Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tvåvånings rörspis?  (läst 878 gånger)

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
Tvåvånings rörspis?
« skrivet: 27 feb-13 kl 14:55 »
Min kåk har två skorstensstockar, varav den ena är i delvis bedrövligt skick. Ungefär halva kommer få muras om. På nedervåningen sitter en järnspis, som jag inte har behov av. Jag kan tänka mig att det varit en pigkammare eller kanske gamfolksrum eller liknande med egen spis. Köket har en större järnspis.

Nu funderar jag lite på om utifall att jag skall ta och riva hela skorstensstocken och mura upp den som en rörspis, men låta den fortsätta på våningen ovanför där det idag inte är någon uppvärmning.

Antingen att man låter den vara som en vanlig 5kanalig kakelugn, fast högre bara. Eller om man gör den i två steg. Alltså två stycken spjäll för "bypass"-kanalen, ett på varje våning. Och kanske då med en murad eldstad med nedåtriktad förbränning på nedervånaden typ raketspis.

Eldningsgången skulle då bli att man först tänder brasan och låter det brinna lite (som en vanlig kakelugn), när draget kommit igång på riktigt går man upp till övervåningen och stryper bypasspjället så att man börjar värma upp i ytterkanalerna. När det är varmt nog kan man antingen öppna bypassen på övervåningen och stänga där nere, eller möjligen, om draget räcker ha båda bypass-spjällen stängda, men det tror jag inte skulle funka.

Det vore bekvämt att slippa springa upp med ved.

Den största nackdelen, förutom jobbet, som jag ser är att jag egentligen inte vet vad tusan jag skall ha det idag ouppvärmda rummet till :-/

/M
Ät kött - må bra - lev länge.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

424 gäster, 1 användare
RindertD

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser