Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Manskapsbod - råd  (läst 23285 gånger)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Manskapsbod - råd
« Svar #20 skrivet: 19 jul-13 kl 19:18 »
Dras den med traktor kan vagnen nog vara bredare än så. I alla fall jordbruksredskap har ingen max bredd utan sunda förnuftet gäller.
Är det verkligen så?
Visst förstår jag de som svär ibland men i s f borde de svära i en annan riktning. Då är det ju lagstiftarna som brister i förnuft och ilskan borde riktas mot.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

hånung

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 19 jul-13 kl 19:19 »
Dras den med traktor kan vagnen nog vara bredare än så. I alla fall jordbruksredskap har ingen max bredd utan sunda förnuftet gäller.
Det  vill ja nog ha källa på  Tack

Caffe

• Östergötland
« Svar #22 skrivet: 19 jul-13 kl 20:01 »
Det  vill ja nog ha källa på  Tack
Trafikförordning (1998:1276) Kapitel 4 Paragraf 15 Punkt 2.

Det är enligt min uppfattning dock tvistligt huruvida en manskapsvagn är att likställa med ett jordbruksredskap.

Visst lät jag som en jurist nu.  ;D

hånung

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 19 jul-13 kl 20:15 »
Trafikförordning (1998:1276) Kapitel 4 Paragraf 15 Punkt 2.

Det är enligt min uppfattning dock tvistligt huruvida en manskapsvagn är att likställa med ett jordbruksredskap.

Visst lät jag som en jurist nu.  ;D
Haha  ja bärvins jurist då  ;D

hånung

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 19 jul-13 kl 20:19 »
Inge som har testa om juridiken håller  för sådana eskapader ?.

hånung

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 20 jul-13 kl 02:06 »

woodie_

« Svar #26 skrivet: 18 aug-13 kl 19:55 »
Jag håller på att bygga en vagn som är 6 m lång och 3 m bred, samt att taket sticker ut ca. 30 cm på vardera sida. Höjden är 4, 40 m
När den är färdig om några veckor ska jag flytta hemmet också.
Såg att det diskuterades flytt av vagn här tidigare i tråden men någon som har mer praktiska tips om flyttning?
Mitt hem kommer att behöva flyttas ca. 9 mil.

Hur har alla gått till väga för att flytta sina vagnar och vad har priset varit för detta?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #27 skrivet: 18 aug-13 kl 20:19 »
Jag håller på att bygga en vagn som är 6 m lång och 3 m bred, samt att taket sticker ut ca. 30 cm på vardera sida. Höjden är 4, 40 m
När den är färdig om några veckor ska jag flytta hemmet också.
Såg att det diskuterades flytt av vagn här tidigare i tråden men någon som har mer praktiska tips om flyttning?
Mitt hem kommer att behöva flyttas ca. 9 mil.

Hur har alla gått till väga för att flytta sina vagnar och vad har priset varit för detta?

Här kan du läsa om reglerna
http://www.trafikverket.se/Foretag/Trafikera-och-transportera/Trafikera-vag/Transportdispens/Transport-av-odelbar-last-utan-dispens/
Sedan kan hjul och axlar tvinga upp den på en trailer.
Skall den rulla så brukar man debitera löpande timkostnad eller fast pris och timme om det går fel längs vägen.
Sedan tillkommer dispans, följebil och andra oförutsedda kostnader.
Det blir ingen billig historia om du skall följa alla regler.  Smalnar du av den till 350 därimot så är det enkelt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #28 skrivet: 19 aug-13 kl 08:13 »
Det är framförallt höjden som är problemet för dig då teleledningar sitter på 4,50 om man har otur. Då måste man stanna och lyfta ledningarna över vagnen. Det blir ju bara problem om du blir tvungen att ta den på flak då den kommer upp ytterligare i höjd. Bogserar du den kommer det vara lugnt. Regler och lagar kan man ju bryta så länge ingen polis ser en men fysiska hinder som teleledningar är svårare att ta sig förbi, med eller utan polis :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 19 aug-13 kl 08:25 »
Det är framförallt höjden som är problemet för dig då teleledningar sitter på 4,50 om man har otur. Då måste man stanna och lyfta ledningarna över vagnen. Det blir ju bara problem om du blir tvungen att ta den på flak då den kommer upp ytterligare i höjd. Bogserar du den kommer det vara lugnt. Regler och lagar kan man ju bryta så länge ingen polis ser en men fysiska hinder som teleledningar är svårare att ta sig förbi, med eller utan polis :)

Det kan ju vara bra att veta vilka regler och lagar som gäller, samt vilka risker det innebär, om man nu väljer att bryta mot dem... ;)

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #30 skrivet: 19 aug-13 kl 09:03 »
Absolut, men de har det ju redan skrivits om tidigare i tråden :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

woodie_

« Svar #31 skrivet: 14 okt-13 kl 20:16 »
Nu är vagnen 3 meter bred och taket sticker ut 30 cm på var sida. Jag tänker köra på det. ser inte att det skulle vara ett problem.

Mitt problem är dock att hitta någon som kan köra vagnen? Hur har ni hittat någon som kört eran vagn?
Hur har ni hittat någon som hjälpt er med det?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #32 skrivet: 14 okt-13 kl 21:15 »
Nu är vagnen 3 meter bred och taket sticker ut 30 cm på var sida. Jag tänker köra på det. ser inte att det skulle vara ett problem.

Mitt problem är dock att hitta någon som kan köra vagnen? Hur har ni hittat någon som kört eran vagn?
Hur har ni hittat någon som hjälpt er med det?
3 meter+30cm+30cm. =3,60. Ser du inget problem fast max. bredd är 3,50? :D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

RoHe

• Södermanland
« Svar #33 skrivet: 14 okt-13 kl 21:21 »

Ökar man farten innan ledningarna så går det ;D.

3 meter+30cm+30cm. =3,60. Ser du inget problem fast max. bredd är 3,50? :D

Nertill är den ju endast 3m. Det är väl som vingar upptill, som sticker ut 30 vardera.

Hur kommer det sig att folk respekterar lagar och regler så dant, kör försiktigt och nykter så struntar polis och liknande it om du kan svara någorlunda trevligt på dennes frågor.
Kärlek, Frid, Robert under stjärnorna.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #34 skrivet: 14 okt-13 kl 22:26 »
Det där , RoHe, gäller om man inte får ögonen på sig. Och ett hus som är 3 m brett med 30cm takutsprång åt båda hållen syns bra. Men det är klart, någon som inte är beroende av sitt kort kan ju frakta huset. Dumt att riskera sitt levebröd för att någon man inte känner skall få en billig frakt.

Råbark

• Uppland
« Svar #35 skrivet: 09 nov-13 kl 21:13 »
Någon med erfarenhet av vagnen på bilden? Norrlandsvagn. Hur gick det för ts?
You have to be the change you wish to see in the world.
http://trollsaga.wordpress.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

714 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser