Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Jeep Cherokee  (läst 7938 gånger)

Moraggarn

  • Inlägg: 599
    • -
Jeep Cherokee
« skrivet: 23 feb-13 kl 09:59 »
Hej på er alla! Nu har jag inte vart inne på Alternativ på ett tag.....Mkt annat för mig  :). Hoppas allt är bra med er.

Nu har jag gått och "investerat" i en gammal Jeep Cherokee. Har under en längre tid suktat efter en Lada Niva men det har inte funnits nån inom rimligt avstånd att köpa och när det väl kom en så var det en annan som hann före.....SKIT!! Tänkte jag...det var en 05:a, mkt välskött och aldrig terrängkörd. Var en 84 årig farbror som hade den för att ta sig till sitt ställe på Åreskutan,en nätt liten tripp på 70mil enkel väg...Tuff gubbe det där :D. Nåväl...då kom jag över en Cherokee ist, även denna var i ganska gott skick trots sin ålder(92:a). Denna är inte heller terrängkörd och de senaste 5 besiktningarna har varit med blankt papper. Mkt bytt alldeles nyligen såsom drivaxlar och hjullager fram, nya oljor i motor och lådor. Den går som en klocka i motorn, växlar mjukt och fint i automaten och har inga konstiga missljud någonstans. Rost finns det minimalt på den (lite ytrost vid ett dörrhandtag och några små blemmor på nåt ställe till). Dock behövs en bit på avgassystemet bytas samt ett bromsok smörjas. Köper jag lösa delar på Biltema till avgassystemet och byter detta från katalysatorn så går det på ca 600-700:-. Denna maskin gav jag 5000:- för. Tycker det känns som ett bra köp. Nu är jag ju inte så jättehemma på detta med Jeep och skulle gärna vilja höra om era erfarenheter (om ni har några) ang Jeep Cherokee Xj....i mitt fall en från 1992.

Alexn72

  • Inlägg: 1470
    • Skåne
SV: Jeep Cherokee
« Svar #1 skrivet: 23 feb-13 kl 10:26 »
Det är ett vanligt fel att lagret i bakaxeln lägger av.
och riktigt ostabila i högre hastigheter men det är inte därför man köper en sån heller.

Moraggarn

  • Inlägg: 599
    • -
SV: Jeep Cherokee
« Svar #2 skrivet: 23 feb-13 kl 13:19 »
Nej det är ju ingen bil man drar upp i några jättefarter precis.....inte nog med att de som sagt blir otrevliga att köra, man blir fattig på kuppen också :D. Denna kärra är tänkt att ha som jakt/skogsbil samt ta mig fram och tillbaka till jobbet så några vådliga hastigheter lär det inte bli.

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14092
    • Medelpad
SV: Jeep Cherokee
« Svar #3 skrivet: 24 feb-13 kl 10:56 »
De erfarenheter jag har av Cherokee (har aldrig ägt någon själv, bara sett på när bekanta har mekat med sina exemplar) är att slangarna mellan automatlådan och oljekylaren är en svag punkt. De börjar gärna läcka i de påpressade kopplingarna i ändarna. Lösningen blev att såga bort presshylsorna, sätta dit vanliga armerade gummislangar typ bränsleslang av god kvalitet, säkra med slangklammer.

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Jeep Cherokee
« Svar #4 skrivet: 24 feb-13 kl 20:57 »
Grattis ;) en enkel och ganska robust slitvarg du skaffat dig.Har själv bara haft dieslar och du beskriver automat så då tolkar jag dig att du innehar en bensinare.
Generellt sett när det gäller automatlådor så rekommedenderar jag ett filter och oljebyte.
Den kan ha gått hårt med att släpa hästar eller något annat tungt ;)
Hört om en del som fjädrarna bak gett upp,inget jag själv blivit drabbad av dock.
Håll koll på bränsle suget,låt det inte skena iväg ;D

Qeruiem

  • Inlägg: 2035
  • Fick inte vara Toll
    • Skåne
SV: Jeep Cherokee
« Svar #5 skrivet: 02 maj-13 kl 19:16 »
Vi köpte en Grand Cherokee -96 för drygt 5 år sen och den har mest tuffat och gått, tycker det varit rätt lite problem med den. Enda abret är att den börjat rosta i sidobalken på högersidan eftersom den varit terrängkörd och har en gammal skada som nån lackat över lite halvdant som tydligen inte längre vill behålla färgen. Borde väl fixa det kan tro...

Som redan konstaterat är den inget kul på motorväg, men det var å andra sidan inga problem att köra ut på en plöjd åker med släp för att hämta sten till trädgården. När det var totalt snökaos de där två eländesvintrarna för några år sen så var den också guld att köra! Bara slänga i lågväxeln så diffspärren går i och sen tog man sig fram som om det vore barmark! Ja, om det inte vore för alla andra som halkade fram i 30 km/h och mest var i vägen, då. :P

Meka själv eller hitta en bra mek som plockar delar från skroten eller kan importera från USA är en bra sak. När ABSen packade ihop på våran (inte för att vi märkte så mycket mer än att lampan tändes, men besiktningen är ju lite gnällig) så ville Hedins Bil, märkesverkstad här i stan, ha 22 papp bara för delarna vilket förstås var rena skämtet för en 10 år gammal bil. De tog dessutom många sköna hundralappar för felsökningen och prisuppgiften, det var första och sista gången de anlitades för Jeepen kan vi säga. Fick tips om en annan mek som helt sonika köpte en "ny" ABS på skroten och bara bytte elektronikdelen (det var den som var paj). 1700:- med jobb.

Trist sak värd att veta om är att man inte får bogsera en Jeep mer än några km, sen skär 4WD-lådan. Det var lite jobbigt när servopumpen skar och vi fick beställa bärgning eftersom det alltså inte gick att bogsera den de 2 mil det är till meken. 1500 spänn på ett bräde bara där, tur att meken, sin vana trogen, hittade en billig pump på skroten för att kompensera...  ;D

Nu får jag det kanske att låta som att Jeepar har mycket problem, men det är de enda jobbiga saker som hänt med den och vad jag förstått var ABSen mest ren otur. Däremot är tydligen servopumpen vek på just vår modell (rak 6:a på 4 liter) och med ungefär vårat tillverkningsår, så det borde inte drabba dig. Det var väl lite retligt att det råkade bli just en sån för vår del, men det var ju inte lätt att veta...

Bra bil att ta sig fram på skogsvägar eller annan terräng även om den inte är ett extremt terrängfordon (den saknar ju tex diffspärr på bakaxeln). Den har inte heller automatisk diffspärr utan den aktiveras enbart av att man lägger i lågväxeln så kör du med diffen igång på tex bar asfalt så kör du sönder den!

Nu minns jag inte om -92an är tvåhjulsdriven normalt eller om den har permanent 4WD som vår har. Om den har permanent 4WD så får man INTE göra bromsprov vid besiktningen. De flesta besiktningsmän vet om att en Cherokee med permanent 4WD inte kan bromsprovas på vanligt sätt, men om man råkar ut för nån som är ny på jobbet och kör den till bromsprovningen så kommer de förstöra 4WD-lådan för gott. Mao, förvissa dig om att den besiktningsman du fått vet om att bilen måste provbromsas på vanlig väg!

En annan sak som är värt att nämna om du inte är van vid 4WD; om du råkar ut för släpp, SLÄPP INTE GASEN! Det är den normala reaktionen att man släpper gasen, men då tappar du direkt stabiliteten i bilen (speciellt om du inte har diffspärren i) och den kommer bete sig som en 2WD och kana iväg lite som den vill. Håll gasen still och styr så kommer bilen (förhoppningsvis) få grepp igen och räta upp sig. Det är helt normalt att bilen kanar några cm och sen får grepp och fortsätter som om ingenting har hänt. Känns väldigt märkligt när det händer om man är van vid 2WD. ;)

Se upp med försäkringen med! Vi hade Trygg-Hansa i början och de var VANSINNIGT dyra! Tror de tog 12 papp om året! Efter att ha ringt runt mer än halverade vi försäkringskostnaden genom att byta till Folksam. Nu har iofs T-H tydligen sänkt sin premie igen, men jag är lite långsint... :P
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14092
    • Medelpad
SV: Jeep Cherokee
« Svar #6 skrivet: 02 maj-13 kl 20:29 »
Det kanske kan passa att nämna att jag härom veckan var inblandad i ett ABS-problem på en Cherokee '93.

En bekant hade nyss köpt bilen, den var billig för att den nyss hade besiktigats och fått en 2:a pga lysande ABS-lampa.
Den främsta felorsaken var att det hade varit fuktigt länge i kontakten till ABS-styrdonet, som dumt nog sitter ute i motorrummet. Det hade alltså ärgat en hel del och var dålig kontakt både här och var. Jag tog isär styrdonet (fyra torx-skruvar och en hel del våld för att bryta loss den fastlimmade sidoluckan på kåpan), därefter kunde jag ta ut kretskortet med kontaktstift och komma åt att skrapa ren och förtenna om stiften. Under tiden gjorde bilägaren själv i ordning hylsorna i den kontaktdonsdel som satt fast i bilens kabelstam. Efter hopsättning fungerade ABS-systemet ibland, och som tur var även när ombesiktningen gjordes. Några dagar senare hittade bilägaren en mycket rostig och ful jordpunkt någonstans i motorrummet och sedan den åtgärdades har ABS skött sig felfritt.

Man kan notera att ABS-systemet på Cherokee är tillverkat av den tyska firman ATE och snarlikt om än inte identiskt med de ABS-system som sitter på t ex Ford Scorpio, Saab OG900 och äldre Saab 9000. Det är mycket möjligt att enstaka delar som t ex givare, hydraulpump och delar till ventilblock är lika.

Qeruiem

  • Inlägg: 2035
  • Fick inte vara Toll
    • Skåne
SV: Jeep Cherokee
« Svar #7 skrivet: 02 maj-13 kl 21:34 »
Just; glömde en sak. Om det inte redan är gjort åker du nog på att byta bromsrören. Originalrören är stålmantlade för att tåla smällar (syns på att de har ett spiralmönster, de är lindade med en ståltråd på utsidan) och skiten rostar. Till slut kommer en nitisk besiktningsman ta fram sin lilla morakniv och gnaga sig igenom rosten så flagorna yr, sen får du en vacker tvåa på rören. Om du inte tänker köra väldigt vilt i terrängen rekommenderar jag att du helt enkelt drar dit vanliga jämrans bromsrör (tex kopparnickel) när originalrören är slut så slipper du fundera på det fler gånger.

Fast det är klart, mtp att det är en -93a är de säkert redan bytta...
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

Moraggarn

  • Inlägg: 599
    • -
SV: Jeep Cherokee
« Svar #8 skrivet: 06 jun-13 kl 07:16 »
För en dryg månad besiktade jag Cherokeen utan problem. Fanns inte ens nåt "bra att veta". Hitills så har den ju lätt varit värd sina 5000:-. Stör mig dock lite på en sak,det är att när den går på tomgång så knackar den ganska ordentligt i motorn ibland. Detta sker när jag har läge "P" eller "N" på lådan men inte vid några andra lägen och det låter heller inget när jag kör. När den går på tomgång så ligger den på runt 600-700 varv c:a men ökar jag liiiite på varvtalet så försvinner knacket vid knappa 1000 varv. Lite ventiltickande har jag på den men det brukar väl nästan räknas som " standardutrustning" på dessa. Så nu undrar jag om det möjligtvis kan vara en ventil som spökar och orsakar det höga knacket vid tomgång. Som sagt enbart vid läge P eller N och inte vid körning. Är det svårt att byta ventiler på en sån här

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14092
    • Medelpad
SV: Jeep Cherokee
« Svar #9 skrivet: 06 jun-13 kl 08:01 »
En del 90- och 00-talsbilar har en magnetventil för tankventilationen som pulsas och "tickar" när motorn går på tomgång, det ljudet kan förväxlas med ventilknack. När motorn går med belastning så står den där magnetventilen ständigt öppen och då försvinner såklart det där ljudet.

Annars skulle man kunna tänka sig att en krånglande hydraulisk ventillyftare orsakar ventilknack som bara hörs på tomgång, och då kanske framför allt när motorn är kall. Orsaken till detta brukar vara att något skräp har fastnat i hydraullyftarens backventil så den inte tätar, det händer ofta på bilar som mest går i småkörningar så att motorn sällan får bli ordentligt genomvarm, och i all synnerhet om det dessutom har slarvats med oljebyten. Lämplig åtgärd är att byta olja (häll lämpligen i en billig syntetolja, Biltema duger bra) och sedan köra långa sammanhängande körningar, helst bör motorn få vara igång ett par timmar i sträck varje gång den har startats. Efter några hundra mil på det sättet brukar krånglande hydraullyftare gå till sig.
På motorer med sådana ventillyftare bör man undvika oljefilter av skumma piratmärken eftersom de kan släppa ifrån sig ludd som ställer till problem i backventilen. Det är bättre att köpa filter från någon välkänd tillverkare (Mann, Fram, Bosch, Purolator, Baldwin etc).

Och hur vet man då om motorn har hydrauliska ventillyftare? På en svensksåld bil från tidigt 90-tal är det enklast att titta på "avgasskylten" i motorrummet. Om det står där att ventilspelet ej är inställbart, så vet man att motorn har hydrauliska lyftare. Finns däremot ett spel angivet, så har den inte hydrauliska lyftare.

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Jeep Cherokee
« Svar #10 skrivet: 06 jun-13 kl 08:20 »
Om något i ventilmekanismen orsakar ett knackljud som du beskriver så lär det vara ventillyftaren, om det nu är hydrauliska lyftare. 
Borde gå fint att byta, bara ta av ventilkåpan, skruva loss vipporna till ventilerna (OBS! håll ordning på alla delar så de hamnar på samma ställe igen), lyft sedan upp stötstängerna ur lyftargalleriet. Där nere finns lyftarna. Brukar kunna lyftas upp med en kraftig plockmagnet. I med nya lyftare, sätt tillbaka allt och gör en grundjustering av ventilspelet, där behövs kanske lite uppgifter ur en verkstadshandbok.
Det borde vara så både på 2.5 och 4.0-motorerna.

MEN. Det kan även vara lådan som har missljud för sig, särskilt om det bror på växelväljarens läge. Lyssna på motorn med stetoskop och kolla var det hörs mest.  I brist på stetoskop kan du ta en lång skruvmejsel och hålla för örat samtidigt som du stöder den mot motorn.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

605 gäster, 2 användare (1 dolda)
torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser