Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kites dagbok  (läst 53480 gånger)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kites dagbok
« Svar #160 skrivet: 21 feb-14 kl 23:00 »
Nyfödda lamm ska slickas torra!  Små lamm ska ID-kollas och putsas.  Du ska slicka dem under svansen, och beskydda dem.  Om du inte vet det, så är det nog bäst att du lyssnar på din Morsa - INNAN hon skriker!  ;D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #161 skrivet: 24 feb-14 kl 17:08 »
Idag är morsan överlyckligt för hon har hitta något som växer ute på toaletten (trädgården, kallar morsan det)
Det är små vita saker som hon kallar "snödroppar". Men så ser inte snö ut när det droppar, det vet jag!!! ::)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

• -
« Svar #162 skrivet: 25 feb-14 kl 00:01 »
Kul att morsan verkar må bättre, och dessutom är glad!  :D
Men så ser inte snö ut när det droppar, det vet jag!!! ::)
Och hur luktar det?   ;) :-[

vallhunden

• Västergötland
« Svar #163 skrivet: 27 feb-14 kl 19:29 »
Nu har morsan åkt iväg två dagar i rad och tränat med oss hundar :o Kors i taket!!! Jag har uppfört mig som ett riktigt o:) :-[, man vet aldrig när det blir av att man får jobba på stora ytor igen :o 8) Morsan var nöjd med mig. Så pass att hon nu har lovat mig att jag ska få tävla 15-16 mars istället för Skithunden ;D ;D ;D
Nu ska jag vässa mig, så jag verkligen är på hugget dom dagarna...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

• -
« Svar #164 skrivet: 27 feb-14 kl 21:47 »
På hugget?  Tänker du bita tävlingsfåren?  :o

vallhunden

• Västergötland
« Svar #165 skrivet: 28 feb-14 kl 09:13 »
 :-[ :-[ :-[
Nej, så klart att jag inte tänker det o:)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #166 skrivet: 03 mar-14 kl 09:02 »
Igår var Lill-Patrik här och tog av ullen från ullisarna. De blev alldeles nakna.
De fick sina klor klippta också.
Jag hjälpte till att flytta ullisarna från deras hus till klipphallen och tillbaka igen.  :) :)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #167 skrivet: 11 mar-14 kl 17:20 »
Nu är morsan äntligen på banan( på jobbet) igen. Idag fick vi stå i hundgården, igen. Det gör inget eftersom allting luktar nytt ute, just nu 8)

I helgen är det jag som kommer att vara på banan, eftersom vi ska tävla då ;D
Morsan som svor förra året att hon aldrig skulle tävla med mig mer (eftersom vi tyckte så olika om arbetet på banan). Nu kommer jag till heders igen, eftersom hon inte har kunnat träna Skithunden i vinter, så dammar hon av mig istället ;D ;D ;D
Jag kan ju trots allt jobbet, det är bara åsikterna som går isär, ibland. Här hemma tycker vi lika, men inte borta :-[ :-[

vallhunden

• Västergötland
« Svar #168 skrivet: 19 mar-14 kl 12:56 »
Tja, på lördagen bröt vi tävlingen. Morsan sa efteråt, att bara för att det finns en bana - så behöver man inte ta ullisarna runt HELA fältet... :-[ :-[
På söndagen gick det lite bättre, men tiden gick ut i delningen - morsan klarade inte av att skapa en lucka. Vi hamnade på 16:de plats av 35 st...
Det var en svår tävling, sa alla. Ullisarna var mycket små, snabba, men med stora hjärnor... >:D Åsen-ullisar hette de visst...

Trollmor

• -
« Svar #169 skrivet: 21 mar-14 kl 21:04 »
... bara för att det finns en bana - så behöver man inte ta ullisarna runt HELA fältet.
Men varför inte?  Är inte tävlingsbanor till för sånt?   8) 8) :-[  Men om ullisarna har hjärnor, så borde du ju kunna kommunicera med dem?  Då är ni ju jämbördiga1  :)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #170 skrivet: 23 mar-14 kl 18:19 »
Det var sådana där ullisar som  hela tiden "mätte sig" med hunden... Försökte springa ifrån hunden, eller stannade och kollade in om hunden verkligen menade allvar - och det gjorde jag ;D ;D ;D!!
Sen att det tog lite utrymme är inte undra på, eftersom de var så sabla snabba!!!

Trollmor

• -
« Svar #171 skrivet: 23 mar-14 kl 18:50 »
Men inte lika snabba som en BC, väl?  ;D

vallhunden

• Västergötland
« Svar #172 skrivet: 24 mar-14 kl 06:56 »
Dom sprang ifrån många BC den helgen... :-[ :-[ >:D

Trollmor

• -
« Svar #173 skrivet: 24 mar-14 kl 21:32 »
Då var dom verkligen snabba!  :o

vallhunden

• Västergötland
« Svar #174 skrivet: 25 mar-14 kl 18:30 »
Yes, som vinden >:D Och det blåste hårt första dagen, så det var mycket svårt att höra vad morsan visslade - samtidigt som ullisarna sprang som avlöningar. Jag var tvungen att bryta första dagen :-[ (Morsan berättade att domaren sagt att det var "okontrollerat" första dagen - det håller jag inte med om!!! Det tog bara lite större yta för att kontrollera dom). Andra dagen var jag mer förberedd och jag hörde bättre då, också ;D
Åsen-ullisar är snabba!!!!

Trollmor

• -
« Svar #175 skrivet: 26 mar-14 kl 21:17 »
Åsen-ullisar förefaller vara en föredömligt frisk och sund ras!  :D ;D  Som BC ...  ;) ;D

vallhunden

• Västergötland
« Svar #176 skrivet: 27 mar-14 kl 06:57 »
Åsen-ullisar förefaller vara en föredömligt frisk och sund ras!  :D ;D  Som BC ...  ;) ;D

;D ;D ;D ;D ;D ;D

vallhunden

• Västergötland
« Svar #177 skrivet: 10 apr-14 kl 08:52 »
Nu har mamma-ullisarna fått flytta ut i hagen  :)
Och oskulderna fick jag putta bort på deras bete nere vi sjön den senaste lediga dagen, morsan hade...
Bara en mammaullis med bääbisar inne i ullishuset, tillsammans med pappaullisen.

Nu börjar en ny period med jobb, att följa med morsan ut i hagen och göra mig osynlig när jag går där bakom henne. Ända tills vi hittar en nybliven bääbis, då ska jag hålla mammaullisen kvar på sin plats så att morsan kan fånga in henne och bääbisarna. Får se hur det går ??? ::)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #178 skrivet: 14 apr-14 kl 10:51 »
Igår fick morsan den brighta idén att släppa ut pappa-ullisen ::)
Hon sorterade bort två andra ullisar, en blivande mamma-ullis och en trolig oskuld ( inga bääbisar i den magen...) och satte dom i en hage på andra sidan vägen.
Det tog bara 3 minuter så seglade den blivande mamma-ullisen över ullisnätet och försvann i riktning mot de andra mamma-ullisarna. Kvar var pappaullisen och ev oskuld. De sprang hela tiden och tittade var det var mest lämpligt att hoppa över :o >:D
Morsan fick in mig i hagen och jag lyckade trycka upp de två ullisarna mot ett par grindar, så att de gick att fånga in. Morsan var mäkta nöjd med mig efter det ;D ;D ;D

Nu står pappa-ullisen i ullishuset igen...

Trollmor

• -
« Svar #179 skrivet: 15 apr-14 kl 22:41 »
Sunda, friska ullisar ni har, du och Morsan!  :)  ;D
« Senast ändrad: 15 apr-14 kl 23:22 av Trollmor »

Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser