Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kites dagbok  (läst 52824 gånger)

vallhunden

• Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #40 skrivet: 05 maj-13 kl 17:21 »
Härligt, nu har arbetssäsongen startat ;D 8)
Idag har vi varit och lärt ullisar hur man ska reagera på en vallhund. Det är ullisar som vi ska hålla tävling på om någon månad.

Morsan sa att det var "fin-ullisar", men jag fattar inte vad det är som är fint med dom ??? ??? ??? Dom var klart dumma i huvudet!!!
Vid ett tillfälle så vägrade de att gå bort från fållan som resten av ullisarna stod i. Jag fick gå emellan fållan och ullisarna, men de löd inte i allafall... Då såg morsan på mina ögon att jag var förbannad >:D >:D
Då tog hon bort mig och så fick jag gå in en gång till - då gick dom bort. Det var tur att morsan plockade bort mig där, annars hade hon fått skämmas för mig :-[ :-[ :-[
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #41 skrivet: 09 maj-13 kl 17:39 »
Idag har vi vallat in "Finulls-Ullisarna igen. Tricket är att lära ullisarna att inte springa hela tiden, utan våga stå still och vänta på vad det är, jag säger åt dom att göra 8) De vill gärna sätt upp huvudet och bara springa, springa, springa...

Morsan var glad för jag fick beröm av dom andra förarna idag ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #42 skrivet: 10 maj-13 kl 15:16 »
Nu är mamma-ullisarna och bääbisarna ute i hagen ;D ;D

När vi skulle ta ut dom så satsade de flesta mamma-ullisarna järnet ut mot gräset i hagen och fick med sig de flesta bääbisarna. Förutom 10-15 st som inte hängde med >:D
Vi försökte att valla ut dom, men dom fattade ingenting och började bara göra bääbis-race, istället för att springa ut i hagen...
Det slutade med att jag fick hämta tillbaka alla ullisarna från hagen och ta in dom i rastfållan igen.
Sen sa morsan: "Nu tar vi det jäkligt försiktigt och noggrannt!" och då fick vi med alla ut ;D ;D ;D

Nu går de där ute och smaskar grönt gräs!! :)
« Senast ändrad: 10 maj-13 kl 18:43 av vallhunden »

vallhunden

• Västergötland
« Svar #43 skrivet: 10 maj-13 kl 16:57 »
Så här ser dom ut!!

vallhunden

• Västergötland
« Svar #44 skrivet: 14 maj-13 kl 19:14 »
Idag har vi flyttat ullisarna till nytt bete. Morsan och jag var ute och satte upp elnät. Det var en trevlig stund tillsammans. Morsan flåsade lite :) Elnätet är till för att hålla den lilla vilda röda hunden borta från bääbisarna. Den brukar alltid försöka att smyga in och plocka sig ett bääbis eller två, alldeles efter betesläppet >:D >:D
När vi skulle släppa över ullisarna så lät morsan dom gå själva... alla gick utom ett par familjer. Då skickade morsan mig för att plocka över dom också. Precis då kom jag på att hon alltid brukar vilja att jag ska söka av botten på hagen när vi flyttar ullisar - så jag stack ner i botten på hagen och gjorde ett svep Morsan tyckte konstigt nog inte att det var nödvändigt idag ??? Hon såg lite otålig ut när jag kom fram igen... :o ::)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #45 skrivet: 16 maj-13 kl 14:23 »
Igår var vi och tränade i Träninghagen. (En hage där det går en del ullisar och vi brukar träffa bekanta där och träna tillsammans) Sommaren är här ;D Jag tycker att det är så roligt att åka dit!!!

Där var ett litet människobarn som försökte leka med mig genom att leda mig i koppel. Jag nosade henne i ansiktet som svar och vägrade att gå ifrån morsan...

Morsan påstod att jag hade glömt både höger och vänster under vintern. Det är inte sant, jag ville bara inte :o Jag ville bara gå rakt på och driva, efterom det är det som jag är bäst på ;D ;D ;D

Morsan tränade även skithunden (Jill). Hon kunde minsann inte höger och vänster hon heller!!! Och henne tänker morsan tävla med om två veckor ;D Grattis, Oscar, säger jag bara :o

vallhunden

• Västergötland
« Svar #46 skrivet: 23 maj-13 kl 16:37 »
Morsan har berättat att hon har tänkt om - hon ska inte tävla med skithunden om några veckor, alls. Klokt tycker jag!!

Men nu är det dags att vi uppfostrar våra egna ullisar!!! Oskulderna springer iväg som små avlöningar, muttrar morsan. >:D
Hon fick för sig att gå ut med dottern (Joy) i hagen igår. Och det var ju bara dömt att misslyckas på dom rea-ullisarna. Rea som i flygplan, inte billiga, alltså ;D Fast liite billiga tyckte jag nog att de var! Det var ju helt omöjligt att hålla upp dom så att dottern skulle ha en chans på dom. Dags för stora uppfostran!!!

Snart ska vi flytta ner mammaullisarna och bääbisarna till sjön. Det är en lång promenad!! Jag har förstått att planen är att morsan går före och bromsar, med dottern i snöre. Jag går bakom och skjuter på ;D ;D

vallhunden

• Västergötland
« Svar #47 skrivet: 24 maj-13 kl 18:04 »
Nu har vi flyttat ner alla mammaullisar och bääbisarna ner till sjön. Dottern gick först och bromsade i ett snöre och jag gick bakefter och såg till att inga halkade efter ;D
En av mammaullisarna hade diarré - henne fick man se upp för ;D
Morsan säger att ett av mina fel är att jag inte kan läsa av öronnummer!!! (hon ville veta vilken som hade diarreé.. Hon såg det på vägen på väg hem, efteråt...)Det andra felet är att jag inte kan räta ut vattenslangen när den viker sig... Vad farao förväntar hon sig ??? ??? ???

Innan vi tog ner hela gänget så satte vi in oskulderna i en lite fålla längst bort i deras hage. Jag har hört av den gamla hunden som jobbade här innan, att ett år så kom hela oskuldsgänget springande efteråt. De lärde sig att hoppa ut då. De fick åka lastbil den hösten...

vallhunden

• Västergötland
« Svar #48 skrivet: 25 maj-13 kl 17:22 »
Idag har vi fångat en diarré-bääbis i hagen. Vi försökte först trycka upp alla ullisarna i en hörna, men sen gick vi över till metoden att ta en liten flock och trycka upp dom i hörnan. "Shit" ropade morsan när hon fick tag i bääbisen, och det hade hon rätt i ;D ;D ;D
Nu har bääbisen fått sin medicin, i allafall!!

vallhunden

• Västergötland
« Svar #49 skrivet: 26 maj-13 kl 19:44 »
Idag har vi varit och uppfostrat "fin-ullisarna" igen. Sen åkte vi direkt till ett barnkalas :o
Där fanns en man som hade levergodis i fickan, honom tyckte jag om :D Vi var 6 hundar där, från olika hem. Små hundar, ännu mindre hundar och så "gam-hunden" Hope, som har bott hos oss tidigare. (Det var hon som uppfostrade mig...)

Sen åkte vi hem och fångade in "skit-bääbisen" igen, för ytterligare medicinering. Idag var den riktigt på tårna, eftersom den visste vem vi var ute efter, sen igår... ;D ;D Morsan gjorde en fiffig grej. Hon böjde sig ner och tog tag i bakbenet på bääbisen, under magen på en mamma-ullis, som bääbisen stod och gömde sig bakom ;D Mamma-ullisen hoppade iväg och kvar var skit-bääbisen, i morsans grepp. :o

vallhunden

• Västergötland
« Svar #50 skrivet: 28 maj-13 kl 19:14 »
Skit-bääbisar idag igen...
Morsan säger varje år att hon borde köra ner några grindar till hagen nere vid sjön, så att jag bara kan putta in ullisarna i den...
Men jag tror att morsan tycker att det är lite "sport"  att fånga bääbisar på "fri-hand" ;D ;D

vallhunden

• Västergötland
« Svar #51 skrivet: 31 maj-13 kl 17:53 »
Igår tog hon ner grindarna - 3 st :o :o >:D
Det såg jag ju med en gång att det här går aldrig >:D
Men gav hon sig - icke då ::) Jag fick slita i evigheter med mamma-ullisar som inte ville gå in utan sina bääbisar... och bääbisar som skuttade runt som galna :o

Till slut tappade jag tålamodet, och det gjorde morsan med... på mig :o :o ???
Ett riktigt hundliv, det är vad det är!!!

Jaja, det gick fort över, nu är vi sams igen ;D

vallhunden

• Västergötland
« Svar #52 skrivet: 02 jun-13 kl 16:24 »
Idag plockade vi upp hela flocken från hagen nere vid sjön, så att de nu går bakom huset igen. Först fick jag plocka ut alla ullisarna med bääbisar ur hagen och släppa upp dom på vägen. Sen tog morsan bilen. Ullisar först, jag som drev på dom och morsan sist i bilen... Backen upp var kämpig, både för ullisarna och mig - utom för morsan ;D ;D

När vi kom hem, så ringde telefonen och så fick morsan bråttom att slänga in mig i bilen och åka ner till sjön igen :o ???

När vi kom ner så visade morsan mig en mamma-ullis och två bääbisar som gick och betade på vägen ovanför sjön :o :o Antagligen hade hon stått och tryckt inne i fårhuset och sedan tyckt att det blivit väldigt ensamt, plötsligt :)
Det var bara att göra om det igen. Mamma-ullis först med två bäbbisar, jag efter och morsan sist i bilen... ;D ;D ;D

vallhunden

• Västergötland
« Svar #53 skrivet: 05 jun-13 kl 20:42 »
Vi har haft två bääbisar som haltar och morsan har sprungit ut i hagen med sprutan i högsta hugg ;D
Nu gäller det att få tag i de små rackarna. Jag fångade just de bääbisarna ett par gånger, men morsan var för långsam att komma dit och ta dom... >:D
En gång stupade hon på en tuva - hon hade bara ögonen på bääbisarna. Snacka om flygtur ;D ;D ;D

Det är hårt jobb att hålla alla ullisarna i en hörna, det är jag som gör allt jobbet, morsan går bara omkring och väntar på rätt ögonblick att "suga" dom... Min tunga hänger som en röd slips, säger morsan ??? ??? Vad det nu betyder...

Idag gjorde vi på ett annat sätt, vi flyttade hela flocken över ett annat bete och puttade in dom i oskuldernas "gamla" hus - och så igen med grinden >:D Det var faktiskt mycket lindrigare... inte för att jag har något emot arbete, men det kändes mer förståeligt än "vänster, höger, vänster, höger, nej HÖGER!!!

vallhunden

• Västergötland
« Svar #54 skrivet: 06 jun-13 kl 20:23 »
Idag trodde morsan att skithunden kunde göra jobbet - men halvvägs efter så kom hon och hämtade mig ;D ;D ;D
Yes!!!!!

vallhunden

• Västergötland
« Svar #55 skrivet: 09 jun-13 kl 18:23 »
Jag har jobbat i två dagar på tävlingen som vi höll i Veddige. Jag ställde ut fin-ullisar hela dagen igår och halva dagen idag. Det är ett knepigt jobb, för man ska få ut ullisarna på banan till en bestämd plats och sedan måste man se till att de står kvar där. De får inte börja springa förrän hunden som tävlar har hunnit dit. Sen får man inte ligga i vägen för ullisarna och samtidigt får man inte röra sig förrän ullisarna har gått sin väg.
Här är en bild på mig när jag ligger i gräset och flåsar ;D ::)
Jag har en gul sak på mig som morsan kallar för min "klänning". Det är för att domaren ska se att jag är en arbetande hund ;D och inte en tävlande hund ::)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #56 skrivet: 09 jun-13 kl 18:24 »
Det här är vad jag tycker om att bli fotograferad!!!

vallhunden

• Västergötland
« Svar #57 skrivet: 10 jun-13 kl 14:04 »
Jag vill bara berätta att det är så roligt när morsan och jag jobbar ihop! Vi förstår varandra så bra! Vi har jobbat tillsammans nu i så pass många år, att morsan har börjat lära sig vad jag menar... När hon säger "ligg" första gången så stannar jag stående. Säger hon "ligg" en gång till så lägger jag mig ner. Hon har nu börjat fatta att detta kan hon ha användning av ;D När jag står upp så utövar jag mer "tryck" på ullisarna, än när jag lägger mig ner, så det går att variera trycket på ullisarna. Likaså när hon säger "framåt" första gången (när jag ligger ner) så ställer jag mig upp (detta är i känsliga lägen) på nästa "framåt" så börjar jag att gå. Fiffigt va? :o
Hon har också börjat fatta att jag har rätt ibland ;D ;D I helgen var det flera gånger som hon kommenderade mig i sidled, då det inte var rätt... Då gjorde jag det jag ansåg var rätt ;D Och hon sa efteråt till mig "Ja, du hade rätt" 8)

Vi funkar bra ihop som ett team - det är så det ska vara!!! Då blir jobbet bäst!!! Och roligast!!!

vallhunden

• Västergötland
« Svar #58 skrivet: 18 jun-13 kl 19:50 »
Idag har vi varit borta och jobbat på en gård som en kompis till morsan, har. Alla mamma-ullisarna med bääbisar skulle in i en fålla. Det var kämpigt!!! >:D Två av mina hundkompisar var med: Mormor och Flickan. Vi slet både länge och väl innan vi fick in dom. En gubbe som var med, höjde armarna och röt "Tjoho" högt och ljudligt :o >:D Då ville jag gå hem. En elek mamma-ullis kan jag hantera, men galna gubbar ??? ??? :o :-[
Vi fick tillslut in alla ullisar i en trång fålla, sen skulle de avmaskas. Efter det så skulle vi ta iväg hela flocken till nytt bete - då var det några bääbiar som fick hjärnsläpp och sprang tillbaka till fållan igen. De var helt obildbara som morsan brukar säga (gick inte att valla).
De bääbisarna fick åka bil till slutdestinationen ;D
Resten av flocken fick tas genom ett högt bete, högre än mig. Bort till en väg och sedan utefter vägen i ca tre stunder, bort. Flickan, hjälpte mig. En mamma-ullis var rent galen, jag tror att hennes bääbis var en av dom i bilen >:D Hon stångade Flickan hårt, rakt ner i väggruset. Jag bet henne i näsan :-[ Morsan gick med och försökte se till att det inte blev fler konfrontationer...När vi kom fram var jag trött!!!

vallhunden

• Västergötland
« Svar #59 skrivet: 24 jun-13 kl 09:23 »
Idag har morsan berättat för mig att vi ska åka iväg, idag för att gå kurs, så att morsan blir en bättre förare ;D ;D ;D
Vanligtvis går kurserna ut på en massa konstiga nya övningar för att jag ska göra saker på ett annat sätt... >:D
Denna kursen går ut på att morsan ska lära sig hur hon ska prata med med mig, så att jag förstår hur jag ska jobba - helt schysst inställning tycker jag!!! Vi hörs om några dagar, så ska jag rapportera vilka framsteg hon har gjort! ;D ;D ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

1139 gäster, 1 användare
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser