Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Urinsten  (läst 1979 gånger)

mulleberga

• Skåne
Urinsten
« skrivet: 23 feb-13 kl 14:59 »
Min Bagge på knappt 2år hade inte ätit höet han hade fått vid middagstid, detta observerade jag vid utfodringen kl:19. Provade att ge honom morötter o kornkross detta åt han. Han gjorde försök att kissa men det kom inget, han hade kramprörelser i vommen o han gnisslade tänder (smärta), ingen feber och han var allmänt påverkad. Min första tanke var Urinsten och då tycker jag att man ska ta bort honom, för det lär ju komma fler även om man Op. den som stoppar nu.
Ringde Veterinären som kom hit, han trodde inte på urinsten p.g.a. att han bara var 2år......urinvägsinfektion trodde han på, han konstaterade att där ej fanns vomrörelser.
Baggen fick injektion med antiinflammatorisk, antibiotika, smärtstillande samt kalcium, vet. trodde att han skulle piggna till om en 15min. Detta gjorde hann inte.
Det blev morgon och baggen hade defenitivt inte blivit bättre, så vi tog bort honom för han skulle inte lida längre.....önskar bara att jag hade gjort detta tidigare.
Pratade med vet. o sade att jag trodde fortfarande att han hade haft urinsten, men det trodde han inte.
Någon här som tror att jag hade rätt och fattade rätt beslut att ta bort honom? Visst kan unga baggar få urinsten?
Bor på Liljegården med islandshästar, shettlandsponnys, får, höns, hundar och katter

hallstabonden

SV: Urinsten
« Svar #1 skrivet: 23 feb-13 kl 20:46 »
ja,det kan dom.Därför skall man undvika kraftfoder till baggar.Har han fått detta?

mulleberga

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 24 feb-13 kl 09:25 »
  :'( Tyvärr så har han fått kornkross 4dl/dag plus morötter. Det var min första bagge, så jag gav han detta i all väl mening........men nu vet jag bättre, d.v.s. nästa bagge = bara hö, mineraler, salt o vatten.
Bor på Liljegården med islandshästar, shettlandsponnys, får, höns, hundar och katter

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 24 feb-13 kl 09:41 »
Du motstod frestelsen att göra en "obduktion" på honom, när du ändå slaktade honom :o
Det hade jag aldrig klarat ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Charlotte

• -
« Svar #4 skrivet: 24 feb-13 kl 09:47 »
Det finns flera orsaker till urinsten, här kommer två bra länkar att visa för veterinärer som inte vet att det förekommer T o m på bagglamm:
http://www.svdhv.org/sv/aktuellt/artiklar/2011/e/325/urinsten---symptom-sjukdom-och-behandling/
http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Far-och-get/Endemiska-sjukdomar-hos-far-ett-urval/Urinsten/
Mvh
Charlotte
« Senast ändrad: 24 feb-13 kl 09:49 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

mulleberga

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 24 feb-13 kl 20:56 »
 :)Tack Charlotte för länkarna!  :D

sarbe453

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 25 feb-13 kl 14:13 »
Min bagge var bara dryga året när han fick urinsten. När veterinären visade mig var det lätt att se. Baggarnas urinrör fortsätter ju utanför penis som ett bihang eller vad det kallas. Om man tittade där var det som ett pärlband av grus i det och vävnaden hade börjat att dö. Mycket smärtsamt! Baggen hade aldrig fått kraftfoder så det är ärftligt till viss del om man nu inte felutfodrar. Jag sparade aldrig baggar efter den tackan efter det. Du tog absolut rätt beslut!
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

mulleberga

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 25 feb-13 kl 15:33 »
 :) Sarbe453 skönt att höra " att jag fattade rätt beslut " skulle bara ha gått på min magkänsla, på kvällen då vet. var här d.v.s. tagit bort honom redan då. Då gäller det att till hösten hitta en bagge som inte har arvsanlag för urinsten........vilket jag tror blir ett lotteri.  :D

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #8 skrivet: 25 feb-13 kl 21:32 »
I en av länkarna ovan står det under rubriken profylax "Ej extra P eller Mg". Ska baggar inte ha mineralfoder, eller i alla fall inte samma som tackorna?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #9 skrivet: 26 feb-13 kl 12:49 »
Ni som haft baggar med urinsten, vad har ni för raser? Funderar på om det är rasbundet?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

vallhunden

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 26 feb-13 kl 14:22 »
Har aldrig haft urinsten på någon Gotlandsbagge, oavsett om det varit lamm eller vuxna. Och dom har fått kraftfoder!!! Lammen har t o m fått fri tillgång på kraftfoder något år - och det blev mycket, det kan jag lova!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #11 skrivet: 26 feb-13 kl 14:35 »
En lantrasbock (get alltså) fick urinsten vid 4 års ålder.  Och min kära bjässe-bagge texel/spelsau (!), minns inte hur gammal han var.  Båda avlivade efter diagnos av distriktsveterinär.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

hustran

« Svar #12 skrivet: 26 feb-13 kl 14:37 »
jag har faktiskt inte heller haft ngn. bagge med urinsten (nu var ju frågan tvärtom men....) Jag har haft finull,texel,leicester och Gute. i 30 år nästan. Det kanske inte är så vanligt i alla fall. Hitintills kanske är bäst att tillägga.  ;)

sarbe453

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 26 feb-13 kl 15:03 »
Min var en finullsbagge. Jag tror dock inte heller att det är så vanligt men man ska väl veta att det finns om det blir som i fallet ovan att inte veterinären förstår heller. Den veterinär som ställde diagnosen på min bagge menade att det bara var att ta bort honom för även om man skulle ta bort synliga stenar så kommer de tillbaks om de väl börjat producerat stenar. Nu hade det gått för långt för min bagges del när vävnaden börjat dö fanns det inget att göra. Men han hade jätteont stackarn! Nu en erfarenhet rikare skulle jag säga " ta bort baggen direkt".
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

mulleberga

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 26 feb-13 kl 19:20 »
Baggen jag fick ta bort var en blandning av Oxford Down/Fin ull.

Dela detta:

* Inloggade just nu

381 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser