Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hurra! (vetefärgade auracana ägg?)  (läst 4073 gånger)

shelale

• Västergötland
Hurra! (vetefärgade auracana ägg?)
« skrivet: 28 feb-13 kl 18:22 »
Fick mitt första ägg idag!  Jag blev superglad men också förvånad. Ägget som ju skall vara grön var brun! Har tre st vetefärgade auracana höns som tydligen inte är auracanor då? En svart tupp också men det kan väl inte vara den som lägger ägg?  :P

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Hurra! (vetefärgade auracana ägg?)
« Svar #1 skrivet: 28 feb-13 kl 20:39 »
Grön äggfärg är dominant. Det gör att man aldrig kan se vilka hönor av grönvärpande raser som eventuellt är heterozygota. Tuppar värper ju inte så där vet man ju inte heller :-\

Med andra ord är det möjligt att det då och då kan dyka upp brunvärpare (eller vitäggsvärpare) i grönvärpande raser. Det behöver inte bero på att dom är blandraser utan kan vara resultat av att det för många många år sedan har korsats in någon icke grönvärande ras för att få fram en ny färg (Araucana) eller för att man har använt icke grönvärpande raser när man tog fram rasen (Cream Legbar & Isbar)

Du ska naturligtvis inte avla vidare på henne om hon fortsätter att värpa bruna ägg men det kan också vara så att första ägget var lite övning och att det blir grön färg på ägg nummer två eller tre.

Jag har en maranhöna som började sin värpkarriär med att värpa 3 creamvita ägg :o Gissa vad jag tänkte innan det började komma fina mörkbruna ägg ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #2 skrivet: 28 feb-13 kl 20:50 »
Jag har en maranhöna som började sin värpkarriär med att värpa 3 creamvita ägg :o Gissa vad jag tänkte innan det började komma fina mörkbruna ägg ;)

Kan det bli gott med en kycklinggryta gjord på en höna...

Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

shelale

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 01 mar-13 kl 16:52 »
Alltså. Nä jag har då de konstigaste hönsen! Tuppen lägger ägg! Svarta tuppen låg i redet idag. Om det är en tupp dvs? Jag trodde att auracana höns bara blev beiga? Annars har jag en tvåköning i gruppen för äggen är befruktade! Jag fattar ingenting...  Vem smygbefruktar äggen!?!

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 02 mar-13 kl 09:38 »
Vetefärgade Araucanahönor är just vetefärgade (beiga) Vetefärgade tuppar ser ut såhär:

Araucanor finns annars i många färger, Bla svart, blått, spättat, vitt, viltfärgat, tvärrandigt mfl.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

shelale

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 04 mar-13 kl 09:58 »
Ja jag fattar då fortfarande ingenting, för ingen av mina höns ser ut som den tuppen. Ska lägga in en bild på mina höns så får vi se om nån annan kan säga vem som är vem.   

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 04 mar-13 kl 22:59 »
Ja jag fattar då fortfarande ingenting, för ingen av mina höns ser ut som den tuppen. Ska lägga in en bild på mina höns så får vi se om nån annan kan säga vem som är vem.
Det är en vetefärgad tupp. Vetefärgade hönor ser inte ut så ;)  Nu har jag inte någon bild på en vetefärgad Araucanahöna tillgänglig men färgen är den samma som på denna vetefärgade maranhönan

shelale

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 05 mar-13 kl 16:45 »
Men så ser typ mina auracana höns ut. som den sista på bilden. Men ändå är det någon som befruktar äggen...  Mystiskt.   

shelale

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 05 mar-13 kl 18:18 »
Här är en bild på alla fyra. vem är tuppen?

FM

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 05 mar-13 kl 18:29 »
Ser inte någon tupp. Men den svarta har hätta och det ska inte Araucana ha... Engelsk araucana har hätta o stjärt.
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

shelale

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 05 mar-13 kl 18:46 »
Nä den svarta är ingen auracana. det är en blandis mellan australorp och silkes tror jag. eftersom den har extra tår också. Skulle egentligen vart en isbar men tjejen jag köpte ägg av hade både australorp och silkes.

I vilket fall så är någon av dessa höns tvåkönade!

Pilosella

• 50+ , traditionellt hantverk i ny design
    • Gästrikland
« Svar #11 skrivet: 05 mar-13 kl 18:51 »
om du absolut måste veta kan du väl sätta dem några dagar i separate burar och se vilken som inte värper :-)

shelale

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 05 mar-13 kl 19:54 »
Jag tycker bara att det är så kul! Bor nämligen i stan och får inte ha tupp. (iallafall ingen som låter  ::) ) Så jag önskade mig verkligen en tyst tupp. Först trodde jag att den svarta var en tupp eftersom de andra la ägg och inte den svarta och äggen var befruktade förra året. Men nu så är det "tuppen" som lägger ägg. Kul tycker min dotter så hon har redan börjat samla ägg för att kläcka. =)

Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser