Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Länsstyrelsens Djurskyddskontroll 2011  (läst 958 gånger)

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
Länsstyrelsens Djurskyddskontroll 2011
« skrivet: 12 apr-08 kl 07:52 »
Har oxå hört att många får besök och att dessa besök då kostar, någon som vet hur mycket och vad dem kollar då?
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

johe71

SV: Länsstyrelsens Djurskyddskontroll
« Svar #1 skrivet: 12 apr-08 kl 11:09 »
Har oxå hört att många får besök och att dessa besök då kostar, någon som vet hur mycket och vad dem kollar då?
De kollar så att djuren mår bra och att du följer de regler som finns för det djurslag som du har...
men de kollar så att det är 30 cm mellan sittpinnarna och att varje höna har minst 15 cm sittpinne, att luckan ut är minst 40 x 35 cm, att de har nog långa fodertråg (10 cm per höna om det är rakt, 4 cm per höna om det är runt) och vatten (2,5 cm per höna om det är rakt, 1 cm per höna om det är runt)... att värpredena är stora nog.... det finns ungefär "1000" regler till...
men det borde ju vara självklart att man har läst reglerna när man har höns  :)
« Senast ändrad: 24 feb-13 kl 10:17 av Sirpa »

Sirpa

• -
« Svar #2 skrivet: 12 apr-08 kl 17:10 »
Nu i våras fick jag brev att jag skulle få besök från miljö !!
Jag ringde och fråga vad det gällde??För ett besök kostade 600 kr !!
utan jag stod registrerad som "djurhållare" och dom åkte ut och gjorde kontrollen då !!
..sen bad jag om av ta bort mig från "registret"

Har du djur -  så är du djurhållare.

Inte raderar Miljökontoret någon från sin djurhållarlista.
Varför skulle vi Hönsägare undantas från kontroll av djurhållningen ???
Höns och Liljor i min trädgård.

rina

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 01 apr-09 kl 19:00 »
Jag reagerade mot att man skulle betala 600 kr för ett besök...jag är inte rädd visa upp mina hönshus alls och inte djuren heller men tyckte det var lite häftigt. Jag fick kontakt av en ganska förtvivlad hoppyhönshållare hon hade haft besök av en inspektör och människan som besökte henne var väldigt grinig och såg att det fanns stora Moderna Engelska Stridshöns där :-X då blev hon genast anklagad far att ha tuppfäktning vad annars har man såna höns till ??? Man undrar ju lite då vad har dom för utbildning om uppdragen dom ska ut på ?

Strajder

• Aspegården
« Svar #4 skrivet: 01 apr-09 kl 20:16 »
Jag reagerade mot att man skulle betala 600 kr för ett besök..
Sedan årsskiftet är det inte så! Numera är det länsstyrelsen som har djurskyddstillsynen. Om man får besök så är numera besöket normalt kostnadsfritt men om man har brister som kräver återbesök så betalar man för dessa. Ganska rimligt eller hur? Den som sköter sig betalar inget medan den som inte följer regler drabbas av påföljden. Före reformen så var det kommunalt godtycke: vissa kommuner hade inte ens inspektör medan andra var ganska vilda.

rina

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 02 apr-09 kl 17:23 »
Så är inte reglerna där jag bor 600 kr per djurenhet. Spelar ingen roll om du sköter dig.

Charlotte

• -
« Svar #6 skrivet: 02 apr-09 kl 17:52 »
Så är inte reglerna där jag bor 600 kr per djurenhet. Spelar ingen roll om du sköter dig.
Men stämmer verkligen det?
 Nu för tiden ska man inte behöva betala.
Och, Hjälp, 600/djurenhet skulle bli runt 24000 för oss, är du säker på att du inte missuppfattat?
                                 Mvh
                               Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

rina

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 02 apr-09 kl 18:09 »
Jag tror en djurenhet var 50 djur...det jag vet är att om du anmäler att nån misssköter sina djur och det visar sig att dom inte gör det får anmälaren betala. Har dom inte skött djuren får djurägaren betala..så har jag blivit informerad i alla fall. Men helt klart är det bra det kontrolleras för många djur far illa tyvärr har inte höns nåt värde :'(

johe71

« Svar #8 skrivet: 01 dec-11 kl 17:54 »
att man då kan förvänta sig inspektioner, OCH DE ÄR INTE GRATIS!!!

sedan länsstyrelsen tog över ansvaret för inspektioner så gäller följande

Först ska sägas att ordinarie kontroll, så kallad normal kontroll, är avgiftsfri. Men det finns två sorters kontroller som inte är det. För det första vid uppföljande kontroll, så kallad extra kontroll, som krävs om man upptäckt brister vid normalkontrollen. För det andra kontroller som görs efter en anmälan om vanvård, som visar sig vara befogad. 

sonja på slätten

• Halland
« Svar #9 skrivet: 01 dec-11 kl 20:21 »
Gratis inspektion, är det verkligen fortfarande så?  Trodde att det var tillfälligt, med anledning av byte till  länsstyrelsen.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dela detta:

* Inloggade just nu

640 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser