Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fusible link  (läst 1628 gånger)

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
fusible link
« skrivet: 23 feb-13 kl 20:12 »
Jag har klantat mig när jag monterade extraljus på bilen - en skoda fabia - och lyckats bränna en av säkringarna i lådan ovanpå batteriet. På engelska tror jag dom här heter "fusible link" men vad heter dom på svenska och var får jag tag på dom? Säkringen i fråga är märkt med 40A. Kan jag som alternativ sätta en lös säkringshållare direkt på sladden på 30A. Ljusen är på totalt 110W=10A.

Kanske inte direkt relaterat till självhushållning. Men min självkänsla skulle må bra av att få iordning på det här...

Xoot

• Gäst
SV: fusible link
« Svar #1 skrivet: 23 feb-13 kl 20:16 »
Det gjorde jag också en gång men startade löddpennan och la en klick sen funkade det igen.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: fusible link
« Svar #2 skrivet: 23 feb-13 kl 21:01 »
Om det inte finns på t ex Biltema, så kolla med t ex en märkesverkstad eller någon bil-elfirma. En annan möjlighet är att plocka från en skrotad bil, de där huvudsäkringarna ser likadana ut på de flesta VAG-bilar från sent 90-tal och framåt.

Fusible links är något annat - det är en ungefär 10 cm lång kabelstump med ledare av ett lättsmält material, t ex zink, och en värmetålig och brandsäker isolering av t ex glasfiberväv. De är vanliga på Ford samt amerikanska bilar från 70-talet fram till en bit in på 90-talet, om en sådan bränns av så får man linda bort tejpen runt skarvstället där den är hopkopplad med ledningar i bilens kabelstam för att komma åt att skarva in en ny.
På en del japanska 70-talsbilar har det funnits sådana där "säkringsledningar" med flatstiftskontakter i båda ändar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

677 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser