoner. Garvar skinn, kokar fett och sjunger fula visor.

Tickelitack

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 04 apr-13 kl 19:15 »
Angående oralt intag . Det jag hittade var ett PM från Livsmedelsverket, gammalt som gatan http://www.svensktvatten.se/Documents/Kategorier/Dricksvatten/Fr%C3%A5n%20t%C3%A4kt%20till%20kran/Asbest%20%28PM-SLV,%20sept%201986%29.pdf

Jag var med och gjorde en riskbedömning för asbest vid avveckling av berganläggningar, vi kom då fram till att risken med att sanera översteg risken med att lämna kvar asbesthaltigt material i bergrummen. Men den riskbedömningen är gjord för en konstant fuktig eller vatten fylld miljö med intag av vatten från närliggande brunnar som enda exponeringsväg. Spridningen grundvattnet bedömdes vara några fåtal meter från bergrummet.

I detta fall får man täkn på var i kaninern hamnar ev fibrer, äter man de delarna osv. Vid ev byggnadsåtgärd som berör eterniten skall den bort och därmed är problemet löst för framtiden.

Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 3 användare (1 dolda)
Berberis, mulle mullvad

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser