Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kites dagbok  (läst 53844 gånger)

vallhunden

• Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #220 skrivet: 16 jan-15 kl 09:21 »
Kära dagbok!
Jag har inte skrivit på ett tag, jag ber om utrsäkt!! :-[
Skithunden har lugnat ner sig nu när hon har löpt färdigt, vilket är tur - det började bli kritiskt här hemma...
Nu har den röda tiden varit. Morsan tog inte in något träd i år iallafalla, så någon måtta på galenskapen har det iallafall varit :o 8) Jag har fått jobba en del under den röda tiden, vilket jag har uppskattat!! ;D
Oskulderna har rymt ofta till ullishuset och pratat med pappa-ullisen. Häromdagen hoppade han ut >:D och hann sätta på tre stycken innan morsan fick tag i honom!! >:D Vad var det jag sa!!! (:)
Nu är pappa-ullisarna inlåsta ;D ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #221 skrivet: 01 feb-15 kl 16:43 »
Jaha, nu har morsan hittat på ett nytt jobb till mig!!
Vi har en "gamm-ullis" som morsan har tyckt sett lite hängig ut ett tag. Nu har morsan börjat mata henne med lite betfor varje kväll >:D. De andra ullisarna blir som tokiga och trängs för att få ner nosen i skålen.
Då ställer sig morsan med skålen ovanför min rygg och "gamm-ullisen" som är rätt tam, äter ändå. Sen är det mitt jobb att nypa dom övriga ullisarna så att de lämnar skålen ifred (:)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #222 skrivet: 04 feb-15 kl 18:05 »
Morsan är så jävla nöjd med sig själv ;D!!! Hon har hittat på ett helt nytt användningsområde för en vallhund!! Nu har alla ullisar lärt sig att det bara är gamm-ullisen som får äta betfor ;D
Ni som känner ullisar vet att den första tuggan av det sista kraftfodret som kommer ut är det absolut godaste!! Ullisarna klättrar ovanpå varandra för att komma åt kraftfoder >:D >:D >:D
Nu när de andra ullisarna har lärt sig, så står alla ullisar längst in i fårhuset och tittar på medans gamm-ullisen kommer fram och äter ur skålen :o 8) som morsan håller ovanför min rygg när jag ligger ner i ullishuset :P Den gamla damen äter nu grovfodret med god aptit - efter att ha stått och spottat på höet, innan ;)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #223 skrivet: 13 feb-15 kl 20:35 »
Jag tycker egentligen att det tråkigt att ullisar lär sig så snabbt vad jag vill... :(
Det gör att jag inte får jobba så mycket som jag vill....
Ikväll försökte den nästäldsta ullisen 6042 att sticka nosen i betforsskålen. Jag sög henne direkt ;D När jag uppfostrar ullisar så tar jag ett rejält bett i ullen på bogen och sen sitter jag fast och spjärnar emot :-[ :-[ Morsan ropar och vill att jag ska släppa, men då lär dom sig ju inget!!!!
Morsan vill att jag ska bita dom i näsan, men då blöder dom ju - jag tycker att min metod är bättre!!!! (Ibland tar jag dom i örat och lägger ner dom på rygg 8) 8) Då blir dom jäkligt överraskade och lite uppskakade >:D)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #224 skrivet: 16 feb-15 kl 10:09 »
Imorse när morsan skulle åka iväg så upptäckte hon att en oskuld sprang runt ullis-huset  >:D
Hon sprang och hämtade mig och oskulden sprang snabbt 3 varv runt ullishuset, utan att se den öppnade grinden... ::)
Det slutade med att morsan tog in mig i ullishuset för att ta ut alla ullisarna till oskulden ;D Ullisarna ville inte gå ut - de tryckte sig upp i ena hörnet av ullishuset. Morsan skickade in mig - då var det en mamma-ullis som sket mig på huvudet!! :o Hur mycket skit ska man behöva ta i det här jobbet ??? :o :o ;D En av morsans nyinköpta ullisar stack fram nosen, nyfiket mot mig... då smällde jag ihop tänderna framför näsan så att hennes morrhår nära åkte bort 8)
De fick så bråttom ut ;D ;D
När vi hade tagit in ullisarna igen så dök oskulden upp bakom husknuten - hon hade missat hela begivenheten >:D >:D
Ut med ullisarna igen på gårdsplanen och in igen, då kom hon med.
Efter det tyckte jag att jag hade varit så duktig så jag kunde väl få följa med till jobbet!! Men nej, allergifri kommun, vad är det??!! ??? ??? ???
« Senast ändrad: 16 feb-15 kl 10:20 av vallhunden »

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #225 skrivet: 16 feb-15 kl 10:30 »
Lite skit på huvet, vad gör det, du fick ju jobba?  Och sen, belöning för att du jobbat, hur är det, ÄR du en border collie eller är du inte?  En äkta border collie jobbar för tillåtelsen att jobba, annan belöning behöver den inte.   :-[ :-[ o:) ;D :D

Men så äkta typiskt att oskulden missade hela förställningen, så att ni fick ge den i repris.   ;D :P :P  Just som Morsan skulle åka också, jag kan tänka mig att hon utsöndrade en stark doft av adrenalin innan hon kom iväg ...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #226 skrivet: 16 feb-15 kl 12:40 »
Hej Trollmor!!! Det var länge sedan! Jag har saknat dig :-[
Jo, visst är tillåtelsen att få jobba belöning nog, för jag ÄR ju en BC ;D ;D
Tänkte bara att hon kanske skulle bli bevekad om jag ställde mig bakom bilen och sa: "Jag vill åka med!!!" Men icke.
Jo, morsan var lite upprörd o:)

Trollmor

• -
« Svar #227 skrivet: 16 feb-15 kl 21:37 »
Ja, du hoppades förstås att hon skulle dela med sig av SITT arbete ...   :-[ ;D

vallhunden

• Västergötland
« Svar #228 skrivet: 21 feb-15 kl 18:15 »
Ja, nu är det väl uppenbart vem som bestämmer här hemma ;D ;D ;D

Trollmor

• -
« Svar #229 skrivet: 24 feb-15 kl 10:33 »
Den där i gula kläder?   ;)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #230 skrivet: 10 mar-15 kl 19:48 »
Jo, morsan tror att hon bestämmer, men icke!!! ;D ;D

Nu har mamma-ullisarna börjat att få pellets igen, så det gäller att hålla dom borta medans morsan häller upp det!!! Hon blir jättesur om jag släpper förbi någon.
Skithunden står bakom mig och räcker lång näsa åt mamma-ullisarna, men det är ingen som tar henne på allvar... Fan också att man måste göra allting själv!!!
Morsan säger att hon ska köpa en ny hund (en bäbis) Den kommer jag att vara tvungen att uppfostra också. (:)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #231 skrivet: 27 mar-15 kl 17:34 »
Imorgon ska ullisarna skalas 8) ;D
Det vet jag för morsan har börjat städa ur klipputrymmet, där vi väger bääbisarna på sommaren.
Jobb :), jobb :), jobb :)!!!

Trollmor

• -
« Svar #232 skrivet: 29 mar-15 kl 13:40 »
Så kul för dig!  Du menar, att det ska komma en barberare?  ;D

vallhunden

• Västergötland
« Svar #233 skrivet: 03 apr-15 kl 20:13 »
Jo, men visst! Morsan kallar honom för ullisklippare... Nu är alla avskalade. Finns ingen ull att ta tag i och lugga dom i, alls :-[

Kommer ni ihåg den lilla leken jag hade, när morsan släpper ut mig från hundgården?! ;D Då jag nyper henne i knävecken när hon inte ser... :o 8)
Jag har uppfunnit en ny lek. När jag står och håller ullisarna, medans morsan häller upp pelletsen, så passar jag på att slänga bakåt och ta mig en munfull pellets. Sporten är att inte tappa ullisarna :o :o >:D
Det krävs en hel del snabbhet.
Morsan är skitsur...

Trollmor

• -
« Svar #234 skrivet: 03 apr-15 kl 22:15 »
Du får kalla det premie för väl utfört arbete!  Människor kan få sånt till jul, om dom sköter sig, eller om chefen är på gott humör.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #235 skrivet: 05 apr-15 kl 18:40 »
Nu har morsan varit och tittat på puppisarna igen... ::)
Jag har inte fått träffa dom ännu - det är "Flickas" puppisar, och hon blir nog inte alls glad om jag kliver in till puppislådan. Morsan säger att hon inte vet vem det är som kommer att bli min nya arbetskamrat, ännu. Men att hon antagligen kommer att vara långhårig. Guuud så opraktiskt!! >:D

Trollmor

• -
« Svar #236 skrivet: 07 apr-15 kl 15:13 »
Ja, fy så opraktiskt, när hon ska jobba i regn, lera och dynga!  Men ...  Det finns ju ullis-barberare!  Tipsa morsan att hon kan be barberaren ta en vända över den nya skithunden också, när han ändå är på besök nästa gång!  ;)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #237 skrivet: 07 apr-15 kl 17:09 »
 ;D ;D ;D

vallhunden

• Västergötland
« Svar #238 skrivet: 20 apr-15 kl 13:34 »
Nu har ullisarna kommit ut på bete.
Oskulderna (hm, ja några av dom är ju tyvärr inte det längre - se tidigare inlägg... :-[) är nerkörda till hagen nere vid sjön. Morsan tog bilen och jag fick springa... Jag tänkte att eftersom det var ett tag sedan jag gjorde detta, och att jag inte vill skapa osämja med en gång, genom att ligga på för hårt, så tog jag det rätt så lugnt o:)
Då hör jag en röst bakom mig från bilen: "Ja, jag undrar om hon har blivit gammal och trött i vinter" >:D >:D >:D

Trollmor

• -
« Svar #239 skrivet: 20 apr-15 kl 16:32 »
Otack är hundens lön ...   o:) o:)

Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 1 användare
fri

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser