Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bestämt oss, Alla tips vi kan få!  (läst 3085 gånger)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
SV: Bestämt oss, Alla tips vi kan få!
« Svar #20 skrivet: 04 mar-13 kl 11:13 »
Ja, det förklarar saken ;) Det är ju framförallt antalet ljustimmar som styr äggproduktionen.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

vindensbonig

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 04 mar-13 kl 11:24 »
Jo så mycket vet ja med :) Så ni andra har inget lyse till dom då ?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #22 skrivet: 04 mar-13 kl 11:29 »
Jodå, jag har tänt ungefär lika länge som det är ordentligt ljust ute, typ 07.00 till 18.00 just nu. Tidigare i vinter hade jag mindre belysning, typ 8.00-16.00. Hur ljust man vill ha beror ju på när man vill ha flest ägg. Jag vill ha flest ägg på vår och sommar, och har därför inte så ljust på vintern.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 04 mar-13 kl 11:39 »
Ja vi kanske har äggen av olika skäl ha har dom för att äta förstås i första hand och naturruvning det blir som det blir dom är ju inga stor-ruvande har ja konstatera .

Broberg

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 04 mar-13 kl 11:45 »

Vi kommer ha dom lösa i trädgården under dagen. Sen självklart inne på kvällar/nätter.

Blir glada höns av det, men om ni odlar, är det inte helt fel med hönsgård under såddperioden. Höns älskar nyrotad jord.
Vissa flockar fattar inte heller det där med tomtgränser så bra, så det kan det behövas ta hänsyn till, om man har grannar tätt inpå.

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #25 skrivet: 04 mar-13 kl 12:25 »
Kul att du går i hönsägartankar!! Jag skaffade 5 st. Hedemora (1 ½år sedan) och har nu utökat rejält! Jätterolig hobby! Jag har tänkt på äggfärgerna och har nu börjat skaffa höns med olika färger och har avdelat avelsgrupper för renrasigt framöver!
Har dock inte testat att äta tupparna än men de två blandisarna jag har nu funderar jag på att försöka få ner i grytan på vårkanten (kläckta i oktober)
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #26 skrivet: 04 mar-13 kl 14:23 »
Man kan aldrig ha för många olika höns fast visst blir det en himla röra. Och ibland kan det va enklare att hägna in grönsakerna än hönsen. Funkar här så länge de inte värper i grannens vedhög.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

sparxxx

• Värmland
« Svar #27 skrivet: 04 mar-13 kl 14:48 »
Jag vill också slå ett slag för Faverolle, en fransk kombinationsras. Har haft en hel del olika raser och har fortfarande en hel del olika raser men Faverollerna har varit med från starten. Främst för att de är så himla mysiga, snälla och lätthanterliga. Och så värper de bra och trevligare tuppar har jag aldrig haft. Och så sist men inte minst, vem är inte svag för skäggiga damer?  ;D

skogsbonne

• Värmland
« Svar #28 skrivet: 04 mar-13 kl 17:11 »
Jag har brahmor och dom har värpt hela vintern men 2 av gammel hönorna har inte kommit igång sedan flytten när vi fick dom i sommras så jag tror dom har för många år på nacken så dom blir nog räv mat till våren... en brahma tupp som var 9 månader vägde 1.8 kg slaktad utan skinn.

Dela detta:

* Inloggade just nu

508 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser